به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، در اين مراسم كه شامگاه گذشته ـ ۲۷ بهمن ماه ـ در سينما آزادي تهران برگزار شد، علي استون در سخناني گفت: خيلي متشكرم از ايران و ايرانيها كه مرا به اينجا دعوت كردند، انشاء الله بر ميگرديم و فيلمهاي مشتركي ميسازيم تا رابطه مردم ايران و آمريكا را خوب كند.

علی استون:
اسلام مرا به خودش دعوت کرد

وی با اشاره به این مقطع زمانی خاطرنشان کرد: زمان خاص تاریخی است و در اینجا هم داستان‌های زیادی است که بتوانیم آنها را به فیلم تبدیل کنیم.

استون همچنین اظهار امیدواری کرد: ایران آینده روشن و شکوفایی داشته باشد و در جهان صلح برقرار باشد.

علی استون در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره‌ی دلایلش برای پذیرش اسلام، توضیح داد: دانشجوی تاریخ بودم و سالیان سال تاریخ خواندم. ادیان مختلف را مطالعه کردم و مقطعی که مسلمان شدم انتخاب شخصی بود، به هر حال من به خدای واحد معتقد بودم، اسلام مرا به خودش دعوت کرد.

در ادامه دکتر سیدمحمد حسینی، جواد شمقدری و محمد خزاعی از علی استون تقدیر کردند.

بنا بر این گزارش، در ابتدای مراسم، مهدی‌پور مدیر بخش تجلی اراده ملی هم گزارشی از همکاری سازمان‌ها و نهادها ارایه کرد و تصریح کرد: مشارکت همه دستگاه‌ها اجتناب ناپذیر است و مراقبت از حوزه فرهنگ وهنر به عنوان حساس‌ترین بخش سینما ضروری است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با ظرفیت‌های موجود می‌توان با تهاجم فرهنگی مبارزه کرد به هر حال هم مسوولان و هم دست اندرکاران سینما منافع ملی خود را به خوبی می‌شناسند و می‌دانیم با همدلی می‌توانیم به سینمایی در خور شان ایرانی برسیم.

وزیر ارشاد:
قطعا تقدیر و تشکر تاثیر بیشتری دارد تا فقط انتقاد

بنا بر این گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانش را با خیرمقدم آغاز کرد و از نهادها و سازمان‌هایی که در تجلیل از سینمای ایران مشارکت داشتند، تشکر کرد و ادامه داد: قطعا تقدیر و تشکر تاثیر بیشتری دارد تا فقط انتقاد؛ البته ما پذیرای نقد هستیم تا کار ارتقاء پیدا کند اما با تکریم، انسان بهتر می‌تواند به کار خودش ادامه دهد.

سید محمد حسینی در عین حال گفت: ‌ انتظار داریم از نهادهایی که امسال مشارکت نکردند برنامه‌های جداگانه‌ای برای سینما داشته باشند و حتما این برنامه‌ها برگزار شود.

وی با اشاره به دیدار شب گذشته‌اش با مقام معظم رهبری گفت: من به ایشان گفتم فیلم‌های جشنواره آماده است تا ایشان ببینند و ایشان هم قرار شد، تماشای فیلم‌ها را به زودی آغاز کنند.

حسینی تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری با همه مسوولیت‌شان این احترام و عنایت را به آثار سینمایی دارند، قطعا همه مسوولان باید این عنایت را داشته باشند چون سینما تاثیرگذار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به مسلمان شدن علی استون اشاره کرد و گفت: ‌ اگر اسلام به عنوان مظهر زیبایی به خوبی معرفی شود، همه مردم دنیا جذب آن می‌شوند اما اگر عده‌ای از آن فاصله دارند چون ما نتوانستیم این زیبایی‌ها را منعکس کنیم.

وی تصریح کرد: ان شاء الله آقای استون صبر و استقامت داشته باشند چون ممکن است فردا مورد هجمه قرار بگیرند اما در مسیر این هجمه‌ها ثابت قدم باشند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: آقای استون به دنبال حق و حقیقت بود و ایشان وارد کشتی نجات شدند.

سید محمد حسینی همچنین با اشاره به سخنرانی نکردن دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در این مراسم، گفت: ‌آقای خزاعی، مرد عمل هستند. ایشان با توجه به نظم و تربیتی که امسال در جشنواره بود گام بلندی را برداشتند.

وزیر ارشاد همچنین گفت: از فیلمسازان تشکر می‌کنم که به ارزش‌های انقلاب اسلامی امسال نزدیک‌تر شدند.

در مراسم پایانی بخش تجلی اراده ملی جشنواره‌ی فیلم فجر، فرزاد هوشیار مدیرعامل برج میلاد، سیدحامدطباطبایی از لابراتوار صدا و سیما تقدیر شدند.

