به گزارش افکارنیوز ، ابوالقاسم طالبی یکی از داوران سیامین جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با فارس در مورد نحوه داوری سیامین جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: به هر حال داوریها به اتمام رسیده است و ما به اکثریت آراء قائل شدیم.

کارگردان «به کجا چنین شتابان» ادامه داد: ممکن است من با فیلمی موافق نباشم اما در مجموع در گروه ۹ نفره‌ای که بودیم همه آرا را پذیرفتم.

* آثار جشنواره را باید با لطافت بیشتری دید

طالبی در ادامه در مورد اینکه سی‌امین جشنواره فیلم فجر چقدر به آرمان‌های انقلابی نزدیک بود، اظهار داشت: به هر حال ما از فتنه ۸۸ که حادثه سختی بود گذشتیم که این حادثه یک شوکی در همه ایجاد کرد.

معاونت سینما به این نتیجه رسید که ممیزی‌ها را کنار بگذارد و در کنار آن بستری ایجاد شود تا کارگردانان بتوانند حرف‌های خود را از طریق مدیوم سینما با مردم بازگو کنند.

طالبی در ادامه در خصوص موضوع فیلم‌های جشنواره تصریح کرد: برخی فیلم‌ها در جشنواره به نقد ریاکاری پرداختند و از طرفی وقتی خاری را پیش روی مخاطب قرار می‌دهید باید گلی را هم ترسیم کرد. به نظرم من این نوع آثار را باید لطیف‌تر مورد ارزیابی قرار داد.

* با داوران مباحثه‌های طولانی داشتیم

کارگردان «عروس افغان» در ادامه در مورد نحوه داوری و اینکه از ترکیب داوران راضی بودید به فارس، گفت: با داوران مباحثه‌های خیلی طولانی داشتیم و بحث‌های اقناعی انجام می‌دادیم چرا که ۹ داور متفکر کنار هم جمع شده بودیم.

* فرهاد اصلانی ۹ رای آورد

طالبی در مورد اینکه چرا «حمید فرخ‌نژاد» جایزه را از داوران دریافت نکرد، اظهار داشت: به هر حال ۷۲ فیلم در جشنواره شرکت کردند و همه بازی‌های خوبی داشتند و می‌توانستند جایزه بهترین را از آن خود کنند اما در این میان «فرهاد اصلانی» بازی درخشانی داشت و توانست ۹ رای را از آن خود کند.

* بهترین ترکیب در هیئت داوران شکل گرفت

کارگردان «نغمه» در ادامه افزود: کمتر تا کنون پیش آمده است که آنقدر ترکیب قدرتمندی در هیئت داوران شکل بگیرد. عنوان کردند که در هیئت داوران منتقد وجود ندارد خود من ۱۵ سال در سینما ویدئو قلم زدم. عنوان کردند که فیلمنامه‌نویس وجود ندارد، خودم من تا‌کنون متن هیچ کسی را کار نکردم و «احمد‌رضا معتمدی» و «داوود میرباقری» هم نویسنده فیلمنامه‌نویس و مولف هستند. عنوان کردند تهیه‌کننده وجود نداشت پس «علیرضا رئیسیان» که عضو رسمی انجمن تهیه‌کنندگان است و همین‌طور سایرین که در کار خود استاد هستند.

* داوری جشنواره سخت و دشوار بود

ابوالقاسم طالبی در پایان این گفتوگو خاطرنشان کرد: در مجموع داوری آثار سیامین جشنواره فیلم فجر سخت و دشوار بود و هنر میخواست که آثار را داوری کنیم.