به گزارش فارس، با توجه به حضور در سال ۲۰۱۲ و بازار داغ برخی شایعات مبنی بر پایان جهان در ۲۱ سپتامبر این سال ـ که برگرفته از پیشگوییهای نوستر آداموس است ـ برآن شدیم تا این موضوع را از منظر اسلامی بررسی کنیم.

به همین منظور با «محمد حسین رجبی دوانی» کارشناس تاریخ اسلام گفت‌وگو کردیم که وی گفت: اینکه برخی از افراد غربی سال ۲۰۱۲ را پایان جهان معرفی می‌کنند با هیچ مبنای عقلی و شرعی هیچ یک از شرایع الهی و حتی مکاتب فلسفی و اجتماعی سازگار نیست.

این کارشناس برنامه‌های تلویزیونی با بیان اینکه پذیرش سال ۲۰۱۲ به عنوان پایان جهان را نه عقل سلیم می‌پذیرد و نه مورد قبول شرایع الهی است، تصریح کرد: بر این اساس، تا جهان به یک نظام عادلانه‌ منتهی نشود که در آن مردم از همه نعمت‌ها به طور برابر برخوردار شوند و ظلم و ستمی در کار نباشد، نباید پایان یابد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تمام ادیان الهی به ظهور منجی عالم بشریت بشارت داده‌اند. همچنین در تعالیم دینی اعم از شیعه و سنی به این موضوع تصریح شده است که حضرت رسول(ص) در این خصوص می‌فرمایند: «اگر یک روز از عمر دنیا باقی‌مانده باشد، خداوند متعال به قدری آن را طولانی می‌کند تا امام زمان(عج) ظهور کند و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد پس از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد» و براساس اعتقاد شیعه مبنی بر اینکه حضرت مهدی(عج) سالیان متمادی را حکومت خواهد داشت این مسئله قابل قبول نیست.

وی با اشاره به یک پیشگویی قدیمی که شهاب‌سنگ بزرگی از مدار اصلی خود خارج شده و در برخوردش با زمین، پایان دنیا را رقم خواهد زد، گفت: در آن زمان، غرب از این فاجعه بسیار نگران بود اما مسلمانان به ویژه شیعیان از شنیدن این خبر هیچ واهمه‌ای به خود را ندادند.

*با ظهور امام زمان(عج) مردم جهان دوره نوینی از امامت ائمه‌اطهار(ع) را تجربه خواهند کرد

رجبی دوانی ادامه داد: اراده الهی بر این قرار گرفته است که جهان با حاکمیت ظالمان و مستکبران پایان نیابد بلکه حکومت جهانی مملو از عدل و داد در جهان حاکم شود و جباران عالم نیز به خاک مذلت نشانده شوند.

کارشناسان تاریخ اسلام در قسمت دیگر سخنان خود در خصوص برخی از پیشگویی‌های نوسترآداموس مبنی بر اتحاد آمریکا و روسیه اظهار داشت: خوشبختانه بر خلاف این پیشگویی، روسیه و چین، مواضع نزدیک را در راستای زیاده طلبی‌های آمریکا و یکه‌تازی او دارند به ویژه وقتی که آمریکا این دو کشور را به نقض حقوق بشر و تقلب در انتخابات متهم می‌کند و در ماجرای سوریه نیز چین و روسیه، هر دو قطعنامه سوریه را که آمریکا پشت سر آن قرار داشت را وتو کردند. در واقع پیش‌بینی‌های نوسترآداموس با حوادثی که هم اکنون در حال رخ دادن است معنا و مفهومی ندارد.

رجبی دوانی با بیان اینکه برخی از روایات ما از حکومت چندصد ساله حضرت ولی عصر(عج) در جهان و رجعت سایر امامان(ع) خبر می‌دهد، اظهار داشت: اگر روزی ظهور امام زمان(ع) رخ دهد پایان جهان به این سرعت اتفاق نخواهد افتاد و این گونه نیست که تا حضرت ظهور کردند و قلع و قمع جباران صورت گرفت، پایان جهان باشد.

