پیمان معادی: من اصغر فرهادی نیستم

به گزارش برنا، نشست خبری فیلم سینمایی" برف روی کاج ها" به کارگردانی پیمان معادی در سالن سعدی برج میلاد ظهربا حضور پیمان معادی(کارگردان)،سید جمال ساداتیان(تهیه کننده)،کارن همایون فر(آهنگساز)،مهناز افشار(بازیگر)،ویشکا آسایش(بازیگر)،صابر ابر(بازیگر)، ایرج شهرزادی ( صدا بردار)، سپیده عبدالوهاب(تدوینگر) ،رامتین شهبازی (منتقد) و محمود گبرلو به عنوان مجری و کارشناس برگزار شد.

در ابتدای نشست معادی با اعلام اینکه جای بسیاری ازدوستانم از جمله محمود کلاری خالی است درباره علت سیاه وسفید بودن این فیلم اظهار داشت: دوست دارم هفته ها درباره این اتفاق حرف بزنم. ولی من از یک جایی مطمئن شدم که این فیلم باید سیاه سفید شود.

در بازبینی های نهایی که در فیلمنامه داشتم همه چیز را سیاه وسفید دیدم.

این فیلم رنگی گرفته نشدکه با یک دکمه آن را سیاه کنیم. دوربینی که به دست ما رسید مجهزه بود و۱۴ پرده داشت که این پرده ها مانند یک دوربین رنگی عمل می کرد و۱۴ رنگ از سفید تا خاکستری داشت و از آقای ساداتیان بی نهایت تشکر می کنم که امکان استفاده از این دوربین را برای ما فراهم کرد.

در ادامه معادی باتوضیح اینکه وقتی برای نقش رویا ازخانم مهناز افشار سوال کردم که نواختن پیانو را بلد است؟ گقت: کمی! بلافاصله برای افشار پیانو فرستادیم و چند وقت هم کارکرد، یک معلم پیانو را از نزدیک دید. تصمیم گرفتیم که برای تخلیه روانی خود باتوجه به اینکه معلم پیانو بود در این فیلم پیانو نزند!

ایرج شهرزادی هم در ادامه صحبت های معادی افزود: من خیلی دوست داشتم که یک جایی در فیلم بلاخره رویا پیانو را وسیله تخلیه روحانی خود بکند ولی با توضیحات معادی قانع شدم.
معادی با اعلام اینکه در این فیلم به واسطه شاگردانی که رویا داردآهنگ های فالش را بسیار می شنویم واین فالش شنیدن به جهت خیانتی که به رویا می شود بسیار ساز گار است، از آهنگسازی خوب کارن همایونفر بسیار تشکر کرد وگفت: با وجود شرایط سختی که کارن برای ضبط این اثر برایش اتفاق افتاد باز هم وقتی از سالن بیرون می آمدم همه برای آهنگسازی این فیلم به من تبریک گفتند.

کارن همایونفر در تائید حرف های معادی گفت: زمانی که آهنگسازی این کار را می کردم پدرم لحظه های اخر زندگی خود را می گذراند ولی به خاطر لحظات بسیار عاشقانه وتاثیر گذار این فیلم نمی توانستم استدیو را ترک کنم.

بسیار خوشحالم که در کنار این گروه کار کردم.
در ادامه رامتین شهبازی منتقد مهمان این نشست با تعریف بسیاری که از این فیلم مبنی برتاثیر گذار بودن تک تک لحظه ها گفت: این فیلم بسیار دقیق وبا جزییات کامل ساخته شده است.

این فیلم مانند بسیاری از فیلم هایی که دیدیم در ابتدا رویدادمحور نیست واول یک زندگی ساده را با نشان های دراماتیک روایت که ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار می کند ودر نیمه ها ی فیلم رویدادی دراماتیک را می بینید. با این که توصیف دراماتیک بسیار سخت است وشناختن مخاطب هم بسیار برای کارگردان اهمیت دارد می بینیم که معادی کاملا این اصول مهم را می شناسد ورعایت کرده است.

در واقع این فیلم ما راقانع کرد چون داستان سر جای خود قرار داشت. ریتم دوگانه نبود ونشانه های دراماتیک را که به رویداد دراماتیک تبدیل شده می توان در طول اثر دید.

درادامه صابر ابر نیزاز تمرین های زیادی که مانند تمرین در تئاترهرشب انجام می شد وتاثیر زیادی در پیشبرد کار داشت گفت: به پیشنهاد معادی سعی می کردیم بیشتر سکانس ها را بااتود های مختلف مرور کنیم واین اتفاق خیلی برای پیشرفت کار موثر بود تا جایی که با این تمرین ها هرگز سکانس هایی که برای ضبط داشتیم تکراری نبود وصحنه ها بسیار بکر بود.

ایرج شهرزادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر صداهای " هام " که در طول فیلم شنیده می شد گفت: صدابرداری این کار بسیار سخت بود وما تا جایی که امکان داشت سعی کردیم با فضای که در فیلم است این صداها گرفته شود البته بخش عمد ه ای از آن عمدی است ولی ایراد بزرگ شنیدن این صداها برای این سالن است. این سالن معیار خوبی برای قضاوت نیست چون گردش صدا در این سالن بسیار است.


مهناز افشار هم در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه معادی می توانست از بازیگری استفاده کند که برای بک بار هم شده دست به پیانو زده باشد با اعتراض گفت: آقا شما از کجا می دانید که من پیانو بلد نیستم؟

در پایان معادی با اعلام اینکه محمود کلاری یکی از دوستان خوب من است و دوست دارم همیشه با او کار کنم گفت: یکی از دلایل انتخاب کلاری، سیاه وسفید بودن این کار بود چون کلاری تبحر خاصی در گرفتن عکس در فضاهای سیاه وسفید دارد.

وی با تشکر از بازیگران تئاتری که در این فیلم بازی داشتند وکمک های بسیاری در تمرن ها به بازیگردان کردند جای اصغر فرهادی را خالی دانست وگفت: من همه جا گفتم این جا هم می گویم من از اصغر فرهادی خیلی چیزها یاد گرفتم. فرهادی همیشه به من می گوید اگر یک چیز را می دانی وباید بگویی، حتما این کار را انجام بده. وی با اظهار اینکه من هرگز اگر ۱۰۰ سال هم بگذرد اصغر فرهادی نمی شوم جلسه را به پایان رسانید