خبرآنلاین: جشنواره موسیقی فجر در هفت روز برگزاری خود، پذیرای بیش از دو هزار هنرمند خواهد بود که در ۱۱ سالن روی صحنه خواهند رفت.
جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ تا ۲۹ بهمن میزبان اجراهای هنرمندان در ۶شاخه سنتی ایرانی، کلاسیک غربی، آواز جمعی، آهنگسازی، پایان‌نامه و بخش ویژه موسیقی ایرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی می شود و در ۳۰ بهمن با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به پایان می رسد.
اجراهای گروه های پاپ در برج میلاد و ارائه مقالات و سخنرانی های پژوهشی در خانه هنرمندان، از دیگر برنامه های این جشنواره است.


توجه ویژه به گیتار
در نخستین روز برگزاری جشنواره امسال موسیقی فجر، فرهنگسرای نیاوران در ساعت ۱۶ میزبان گروه خنیا با سرپرستی پری ملکی می شود که در اجرایی ویژه بانوان، تعدادی از تصنیف‌ها و ترانه‌های خاطره انگیز ۶۰ سال گذشته موسیقی کشورمان را بازخوانی خواهند کرد. گیتار نوازی کلاسیک دانشجویان و تک نوازی گیتار توسط فرزین طهرانیان، دیگر برنامه های این فرهنگسرا در روز نخست جشنواره هستند.
از این دوره، جشنواره موسیقی فجر هر ساله یک ساز ایرانی یا غربی را مورد توجه قرار می دهد و میزبان نوازندگان آن می شود. امسال قرعه فال را به نام «گیتار کلاسیک» زده اند که نوازندگان آن به مدت شش روز در سبک های گوناگون به نوازندگی خواهند پرداخت.


ارکستری نوپا که با حاشیه ها برخورد کرد
چند سالی است که گروه های کر(آواز جمعی) جاپای ثابتی در جشنواره موسیقی فجر پیدا کرده اند. در این دوره نیز این روند ادامه دارد و در نخستین روز، گروه کر نامیرا در تالار وحدت و گروه های آوای ماهان، فرهنگسرای سرو و دفتر موسیقی در سالن رودکی روی صحنه می روند.
جشنواره امسال، میزبان چهار گروه بزرگ موسیقی کلاسیک غربی نیز هست که در روز اول، ارکستر سمفونیک رودکی در تالار وحدت به اجرای برنامه می پردازد. این ارکستر نوپا که امسال به دلیل مسائل حاشیه ای پیش آمده و تاخیر و لغو چند اجرایش نتوانست برنامه های خود را بر اساس جدول از پیش اعلام شده روی صحنه ببرد، در روز نخست جشنواره این فرصت را دارد تانشان دهد با رهبری آرش امینی آیا به آمادگی کامل رسیده است یا نه؟


حضور پر رنگ سوئد و سوئیس
در بخش بین الملل جشنواره امسال، سوئدی ها و سوئیسی ها حضوری پر رنگ دارند. یک گروه سوئدی، یک گروه سوئیسی و دو گروه سوئیسی - سوئدی، هسته اصلی اجراهای بخش بین الملل این دوره از جشنواره به شمار می آیند. آلمانی ها و سوری ها، دو گروه دیگر شرکت کننده در این بخش را شکل می دهند.
امروز، تالار ایوان شمس تهران میزبان گروه سوئدی «بازار بلو» و گروه سوئدی - سوئیسی «رونین» خواهد بود.


شب تار
از دیگر برنامه های نخستین روز جشنواره موسیقی فجر، باید به تار نوازی پویان بیگلر در فرهنگسرای ارسباران اشاره کرد. این نوازنده جوان که کنسرتش با عنوان شب تار برگزار می شود، با این که نزد استادانی همچون محمدرضا لطفی، داریوش طلایی و ارشد تهماسبی آموزش دیده است، اما بداهه‌نوازی اش را محصول نگاه کاملاً شخصی خود می‌داند و می‌گوید: «این کنسرت کاملاً بداهه‌ خواهد بود. هنوز حتی نمی‌دانم که در چه مایه‌ای خواهم نواخت اما چیزی که از آن مطمئنم بیان شخصی است که من از موسیقی دستگاهی ایران دارم. البته باید گفت که این بیان شخصی برخاسته از شیوه‌های نوازندگی استادان من بود که با تجربه‌های شنیداری که طی سالیان به دست آورده‌ام درهم‌ آمیخته است.»
در شب های آینده، فرهنگسرای ارسباران میزبان شب های سنتور و کمانچه نیز خواهد بود.
از دیگر برنامه های روز نخست جشنواره موسیقی فجر باید به کنسرت گروه میراثدر تئاتر شهر، ارکستر مجلسی در فرهنگسرای ارسباران، گروه های چکاوک و عرفان کهن به میزبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر و اجراهای دو گروه چهار فصل و آنسامبل مارتینو در سالن سوره اشاره کرد.


گلچینی از شش آلبوم احسان خواجه امیری
در نخستین شب بخش موسیقی پاپ جشنواره موسیقی فجر، احسان خواجه امیری با دو اجرا در سالن برج میلاد روی صحنه می رود. خواجه امیری در این کنسرت، گلچینی از شش آلبومی که تاکنون منتشر کرده است را اجرا می کند. این خواننده جوان، دو ترانه از تازه ترین آلبوم خود را نیز برای اولین بار به صورت زنده خواهد خواند.
بست و هفتمین دوره جشنواره موسیقی فجر تا ۳۰ بهمن برنامه های خود را در تهران، شیراز، کرج، قزوین، یاسوج و گرگان پی خواهد گرفت.