همچنین رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی «آزادی»، محمد علی حجازی مدیر سالن «ایوان شمس» و جمال عادلی مالک پردیس «کیان» به عنوان بهترین مدیران سینماهای جشنواره‌ی فیلم فجر معرفی شدند.

تقدیر از بیژن جباری مدیر استدیو فیلمساز‌، صادق جوادی مدیر صداگذاری استدیو فیلمساز‌، ناصر انصاری مدیرفنی فیلمساز و امیر بدیع ‌مدیر صنایع فیلم ایران از دیگر بخش‌های مراسم بخش تجلی اراده ملی بود.

بهترین متصدی نمایش فیلم صفرعلی سلیمانی از سینما «صحرا» و محمد حمیدی از سینما «ماندانا» معرفی شدند.

برگزیدگان و تقدیرشدگان بخش جنبی جشنواره فیلم فجر کمتر سخن گفتند تا ریتم مراسم سرعت بگیرد.

اما ترلان پروانه بازیگر نوجوان برگزیده، در سخنانی گفت: ‌ از هیات داوران متشکرم اما آرزو می‌کنم دنیای‌ رنگارنگ کودکان و نوجوانان جدی گرفته شود.

بازیگر نوجوان «نارنجی‌پوش» از خداوند و خانواده‌اش تشکر کرد و همچنین از معلمان مدرسه‌اش که در طول فیلمبرداری او را همراهی کردند.

ماشاء‌الله شاهمردای‌زاده که برای کارگردانی «پنجشنبه آخر ماه» تقدیر شده بود با لهجه‌ شیرینش خاطره‌ای گفت و با اشاره به تشکیل سازمان سینمایی گفت: اگر با هم همدل شویم همه با هم دوست می‌شویم. امروز سینما سنگر است از آمدن ما ناراحت نشوید ما می‌آیم کمک.

هنگامه قاضیانی:
نارحت می‌شوم که حافظه‌های ما کمرنگ می‌شوند

هنگامه قضایانی نیز در هنگام تقدیرش با اشاره به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: ‌ آن شب به دلیل امواجی که یازده سال می‌خواستم منکرش شوم که در ایران وجود دارد، نتوانستم سخنم را کامل بگویم به هرحال دشمن وجود دارد.

وی سخنانش را اینگونه ادامه داد: من یادم رفتم از بزرگی به نام سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم «روزهای زندگی» یاد کنم. آن شب، به خوبی آقای سعدی را تشویق نکردند چون برخی یادشان رفته است، آقای سعدی همان کسی بود که فیلم «اینجا بدون من» را تهیه کرد و خانم معتمدآریا در مونترال جایزه‌ی بازیگری را برای این فیلم گرفت یا فیلم «گیلانه» را برای خانم بنی اعتماد تهیه کرد. خیلی ناراحت می‌شوم که حافظه‌های ما کمرنگ می‌شود و کم دست می‌زنیم.

هنگامه قاضیانی سخنانش را با تشکر از محمد خزاعی ادامه داد و گفت: ‌در سال‌های زندگی‌ام هیچ باج کلامی به کسی ندادم اما می‌خواهم بگویم امسال جشنواره خوب و محترمی برگزار شد. از آقای شمقدری و حسینی هم تشکر می‌کنم.

وی همچنین با اشاره به مسلمان شدن علی استون گفت: قدوم علی استون را به اسلام تبریک می‌گویم.

صفاوردی از مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پس از تقدیر از هنگامه قاضیانی گفت: از اصحاب رسانه و سینما می‌خواهم که یک مقدار زیبایی‌ها را هم ببیند، چون تصویر کردن زیبایی‌ها کمیاب شده است.

ابوالقاسم طالبی در بخش تقدیرش از سوی پخش و فرآوردهای نفتی ایران پشت میکروفن رفت و گفت: لوح ندارند و شما هم خسته‌اید، برای سلامتی خودتان دست بزنید.

فرشته مهدی‌زاده تهیه‌کننده فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزند» اظهار خرسندی کرد که به عنوان زن توانسته یک فیلم انسانی و شریف را بسازد و در عین حال گفت: از آنهایی که از من حمایت کردند تشکر می‌کنم، البته از آنهایی که حمایت نکردند نیز تشکر می‌کنم چون باعثشدند عزم من برای ساخت این فیلم جزم‌تر شود.

داوری‌فر کارگردان «شیخ شوخ کاشی» از جشنواره فیلم فجر برای توجه به بخش مستند تشکر کرد و همچنین گفت: خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که امشب جایزه دادند می‌توانستند به سینمای مستند هم توجه کنند.

