به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، اندیشمندان و نویسندگان مسلمان و غیر مسلمان در برابر عظمت و مقام علمی و اخلاقی حضرت زینب(س) سر تعظیم فرود آورده و به تکریم او پرداخته اند در این مجال مروری بر این نوشتهها خواهیم داشت.
ابن کثیر
«زینب، زنی خردمند و عاقبت اندیش بود. سخنان او به هنگامی که مرد شامی، خواهرش فاطمه دختر علی را از یزید خواستگاری کرد، در کتب تاریخ مشهور است. آن سخنان از نیروی عقلانی و پردلی و شجاعت او حکایت می کند.»(اسدالغابه، ابن الحسن علی بن محمد الجزری، دار احیاءالتراثالعربی، ج ۷، ص ۱۳۳)

حسن قاسم
«اگر در بین زنان افراد مشهور باشند، حضرت زینب(س) شایسته ترین آنان است؛ در آنجا که فضایل انسانی را یکایک بشمرند و از وفا و سخاوت، صفا و شجاعت، خویشتنداری و علم و عبادت، پاکدامنی و پارسایی سخن به میان آید، زینب(س) بهترین مثال برای جلوه های تمام فضایل است.»(حیاة السیدة زینب، الشیخ جعفر النقدی، بیروت - لبنان، منشورات موعقه الاعلی، ص ۳۶)

آیت الله العظمی خویی
«او در دفاع از اسلام و شریعت جدش سرور پیامبران و جهاد در راه خدا، شریک برادر بود. در شیوایی چنان بود که گویی با زبان پدرش علی علیه السلام سخن می گوید و آنچنان استوار و ثابت قدم بود که استواری پدر را در یادها زنده می کرد. در حضور جباران و ستمگران سر فرود نیاورد؛ جز از خدا نترسید و حق و راستی شیوه او بود.»(معجم رجال الحدیثو تفصیل طبقات الرواة، ج ۲۳، ص ۱۹۱)

علامه اسد حیدر
زینب(س) شجاعت و قهرمانی خود را در جهادش نشان داد و در رویارویی با ناگواری و ناملایمات، به سان کوه، درمقابل تندبادها استوار ماند. او مصیبت ها و سختی ها را به خاطر رضای خداوند متعال و جهاد در راهش و سرافرازی کلمه و آیینش تحمل کرد.
(پیام زینب از ولادت تا رحلت، عبدالرحمن انصاری، چاپ اول، تابستان ۷۶، ص ۵۹)

علامه شرف الدین
زینب(س) در تیزهوشی، پاکی روح، لطافت احساس، نیرومندی و پایداری و استواری، آیتی از آیات الهی بود.(همان، ص ۵۷)

فریشلر(نویسنده غربی)
ایراد آن نطق در کوفه، ثابت می کند که آن همه مصایب و سختی ها، نتوانسته بود روحیه آن زن را متزلزل کند؛ در صورتی که این خطر وجود داشت که در همان حال سخنرانی او را به قتل برسانند.(حسن الهی(بوته کار)، همان، ص ۲۲)
زینب، نام درختی خوش قامت و خوش بو است؛ یا زین اب: یعنی زینت دهنده پدر (ناسخ التواریخ، ص ۶۸)