به گزارش مركز خبر حوزه، دکتر سهيل اسعد طي سخناني در جمع طلاب مدرسه علميه امام محمدباقر (ع) مشهد، به كشور آرژانتين و ويژگي هاي خاص آن اشاره کرد و گفت: منطقه آمريكاي لاتين به منطقه ضد استعمار معروف شده و حركتها و جنبشهاي اجتماعي گوناگوني را براي حقوق بشر در اين منطقه ايجاد نموده است.

وی با بیان این که حدود ۱۵۰ سال پیش عده‌ای از مسلمانان از کشورهایی مانند لبنان، سوریه، فلسطین، اردن و مصر به مناطق مختلف آمریکای لاتین مهاجرت کرده اند، گفت: به همین خاطر بیشتر مسلمانان مهاجر بوده‌اند و ازدواج‌های مسلمانان با غیر مسلمانان، موجب کمرنگ شدن اسلام در میان مسلمانان شد و پس از چند سال، برخی از این مهاجران، به دلایل مختلف مسیحی شده و یا اسلام کم رنگی داشته اند؛ متاسفانه در این دوران به مسأله حج، امامت، اصول و فروع دین اسلام توجه نمی شد.

این محقق و مبلغ حوزوی همچنین با بیان این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مسجدی در آمریکای لاتین وجود نداشته است، گفت: در سراسر آرژانتین در آن ایام با ۴۰ میلیون جمعیت و ۲میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، فقط ۲ نفر، قرائت قرآن را یاد می‌دانسته اند.

وی اضافه کرد: تنها ارتباط مسلمانان آرژانتین با قرآن، بوسیدن آن قبل از خواب بود.

* حرکت جدید در آرژانتین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

پروفسور اسعد، در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی و حضور تعدادی از روحانیون از سوی امام خمینی(ره) در آمریکای لاتین اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این روحانیون اعزام شده، در آرژانتین به تأسیس مسجد پرداخت و حدود ۱۵۰۰کتاب به زبان اسپانیولی ترجمه کرد که موجب ایجاد حرکتی جدید و تحولی عمیق در جامعه اسلامی این کشور شد.

وی از وضع امروز مسلمانان در آرژانتین گفت و ابرازداشت: امروزه قرآن کریم توسط جوانان ترجمه می‌شود و قاریان بین المللی خوبی تربیت یافته اند.

این اندیشمند مسلمان آرژانتینی همچنین با اشاره به قرائت قرآن کریم در کلیساها، دانشگاه‌ها، مدارس و رسانه‌های عمومی آرژانتین بیان داشت: قرائت این کتاب آسمانی مورد استقبال غیر مسلمانان هم قرار گرفته است.

وی از فعالیت ۲۵ مرکز اسلامی با رویکرد مطالعاتی و پژوهشی اهل بیت(علیهمالسلام) در آمریکای لاتین خبر داد و گفت: اکثر مدیران و مسئولان این مراکز، بومی امریکای لاتین هستند.

* بیان یک حدیث، استاد فلسفه را شیعه کرد

وی فرهنگ اهل بیت(ع) در تمام دنیا را انقلاب معنوی در قلوب انسان ها عنوان کرد و با اشاره به خاطره خود در یکی از دانشگاه‌های کلمبیا و سخنرانی درباره فلسفه اسلامی و بیان حدیث«الهی ما عبدتک خوفاً من نارک و … وجدتک اهلا للعبادة …»، ابرازداشت: همین حدیثکه درباره انواع عبادات است، موجب شد که یکی از اساتید فلاسفه حاضر در این جلسه به تحقیق بپردازد و به این نتیجه برسد که این حدیثهمان آزادی در عین بندگی خداوند است بر خلاف سایر مکاتب و ادیان که این دو را با هم جمع نکرده اند؛ این حدیثموجب شیعه شدن آن استاد دانشگاه شد.

این محقق آرژانتینی با اشاره به نمونه‌های دیگری از گرایش افراد مختلف آمریکای لاتین به اسلام و تشیع در کوبا، بولیوی و …، افزود: اهل بیت(ع) باعثبرکات زیادی در قلوب مردم می‌شوند.

وی در ادامه درباره مدیریت قوی تبلیغ و نیازسنجی‌ها و توجه به سلاح علم وفرهنگ، اظهارداشت: باید مدیریت تبلیغ را به گونه‌ای انجام داد که نیازهای جوامع مختلف را پاسخ دهد.

سهیل اسعد، خوب درس‌خواندن و عالم بودن را نخستین شرط در تبلیغ دین دانست و آن را مورد اهتمام عالمان و بزرگان دینی عنوان و خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) تعلم، عمل و نشر علم را مورد تأکید قرار داده اند.

وی با بیان این که آشنایی با فرهنگ‌ها، زبان‌ها، روش‌های تبلیغ، آگاهی، تبعیت و پیروی به عنوان سرباز امام زمان(عج) در تبلیغ مورداهتمام قرار گیرد، ابرازداشت: این گونه طلبگی بسیار خوب، مؤثر و مفید است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به این که رسانه و فضای مجازی می‌تواند در تبلیغ دین به خوبی نقش داشته باشد، گفت: روش سنتی تبلیغی حوزه‌های علمیه نیز باید باشد؛ البته باید به یاد داشت که هر سخنی که مخاطب را به فطرتش متوجه سازد، تأثیرگذار است.

* فعالیت ۵ هزار آئین و مکتب در آرژانتین

وی به فعالیت پنج هزار دین و مذهب مکتب مختلف در آرژانتین اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه در این کشور، پروتستان، هندوئیزم، بودائیزم، وهابیت، بهائیت و … بااستفاده از منابع مالی زیاد به تبلیغ در مدارس و دانشگاه‌ها می‌پردازند.

سهيل اسعد، با توصيه به اين مطلب كه كتابهايي مانند كتب شهيد مطهري و آيتالله مصباح يزدي براي تبليغ مورد استفاده قرار گيرد، اظهارداشت: رشد انقلاب در رسانه ها و ماهواره به كندي پيش رفته و بر خلاف آن، ديپلماسي، مباحث اقتصادي، بحث جهاد و... در جمهوري اسلامي ايران رشد و نفوذ زيادي داشته است