به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، کودکان و نوجوانان به عنوان بخشی از مخاطبان اصلی سهم عمدهای در برنامههای تلویزیون دارند و برنامهسازان رسانه ملی نیز با توجه به همین اهمیت در جذب کودکان و نوجوانان پای رسانه ملی تلاش بسیاری میکنند.

یکی از زمان‌هایی که تلویزیون دوست دارد کودکان و نوجوانان از پایش تکان نخورند تعطیلات ۱۳ روزه نوروز است و در همین راستا نیز برنامه‌های بسیاری را تدارک می‌بیند که در ادامه به توضیح این ویژه برنامه‌ها می‌پردازیم:

از زمان نام‌گذاری شبکه دو به عنوان شبکه کودک، پخش برنامه از سایر شبکه‌های تلویزیونی متوقف شده و این امر را شبکه دو بر عهده دارد، البته شبکه تهران نیز به عنوان شبکه محلی دستی بر آتش دارد و برای کودکان و نوجوانان برنامه پخش می‌کند.

امسال شبکه دو علاوه بر کارتون‌هایی که برای پخش در نظر گرفته، ۶ ویژه برنامه نوروزی را هم ساخته است که اولین آنها «میریم مسافرت» نام دارد. این مجموعه ۱۸ قسمت دارد و یکی از شخصیت‌های اصلی آن(ف ف) است که در اواخر دهه ۷۰ برای کودکان و نوجوانان جذابیت بسیاری داشت. این بار ف ف قصد دارد به همراه پریناز به شمال کشور سفر کرده و به دیدار پدربزرگ و مادربزرگش برود.

بازیگران اصلی این مجموعه حسین رفیعی، سوسن پرور، سیاوش مفیدی، ساناز سماواتی، سیروس مسمنت، نازنین پیرکاری، آرش غلام آزاد، مجتبی ظریفیان، آزیتا رضایی، نوید جمالی و … هستند.

مجموعه دوم متعلق به «کلاه قرمزی» است که میان دوستانش از محبوبیت بالایی برخوردار است. داستانهای کلاه قرمزی در نوروز ۹۰بینندگان بسیاری را به خود جذب کرد حتی بزرگسالان نیز علاقمند به داستانی کلاه قرمزی شده بودند که با ببعی، فامیل دور و پسر عمه‌زا در هر قسمت داستان‌های متفاوتی را رقم می زدند.

این سریال امسال هم با حضور ایرج طهماسب در نقشآقای مجری در حال ساخت است و سازندگان آن در تلاش هستند تا بتوانند این سریال پرمخاطب را برای نوروز به پخش برسانند.

کلاه قرمزی امسال در ۱۳ قسمت ساخته می‌شود و در نوروز ۹۱ هر شب ساعت ۲۰ به شبکه دو می‌آید.

سازندگان این سریال به تازگی از ساخت یک نسخه سینمایی با حضور عروسک کلاه قرمزی به نام کلاه قرمزی و بچه ننه فارغ شده‌اند و با حضور عروسک‌های جدید به دنبال ساخت سریال نوروزی آن هستند.

امسال افرادی نظیر امیرحسین مدرس نیز به جمع سازندگان برنامه‌های کودک پیوسته است. او امسال با برنامه «نوروزنامه» به تلویزیون می‌آید و در کنار حسین رفیعی به اجرای برنامه می‌پردازد. نوروزنامه در لوکیشن‌های سریال آشپرباشی ساخته شده و تلاش می‌کند تا فرهنگ اصیل ایرانی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد.

این مجموعه در ۱۷ قسمت آماده شده است.

اما در این میان از برنامه محبوب فیتیله‌ای‌ها نباید غافل شویم. این گروه سه نفره امسال هم ویژه برنامه‌های متنوعی را برای کودکان تدارک دیده‌اند. این ویژه برنامه شاد هر روز از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ پخش می‌شود و علاوه بر سرگرم کردن کودکان، خانواده‌های آنها را هم پای برنامه می نشاند.

«عموشاداب و غول چراغ جادو» سریال دیگری است که با اجرای دو کاراکتر اردشیر و چغا که یک کاراکتر انیمیشنی سه بعدی است پخش خواهد شد. در این برنامه اردشیر خالق نقش جوانی پرانرژی خواهد بودکه بسیار داناست و تقریباً همه کارهایش را بدون اشتباه و خطا انجام می‌دهد اما چغا موجودی پر اشتباه و جاهل است که سرزمینی بنام غولستان آمده اما در عین حال غولی بانمک و ساده دل است.

«عموشاداب و غول چراغجادو» با هدف بالا بردن سطح آگاهی کودکان جامعه نسبت به مسائل اجتماعی و روزمره به تهیه کنندگی داریوش دالوند تهیه و تولید شد.

این برنامه در کناربرخورداری از آیتم های نمایشی با دعوت از فعالان دیروز و امروز عرصه کودک سعی داردضمن ایجاد فضای نوستالژیک برای کودکان دیروز گفتگویی صمیمی با کودکان امروز داشته باشد.

«عموشاداب و غول چراغ جادو» در قالب ۱۷ قسمت همزمان با آغاز سال نو از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.

«دانستنی‌ها» هم از برنامه‌های مخصوص کودکان در ایام نوروز است که به کارگردانی پیمان شریفی ساخته شده است. این مجموعه انیمیشن با نگاهی علمی به شگفتی های موجود در قالبی هنری، تاریخی شگفتی های ایران زمین را به کودکان نشان می دهد.

این برنامه درقالب ۱۰ قسمت از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.

شبکه تهران سیمانیز مجموعه مسافرخانه رنگین کمان را تدارک دیده است که هر روز از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰پخش خواهد شد.

شخصیت اصلی این سریال همان پنگول گربه معروف است که میان کودکان به خوبی شناخته شده است. امسال قرار است پنگول و پدربزرگ به مسافرخانه دو ستاره پدر نیما در جاده شمال بروند.

در این سریال علاوه بر هومن حاج عبدالهی، مهیار مجیب حق مقدم، داود منفرد، محمدرضا علیمردانی، بازیگرانی نظیر شهاب عباسی، بهنوش بختیاری، سیاوش مفیدی و ابراهیم شفیعی نیز در آن ایفای نقش می کنند.

این سریال در ۱۶قسمت ۶۰ دقیقه ای از شبکه تهران پخش می شود.

برنامه تن تن کارتن نیز در ایام نوروز با کارتون های جذاب و غیرتکراری مانند فضایی ها، موجودات چهارچشم و… با اجرای خاله مهتاب، دایی راهور و عروسک های تن تن و یابی در ۱۶ قسمت ۸۰ دقیقه ای هر روز صبح حدود ساعت ۱۰ در ایام نوروز مهمان خانه‌های کودکان و خردسالان می‌شود.