آويني فيلم: شايد يكي از مسائلي كه در سال هاي اخير اذهان بسياري از اهالي فرهنگ، خصوصا سينما را به خود مشغول كرده است مسئله ي حجاب و عفاف در بين خانم هاي بازيگر است. مسئله اي كه در روزهاي اخير با توجه به اقدام موهن گلشيفته فراهاني به صورت جدي تري از ناحيه ي دلسوزان سينما و فرهنگ كشور به آن پرداخته مي شود.

در این باره گفتگو کردیم با خانم لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نظر ایشان را جویا شدیم. وی در مصاحبه با " آوینی فیلم "، گفت: ما دو دسته بازیگر و هنرمند داریم دسته ی اول هنرمندانی هستند که هم در عرصه ی هنر توانمند هستند و هم از لحاظ شخصیتی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. هنرمندانی متعهد، ولایتمدار، باشخصیت و مومن که در راستای پارچوب ها و قوانین نظام اسلامی حرکت می کنند و هنرشان را با هیچ چیز عوض نمی کنند. از طرف دیگر دسته ی دیگری هستند که فقط در زمینه هنر توانمند هستند و همگام و همراه با نظام اسلامی و قوانین الهی و ارزش های الهی نیستند. به نظر بنده اگر هنرمند قرار است پیام درستی را انتقال دهد خود باید مروج آن پیام باشد نه اینکه برعکس آن را عمل کند. هنر و هنرمند همانطور که در قرآن نیز گفته می شود باید در راستای تعالیم دینی و گسترش معارف الهی باشد.

درباره ی راه حل این مسئله که بخشی از هنرمندان زن ما نسبت به مسائل حجاب و عفاف دقت کمتری دارند و مروج ارزش های الهی به خصوص حجاب نمی باشند نیز سوال کردیم که افتخاری بیان داشت: به نظر بنده باید چارچوب و قوانین مشخصی وضع گردد و هنرمندان نسبت به این چارچوب و قوانین متعهد باشند و کسی که از این چارچوب تخلف کرد برخورد شود و از طرفی با تشویق و تجلیل از هنرمندان متعهد و توانمندی که در سینما فعالیت می کنند نیز می توانیم زمینه سازی فرهنگی را انجام دهیم. به نظر بنده در این زمینه هم کار ایجابی لازم است هم کار سلبی.

از خانم افتخاری درباره ی چگونگی مطرح شدن بازیگران زن متعهد نیز سوال کردیم که این نماینده ی مجلس تصریح کرد: نقش دانشکده ها و صدا و سیما در این زمینه بسیار مناسب است. ما باید ببینیم که چه ورودی و چه خروجی در این زمینه وجود دارد.

درباره ي اقدام مسامحه كارانه مسئولين نيز نظر افتخاري را جويا شديم كه وي گفت: به نظر بنده وقتي مي بينيم كه از افراد معلوم الحال و برخي اوقات افرادي با سابقه ي سياه در جشنواره ي فجر تجليل مي شود نبايد منتظر فرهنگ سازي خوب در اين زمينه باشيم. من خودم در ماه رمضان از وزير ارشاد درباره ي جشنواره فجر پارسال سوال كردم و به آقاي حسيني گفتم جشنواره فجر همه ي مفاهيم را دارد الا مفهوم فجر و انقلاب. كه در اين زمينه به وضعيت بد حجاب در جشنواره تاكيد كردم و به اين وضعيت اعتراض كردم.