وی با بیان در زمان ظهور، آنچه که خداوند متعال برای سعادت بشر اراده کرده و جباران در طول تاریخ مانع از اجرای احکام الهی شدند برای سال‌ها در جهان عملیاتی خواهد شد تا مردم طعم حکومت الهی را در جهان بچشند، عنوان کرد: با ظهور حضرت مهدی(عج) یک دوره نوین بی‌سابقه‌ای آغاز می‌شود تا مردم حکومت الهی و امام معصوم(ع) را به درستی درک کرده و از نعمت الهی برخوردار شوند.

این کارشناس تاریخ اسلام گفت: این سنت الهی است که اگر قومی، مردمی و یا تمدنی به اوج اقتدار رسید و راه سرکشی، طغیان و عصیان الهی را در پیش گرفت به سرعت و با ذلت هر چه تمام‌تر نابود خواهد شد این موضوع در طول تاریخ به وضوح قابل مشاهده است یونان قدیم، روم باستان، دولت‌های جبار به همین سرنوشت دچار شده‌اند.

وی افزود: بعضی از مواقع این دگرگونی با یک تهاجم، قیام و انقلاب اتفاق می‌افتد و برخی از زمان‌ها بدون اینکه قیام، حرکت مسلحانه و براندازانه‌ای از داخل و خارج صورت گیرد آن نظام از درون فرو می‌پاشد همانند ابر قدرت شرق. لذا کشور شوروی را حمله خارجی و یا قیام داخلی از بین نبرد بلکه نظام ملحدانه‌ای که مبدا و معاد را انکار کرده و ظلم و ستم را پیشه خود ساخته بود آن را از اوج اقتدار به سوی ذلت و انحطاط فرخواند.

* اگر تغییر وضعیت جهان، خواست عمومی مردم باشد خداوند حجت خویش را ظاهر خواهد کرد

رجبی‌دوانی با تاکید براینکه این سرنوشت و بدتر از آن نیز در انتظار آمریکا است، خاطرنشان کرد: با توجه به روایات وارده و مواردی که در تاریخ ثبت و ضبط شده است ظهور امام زمان علیه‌السلام زمانی خواهد بود که اکثر مردم جهان از ظلم، تباهی‌ و استکباری که آنها را به ذلت کشانده به جان آمده و از خداوند متعال درخواست می‌کنند تا آنها را از این وضعیت رها کند و مردم امیدوارند با ظهور یک منجی در جهان موقعیت آنها بهبود یابد.

وی با اشاره به بیداری‌های اسلامی که به برکت انقلاب اسلامی ایران پدید آمده است، تصریح کرد: خوشبختانه در ارتباط با جنبش ۹۹ درصدی که در آمریکا پدید آمده است شواهدی بر این وجود دارد که این حرکت‌ها صرفا بر مبنای مباحثاقتصادی نیست بلکه این موضوع حاکی از آگاهی و بیداری امت‌هاست و در این جنبش ۹۹ درصدی حمایت از ایران مشاهده می‌شود. در ۸۰ شهر بزرگ آمریکا و کانادا نیز در دفاع از ایران و فلسطین در ضدیت با اسرائیل تظاهراتی صورت می‌گیرد.

کارشناس تاریخ اسلام عنوان کرد: با توجه به اسلام آوردن برخی رهبران جنبش ۹۹ درصدی، اگر بیداری وسعت یابد به مبارزه با جباران حاکم بر اروپا و آمریکا ختم خواهد شد و شاید اگر این بیداری فراگیر شود این روایت که بیشتر دنیا به جان آمده و در برابر ظلم می‌ایستد از نشانه‌های ظهور باشد که خیلی هم نزدیک خواهد بود.

وی در پایان گفتوگوی خود با فارس ابراز داشت: اگر تغییر وضعیت جهان، خواست عمومی مردم باشد و مردم جهان مجبور به پرداخت هزینههای بسیاری در برابر جباران شوند در این صورت، خداوند متعال حجت خویش را ظاهر کرده و جهان را نجات میبخشد لذا امیدوارم روند بیداری امتها به همان چیزی منتهی شود که منطبق بر متن روایات ظهور حضرت مهدی (عج) است.