به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، آیتالله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با جمعی از پاسداران ضمن تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: قم آشیانه اهل بیت(ع) است و علوم تشیع از قم به سراسر جهان صادر میشود.

وی ادامه داد: بیداری اسلامی که امروز در جهان اسلام آغاز شده است از قم نشأت گرفته و این شهر امروز نقطه امید مستضعفان جهان است.

این مرجع تقلید ابراز داشت: در روایات نیز این موضوع آمده است که در آخرالزمان بساط علم از نجف و کوفه برچیده شده و در قم گسترده می‌شود.

وی افزود: موضوعی که در این زمینه برای ما بشارت‌آور است این است که در روایات وقوع این حوادثدر قم و پیدا کردن این جایگاه ممتاز علمی با امر ظهور امام زمان(عج) قرینه شده است.

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: اسلام بر سه رکن استوار است که نخستین رکن آن اعتقادات امت اسلامی است که باید بر اساس منطق و برهان شکل بگیرد.

وی گفت: توحید، نبوت، امامت، معاد و عدل از مباحثی است که باید هر کس برای پذیرفتن آن اقامه دلیل کند.

این مرجع تقلید افزود: ایمان یکی از اساسی‌ترین ارکان زندگی بشریت و موضوعی است که می‌تواند سرنوشت ملت‌ها را تعیین کند.

وی اظهار داشت: ملت مسلمان ایران نیز به دلیل ایمان به خدا در زمان طاغوت قیام کرد و اکنون نیز این اعتقاد و ایمان است که ملت‌های منطقه را در برابر مستکبرین و عوامل آنان شهامت بخشیده است.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: دشمن از راه‌هایی مانند ترویج تفکرات التقاطی سعی دارد ایمان را در جوامع اسلامی ضعیف کند تا این سلاح نیرومند را از لشکر اسلام بگیرد.

وی ادامه داد: ایمان انسان را در راه هدف خود تا مرز شهادت می‌برد و یک ملت را طوری تربیت می‌کند که به شهادت جوانانش افتخار کند.

این مرجع تقلید گفت: با توجه به اهمیتی که مقوله ایمان دارد باید توجه داشت که در هر طرحی که به منظور بصیرت‌زایی در جامعه اجرا می‌شود، باید تقویت ایمان و بنیه اعتقادی افراد را در اولویت قرار داد، چرا که اگر ایمان باشد، بصیرت هم به دنبالش خواهد آمد.

وی یادآور شد: باید اقشار مختلف جامعه را نسبت به مسائل اعتقادی آگاه و دلسوز تربیت کرد و فضای جامعه را طوری ساخت که شبهات به راحتی توسط افراد پاسخ داده شود و فتنه‌ها در نطفه از بین برود.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: یکی دیگر از ارکان اسلام، اخلاقیات است که به دو جنبه ملکات و روحیات تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: اخلاق در اسلام موضوع بسیار مهم و اساسی است و زیرمجموعه‌های متعددی دارد که اخلاق صنفی یکی از زیرمجموعه‌های پراهمیت این موضوع است.

این مرجع تقلید یادآور شد: اخلاق صنفی جنبه‌های گوناگون دارد و برای اقشار مختلف متفاوت است.

وی افزود: به عنوان مثال در مورد بانوان اخلاق به قضیه حجاب و عفاف مربوط می‌شود و یا در مورد عالمان به این نکته تاکید شده که علم باید با حلم همراه باشد.

آیت‌الله نوری همدانی عنوان داشت: برای نیروهای نظامی و فرماندهان در متون دینی نیز خصوصیاتی ذکر شده که می‌توان از آن به عنوان اخلاق صنفی نیروهای نظامی یاد کرد.

وی ادامه داد: در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه که امام علی(ع) آن را خطاب به مالک اشتر نوشته، نکاتی در زمینه اخلاق صنفی فرماندهان آمده است که تبیین آن برای نیروهای نظامی ضروری به نظر می‌رسد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: این نامه چنان ارزشی دارد که هم‌اکنون به عنوان یک منشور در سازمان ملل نگهداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این نامه که پس از جریان جنگ صفین و فتنه‌هایی که معاویه در آن در جامعه اسلامی ایجاد کرد، به مالک اشتر نوشته شده، حاوی مفاهیم بسیار عمیقی در ارتباط با آداب فرماندهی است.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: در این نامه از سپاه مالک اشتر تجلیل شده و حضرت علی(ع) آنها را حافظ جان و مال مسلمانان نامیده است.

وی اظهار کرد: در این نامه عنوان شده است کسی که فرماندهی را در سپاهی می‌پذیرد باید از تمام افراد آن سپاه ایمان و حلم بیشتری داشته باشد و هیچ‌گاه در برابر دشمن احساس ضعف نکند.

این مرجع تقلید افزود: خیرخواه‌ترین مردم نسبت به دین خدا، مردم و رهبر جامعه باید در نیروهای نظامی فرمانده باشد تا در هر شرایطی از کیان ملت دفاع کند.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت فاطمه زهرا(س) ابراز داشت: حضرت زهرا(س) الگوی تمام بشریت و نخستین شهیده راه ولایت است.

آیتالله نوری همدانی اظهار کرد: وی در زمانی که ولایت در جامعه هیچ حامی نداشت، از حق امیرالمومنین(ع) دفاع کرد و این موضوع نشاندهنده اهمیت حکومت در جامعه اسلامی است.