خبرآنلاین: این مراسم چهارشنبه شب دوازدهم بهمنماه با اجرای محمدرضا شهیدیفر در تالار وحدت آغاز و در ادامه به عنوان نخستین سخنران محمد خزاعی روی صحنه حاضر شد.

خزاعی: باغ سینمای ایران زیباست
دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر نخستین سخنران مراسم بود که بدون ارائه گزارشی معمول در مورد روند برگزاری جشنواره سخنان خود را چنین بیان کرد: «اکنون سینمای ایران تبدیل به باغی شده که در آن علاوه بر میوه‌های خوشمزه و خوش‌رنگ، میوه‌هایی بدمزه و تلخ نیز وحود دارد، اما وقتی از بالا به این باغ نگاه می‌کنیم زیباست.»

او ادامه داد: ‌ «همه با اندیشه‌های مختلف در این باغ حضور دارند.»

خزاعی سخنان خود را با بیان خاطره‌ای که بهانه‌ای برای ارائه آماری کلی در مورد تعداد آثار جشنواره بود، ادامه داد و در پایان گفت: «این جشنواره اگر موفق باشد نتیجه تلاش خانواده سینمای ایران است.»

شمقدری: امسال تنوع خوبی در ژانرها داریم
پس از معرفی فیلم‌های سه بخش مسابقه سینمای ایران، فیلم‌های اول و مستند، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خود را آغاز کرد.

شمقدری گفت: «در ابتدای سخنانم می‌خواهم خبر خوبی بدهم. برای سال آینده جهت نگهداری از سالمندان سینما استراحتگاهی در نظر گرفته‌ایم.»

او ادامه داد: ‌ «جشنواره فجر جذابیت ویژه‌ای دارد. مثل دوران کودکی که بسته‌های شانسی را با کنجکاوی باز می کردیم. جشنواره فجر هم همین جذابیت را دارد. این جشنواره همچنین آغاز سال نو سینمایی است.»

معاون سینمایی وزیر ارشاد گفت: «امسال تنوع خوبی در ژانرهای داریم. در حوزه فیلم‌های سیاسی به عنوان یک ژانر فراموش شده ۹ فیلم داریم که به نظرم تعداد قابل توجهی است. تلاش‌هایی شد تا فضای سیاسی را بر سینما حاکم کنند. هیچ صلاح نمی‌دانم فیلمی را منتسب به جناح سیاسی خاصی کنیم زیرا سینما و فرهنگ فراتر از آن است که زیرمجموعه سیاست قرار بگیرد. هرچند نتیجه این تلاش‌ها آشتی مردم با سینما بود، اما اصل قضیه مناسب نبود.»

او تاکید کرد: «هر فیلمی که مجوز می‌گیرد فیلم نظام است. ۵۰ درصد از فیلم‌های سینمای ایران فیلم‌های اجتماعی هستند و می‌دانیم اگر قرار باشد به موضوعات اجتماعی پرداخته شود، باید نگاهی چالش‌برانگیز نیز همراه آن باشد. قابل پذیرش است که در زمان نقد پدیده‌هایی نشان داده شود که مورد قبول نیست. البته بعضی فیلم‌ها در این زمینه به سمت سیاه‌نمایی می‌روند که این منصفانه نیست.»

شمقدری گفت: «امسال در حوزه دفاع‌مقدس اتفاقات خوبی رخ داده و هفت فیلم با این موضوع در جشنواره حضور دارد. شرایط خوبی در مورد فیلم‌های کودک و نوجوان و انیمیشن نیز داریم.»

او سی‌‌امین جشنواره فیلم فجر را آغازی تازه برای سینمای ایران برشمرد و بر همدلی و همگرایی تاکید کرد.

تقدیر از مهدی مسعودشاهی
مهدی مسعودشاهی دبیر دوره‌های بیست و هشتم و بیست و نهم جشنواره فیلم فجر در بخش سوم برنامه از سوی شمقدری و خزاعی مورد تقدیر قرار گرفت. او در سخنانی با اشاره به اینکه از برگزارکنندگان جشنواره خواسته این بخش از برنامه را حذف کنند، از همه همکارانش در سازمان سینمایی، مرکز هنرهای نمایشی، بنیاد رودکی، شرکت فرهنگی هنری صبا و … تقدیر و تشکر کرد.

مراسم با اجرای موسیقی هژیر مهرافروز و گروهش ادامه پیدا یافت.

حسینی: سازمان سینمایی هفته آینده راه‌اندازی می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران مراسم بود که گفت: ‌ «به پشتیبانی جمعی از شما مقدمان ایحاد سامزان سینمایی فراهم شده و در هفته آینده رسما آغاز به کار خواهد کرد. این راه‌اندازی، توسعه و ارتقایی در جایگاه سینما به میزان ادغام سه وزارتخانه دارد که گویای اهتمام دولت و نظام به سینماست.»

او گفت: «برای این مناره قبلا چاهی کنده شده و اعتبارات تامین شده است. در مورد جشنواره فیلم فجر هم چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.»

