رجب؛ ماه نورانی امیرالمؤمنین(ع)

با فرا رسيدن نيمهشب شرعي امشب در ۱۱ دقيقه بامداد، جماديالثاني را بدرود گفته و ماه نوراني رجبالمرجب آغاز ميشود.
در روایات اسلامی، همانطور که ماه شعبان را به ماه رسول خدا(ص) و ماه رمضان را به ماه خداوند توصیف می‌کنند، ماه «رجب» نیز به ماه امیرالمؤمنین(ع) مشهور و منقول است. چرا که امیرالمؤمنین علی(ع) به این ماه عشق می‌ورزید. همچنین آن حضرت در سیزدهمین روز این ماه مبارک متولد شده است و شاید یکی دیگر از دلایل انتساب ماه رجب به ماه امام علی(ع) نیز همین امر باشد.
در روایتی که در «بحار الأنوار» علامه مجلسی آمده است، ۴ شب در هر سال، نزد امیرالمؤمنین(ع) محبوب‌تر و نیکوتر معرفی شده است. در این روایت می‌خوانیم: «امام علی(ع) بسیار دوست داشت که در هر سال، ۴ شب را بیش از شب‌های دیگر به عبادت و راز و نیاز با خدا بپردازد. این شب‌ها عبارت‌اند از: شب اول ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان».
شب اول ماه رجب، اعمال مخصوصی دارد که در مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی ذکر شده است. از جمله اعمالی که در میان شب‌های اول ماه‌های مبارک مرسوم و سفارش شده است، غسل‌کردن، قرائت قرآن، نماز خواندن و شب‌زنده‌داری است.
نقل است که پیامبر(ص) هنگامی که هلال ماه رجب را مى‏دید، مى‏فرمود: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیامِ وَالْقِیامِ وَحِفْظِ اللِّسَانِ وَغَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ».
ماه رجب آغاز خواهد شد و زمینه بخشایش گناهان فراهم می‌شود. رسول خدا(ص) می‌فرماید: ماه رجب ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید و «استغفرالله ربّی وأتوب إلیه» بگویید.
با دلی نادم و پشیمان از معاصی، اما ضمیری امیدوار به رحمت حق‌تعالی، به در گاه حضرت حق می‌شتابیم. امیدواریم که در ماه امیرالمؤمنین(ع) درهای رحمت خداوند بر روی ما نیز گشوده شود.
انتهاي پيام/ك