وی همچنین از مرکز گسترش به خاطر تقدیرش در این بخش تشکر کرد.

این مستندساز با اشاره به شعار جشنواره امید آگاهی اخلاق گفت: ‌ باید از حاج آقا قرائتی که در ساخت این فیلم با ما همکاری کردند، تشکر کنم.

حسین شمقدری هم پس از دریافت لوح تقدیرش گفت: واقعا مستندسازی کار سختی است.

وی همچنین از مرکز گسترش که به فیلم‌های انتقادی هم توجه کرد تشکر کرد.

شفیع آقامحمدیان مدیر عامل مرکز گسترش نیز وعده داد تا فیلم‌های اول و مستندی که در جشنواره فجر شرکت کردند، در سطح شهر تهران توسط مرکز گسترش به نمایش گذاشته شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ارزیابی داوران مرکز گسترش به تولیدات خارج از مرکز بوده است.

جواد اردکانی نیز هنگام تقدیرش گفت: ‌ فیلم «شورشیرین» در رابطه با شهید کاوه است و ما به اعتبار شهید کاوه اینجا هستیم و اگر ما هم اعتبار و آرامشی داریم، به اعتبار شهدا است.

دکتر رحماندوست نماینده جمعیت دفاع از ملت فلسطین نیز در سخنانی با احترام به شهدا گفت: ‌ ما در کشوری هستیم که بیداری اسلامی از نفس امام(ره) در سال‌های انقلاب راه افتاد پس سینماگران ما از بیداری اسلامی جا نمانند.

اطیابی نیز در هنگام تقدیرش با اشاره به فیلمش گفت: ‌ فیلم ما در رابطه با مسلمانان و نگاهشان به مقاومت است. سعی کردم چهره‌ای از استقامت اسلامی را نشان دهم نه کشوری خاص.

وی تاکید کرد: با توجه به تهدیدات ما نیاز به وحدت داریم. مسلمان جنایت نمی‌کند و خانه کسی را خراب نمی‌کند.

حبیب اللهیاری از انجمن صنفی موسسات شرکت‌های سمعی و بصری نیز از جواد شمقدری معاون سینمایی که در دوره‌ای به این انجمن کمک کرده‌اند تشکر کرد و یادآور شد: در حالی که خانه سینما یک اتاق برای جلسات در اختیار ما نمی‌گذاشت اما وزارت ارشاد یک آپارتمان در اختیارمان گذاشت.

وی در عین حال از معاون سینمایی وزارت ارشاد خواست تا امکان بیمه تامین اجتماعی جوان‌هایی که در این بخش فعال هستند را فراهم کند تا بتوانند وام بگیرند و فیلم بسازند.

به گفته‌ی اللهیاری؛ ۳۵۰ دفتر فیلمسازی در این بخش مجوز فعالیت دارند.

در بخش معرفی کانون دانشجویان روشنا(وابسته به نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر) نماینده این بخش از محمد خزاعی دبیر جشنواره تشکر کرد که امسال داوری دانشجویی نیز در این بخش اضافه شده است.

حاشیه‌ای بر متن اختتامیه‌ی بخش تجلی اراده ملی جشنواره‌ی فیلم فجر

طی نامه‌ تقاضایی که از سوی نمایندگان بخش تجلی اراده ملی به معاون سینمایی نوشته شده بود، درخواست شد تا برای این بخش فکر جدی شود و پیرو این درخواست، معاون سینمایی موافقتش را با تشکیل دبیرخانه دائمی بخش تجلی اراده ملی اعلام کرد.

گروه موسیقی «ققنوس» به اجرای برنامه پرداختند.

جایزه برگزیدگان جشنواره بدون اعلام میزان مبالغ اهدایی، اعلام می‌شد.

داریوش مهرجویی در مراسم حضور نداشت و به جای او رضا درمیشیان جوایز را گرفت.

منوچهر محمدی و همایون اسعدیان تهیه‌کننده و کارگردان «بوسیدن روی ماه» که توسط کانون مدرسان سینما تقدیر شدند نیز در مراسم حضور نداشتند.

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان «ملکه» از برگزیدگان در مراسم حضور نداشت و به جایش تهیه‌کننده جوایزش را گرفت.

حمیدرضا آذرنگ به دلیل حضورش در نمایش ایوب آقاخانی نتوانست در مراسم حاضر باشد و نماینده‌اش جایزه را گرفت.

محمد خزاعی و شمقدری ترجیح دادند به دلیل سرعت در برگزاری مراسم سخنرانی نکنند.

مراسم با ۱۵ دقیقه تاخیر در ساعت ۱۸:۴۵ آغاز شد و تا ۲۱ ادامه داشت.