سفر به سال ها پیش در غارهای زیر آبی!

به گزارش ايسنا، تام ايليفه، استاد زيست شناسي دريايي در دانشگاه A&M تگزاس با همكاري محققاني از دانشگاه ايالتي پن موفق به كشف سه سوراخ آبي يا غار زير آبي در منطقه باهاما شدند.

دو غار در جزیره «آباکو» و یک غار در جزیره «آندورس» با ظاهری دایره‌یی شکل کشف شدند. محققان در این غارها لایه هایی از میکروب های باکتریایی یافتند و تحقیقات نشان می‌دهد حیات میکروبی در غارها به طور مداوم با تغییرات در نور، شیمی آب و منابع غذایی سازگار می شوند.

در دیواره یک غار در جزیره آباکو در عمق ۱۰۰ فوتی، باکتری هایی به ضخامت تقریبا یک اینچ وجود دارند.

در غار دوم نیز باکتری‌های زنده درون ابرهای سمی سولفید هیدروژن در مرز میان آب شیرین و نمک زندگی می کنند. در غار آندورس نیز یک لایه هیدروژن سولفید وجود دارد که شامل انواع مختلف باکتری ها است.

نتایج تحقیقات در این غارها نشان می دهد، باکتری ها تمایل دارند نوع زندگی خود را با آن زیستگاه خاص وفق دهند. بعضی از انواع باکتری ها می توانند در محیطی زندگی کنند که در آن هیچ موجود دیگری قادر به ادامه حیات نیست.

این تحقیقات نشان می دهد که چگونه این باکتری ها در طول میلیون ها سال تکامل یافته اند و راه را برای زندگی تحت این شرایط پیدا کرده اند.

به گفته ایلیفه، میکروب ها می توانند در محیط های بسیار کم اکسیژن و کم نور زندگی کنند.

این اشکال زندگی باکتریایی تا حدودی شبیه به میکروب هایی است که بر روی زمین اولیه وجود داشتند.

این غارها، آزمایشگاه‌های طبیعی است که محققان می توانند برای بررسی زندگی و شرایط مشابه در میلیون ها سال قبل از آنها استفاده کنند.

این کشفیات اطلاعات ارزنده ای از حیات دریایی در میلیون ها سال قبل روی زمین، سیارات و اقمار دوردست در اختیار محققان قرار می دهد و نشانه های وجود حیات در منظومه شمسی را می توان به احتمال زیاد در غارهای زیر آبی به دست آورد.

تام ايليفه، استاد زيست شناسي دريايي در سه دهه گذشته، چند صد گونه از زندگي دريايي را با بررسي غارها در مناطق مختلف جهان مانند استراليا، کارائيب، درياي مديترانه و اقيانوس اطلس كشف كرده است.