رشیدی: مسیر سینما با همدلی هموار می‌شود
تقدیر از سینماگران ادامه دهنده برنامه بود. در این بخش ابتدا کلیپی مربوط به سینماگران پخش شد و در ادامه این چهره‌ها روی صحنه حاضر شدند.

نخستین تقدیر به داود رشیدی اختصاص داشت. او که برای پایین آمدن از پله‌های پرتعداد و پرشیب ورود به سن دچار مشکل شده بود، سخنان خود را چنین آغاز کرد: «با استقبال شما بغض به گلویم آمد و اشک به چشم‌هایم و به همین دلیل آنجا زمین خوردم. سخنان من با باقی سخنرانی‌هایی که اینجا مطرح شد متفاوت است.»

او ادامه داد: «از مردم ایران متشکرم، از شما عزیزان، از وزیر ارشاد، آقای شمقدری و از دبیر جوان و فعال جشنواره. جشنواره فیلم فجر جشن ملی ماست و به همه تعلق دارد.»

بازیگر سرشناس سینمای ایران سخنان خود را چنین ادامه داد: «من داود رشیدی حائری عضو خانه سینمای ایران هستم و عقیده دارم موقعیت کنونی سینمای ما حاصل تلاش و استعداد سینماگران و مدیران این عرصه است. ما جز با همدلی و دوری از پراکندگی نمی‌توانیم این راه پرافتخار را ادامه دهیم. ما راه بسیار سختی برای رسیدن به هدف والایمان داریم که رسیدن به آن جز با اتحاد به دست نمی‌آید.»

او تاکید کرد باید زمینه فعالیت برای جوانان و حمایت از پیشکسوتان فراهم شود. رسول صدرعاملی که کلیپ مربوط به رشیدی را ساخته بود بعد از حضور روی صحنه به سال‌ها فعالیت این بازیگر و نقش او بر نسل‌های مختلف بازیگران تئاتر و سینما اشاره کرد.

جمال شورجه دومین سینماگری که مورد تقدیر قرار گرفت، پس از پخش کلیپی که حسن نجفی برای او ساخته بود روی صحنه آمد و گفت: «برگزارکنندگان جشنواره فجر الحق کار خود را خوب شروع کردند و از آقای دکتر حسینی که نگران سینما هستند تشکر می‌کنم. ایشان در جهت رفعت و تعالی سینما فعالی می‌کنند و همچنین از آقای شمقدری به عنوان بازوی اجرایی وزیر ارشاد تشکر می‌کنم.»

حسن نجفی نیز در کنار شورجه قرار گرفت و تاکید کرد این کلیپ را فقط برای مرام شورجه ساخته است. احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی لوج تقدیر را به شورجه اعطا کرد.

محمد بزرگ‌نیا لوح تقدیر را از داود میرباقری و وزیر ارشاد گرفت و گفت: «از همه مدیران فرهنگی که کمک کردند من بتوانم فیلم‌هایم را بسازم تشکر می‌کنم، زیرا امکان ساخت هیچ یک از این فیلم‌ها در بخش خصوصی وجود نداشت و همچنین از همسرم برای همراهی‌هایش ممنونم.»

کلیپ بزرگداشت بزرگ‌نیا را واروژ کریم‌مسیحی ساخته بود که در سالن حضور نداشت و میرباقری در سخنانی گفت: «هنوز طعم «کشتی آنجلیکا» را از یاد نبرده‌ایم و امیدواریم با همان اقتدار کشتی سینمای ایران را به جای درستش برسانیم.»

علیرضا زرین‌دست فیلمبردار سینمای ایران نیز به عنوان چهارمین سینماگری که مورد تقدیر قرار گرفت روی صحنه آمد و بعد از تشکر از حسینی و شمقدری اظهار امیدواری کرد چنین بزرگداشت‌هایی برای دیگرانی که لیاقت آن را دارند برگزار شوند. او گفت: ‌ «امیدوارم چنین بزرگداشتی برای ناصر تقوایی و بهرام بیضایی نیز برپا شود.»

کلیپ بزرگداشت زرین‌دست را محمدعلی باشه‌آهنگر ساخته بود و این فیلمبرداری لوح تقدیر خود را از دستان مجید انتظامی دریافت کرد.

حسین زندباف تدوینگر آخرین فردی بود که تقدیر شد و به دلیل حضور نداشتن کمال تبریزی کارگردانی که کلیپ بزرگداشت زندباف را ساخته بود یدالله صمدی در کنار زندباف روی صحنه آمد و این تدوینگر لوح تقدیر را از ابوالقاسم طالبی گرفت.

تقدیر از کارگردانان چهار فیلم انیمیشن
در بخش پایانی مراسم و پیش از اجرای رضا یزدانی، شمقدری، خزاعی، جهانگیر الماسی و علیرضا سجادپور با حضور روی صحنه از مسعود صمدی، علی لطیفی، وحید چالاک و حسین سلطانی و بهرام عظیمی سازندگان فیلمهای انیمیشن حاضر در جشنواره تقدیر کردند.