«ایران من»؛ اثری سرشار از حس ایرانی بودن

به گزارش افکار نیوز به نقل از برنا، سید رضا سجادی این قطعه را به صورت ارکسترال با حضور یک گروه زهی بزرگ و همراهی گروه برجسته کر به سوی فردا ساخته و مونا زینوری نیز ترانه این قطعه را سروده است.
وحید عبداللهی در گفتگو با خبرنگار ما در مورد قطعه «ایران من» توضیح داد: حدود ۶ ماه است که با پیشنهاد سید رضا سجادی کار بر روی یک طرح اولیه در مورد ساخت قطعه‌ای با موضوع و محوریت ایران را آغاز کردیم تا تم ملی و میهنی آن سبب انتشارش از طریق رسانه ملی شود و با این‌که پیشنهادی از این رسانه نداشتیم اما بتوانیم با ارائه یک قطعه قابل قبول نظر مسئولین را به سمت اثر خود جلب کنیم و جا دارد از طرف خودم و تمامی اعضای گروه به خصوص آهنگساز و ترانه‌سرا از جناب آقای عربلو، مدیر کل تولید و تامین واحد موسیقی سازمان صدا و سیما تشکر ویژه‌ای داشته باشم چرا که در انتشار سریع و بسط این اثر بسیار زحمت کشیدند و با بزرگواری و توجه خود نسبت به قطعه «ایران من» برای ما مسیر را در جهت رسیدن به هدف هموار ساختند.
ایشان در مورد احساسش به عنوان یک ایرانی نسبت به قطعه‌ای که اجرا کرده‌ است، گفت: هیچ فرقی نمی‌کند که من این ترانه را خوانده‌ام یا فرد دیگری هرچند که این مساله برایم باعثخوشحالی‌ست اما هر چه هست این قطعه سرشار از حس ایرانی بودن‌ست و به شخصه به این‌که اهل این مرز و بوم هستم افتخار کرده و احساس غرور می‌کنم.
وحید عبداللهی این اثر را مغایر با آلبوم «چشمای تو» که مرداد ماه منتشر کرده است، دانست و اظهار داشت: «ایران من» نقطه عطفی در کارنامه هنری من محسوب می‌شود چرا که بسیار با فضای ترانه‌های آلبومم متفاوت است و سعی داشته‌ام در این اثر وجه دیگری از توانایی‌هایم را در خواندن به معرض شنود بگذارم و امیدوارم در این رسیدن به هدف موفق عمل کرده باشم. به هر حال این قطعه بیش از تصور ما توانست مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد و از این بابت بسیار خرسندم.
سیدرضا سجادی به عنوان آهنگساز این قطعه با اشاره به برجستگی غالب آثاری که با موضوع ایران ساخته و ماندگار شده‌اند، اظهار داشت: آثار بسیار خوب و ارزشمندی راجع به کشور عزیزمان ساخته شده‌اند و رقابت با چنین قطعاتی نه تنها کار آسانی نبود بلکه می‌بایست در اثرمان تمام فاکتورهای برتری و همگونی با این قطعات را نیز به کار می‌بستیم. البته باید متذکر شوم که با دقت و تامل در این‌گونه آثار به این نتیجه رسیدیم که معمولا این قطعات به صورت مناسبتی ساخته شده‌اند و پخش در چنین مواقعی در شنیده شدن آن‌ها تاثیر بسزایی گذاشته است اما هدف و اندیشه ما این بود که قطعه‌ای صرفا برای ایران بسازیم؛ فارغ از ایام خاص و مناسبت‌ها تا در همه حال این قطعه ارزش شنیدن و غرورآفرینی داشته‌ باشد. در واقع قطعه «ایران من» اثری‌ برای خاک ایران و تمام ایرانیان است و این اولین مساله‌ای بود که سعی کردیم در ترانه آن به عنوان نخستین فاکتور ارتباطی با مخاطب لحاظ کنیم.
وی ادامه داد: بر این مبنا همه چیز دست به دست یکدیگر داد و شرایط برای ساخت یک اثر ملی – میهنی فراهم شد. در این قطعه مجموعه‌ای از سازهای زهی به همراه سازهای سنتی که نشانگر موسیقی ایرانی‌ست را در کنار یکدیگر به کار گرفتم تا در کنار ارکسترال بودن، حس ایرانی بودن نیز در آن حفظ شود و در این مسیر تمام نیرو و توان خود را به کار بستم تا قطعه‌ای آماده شود که القاء کننده غرور ایرانی بودن است. در موسیقی این اثر، فراز و فرودهایی را می‌شنوید که می‌تواند شاخصه‌های علایق ایرانی را به تصویر بکشد و از آن‌جایی که احساس در موسیقی ایران به جهت ارتباط با مخاطب یکی از مهمترین رکن‌ها محسوب می‌شود، سعی داشته‌ایم به این مساله بسیار هوشمندانه بپردازیم و خوشحالم که این اثر توانست مورد اسقبال قرار بگیرد و زحمت ۶ ماه تفکر و تلاش گروه تولید این قطعه بی نتیجه نماند.
مونا زی‌نوری در مورد سرودن ترانه قطعه «ایران من» نیز به خبرنگار ما گفت: من بیش از ترانه‌سرا بودن خودم را شاعر می‌دانم و در این اثر تلاش کردم در کنار بیان عامیانه و احساس در ترانه از صنعت شعر نیز بهره ببرم تا هر چه بهتر بتوانیم حس ایرانی بودن خود را به مخاطب القاء کنیم. به واقع در این اثر حس من نسبت به میهنی که عاشقش هستم و هویتی که برایم از هر چیز دیگر مهمتر است، بیان شده و این احساس را صدا، ملودی و سازبندی در این اثر تکمیل کرده است. تفکرم این است صمیمیتی که در واژه به واژه این اثر نهفته است، بر دل و جان مخاطب نشسته و سبب شده «ایران من» در این مدت کوتاه مورد توجه واقع شود و این جای بسی خوشحالی دارد».

«ایران من»
ایران من، ایران من، نامت همیشه جاودان
پاینده باشی خاک من، همچون زمین و آسمان
من از دیار عاشقان، من از تبار میهنم
به خاک پرشکوه تو، هزار بوسه می‌زنم
نشان و نام من شدی، ای سرزمین مادری
تو از تمام این جهان، در چشم من زیباتری
به گرمی نگاه تو، ببین که با شهامتم
برای حفظ میهنم، دلیر و باصلابتم
ایران من، ایران من، نامت همیشه جاودان
پاینده باشی خاک من، همچون زمین و آسمان
تو را رها نمی‌کنم، دلم سرای مهر تو
نوشته سرنوشت من، به طالع سپهر تو
قسم به بیکران تو، به قله‌های افتخار
به نام نامی‌ات وطن، به عاشقان سر به دار
که پرچم سه رنگ تو، به هر زمان به دوش ماست
به جزء حریم امن تو، کجاست، خانهام کجاست؟