شما چه جزو کسانی باشید که از رایانههای لوحی برای کتاب خواندن استفاده میکنند و چه از آن دستهای باشید که شیفته مطالعه کتابهای چاپی هستند، در هر صورت از نزدیک کردن کتاب یا دستگاه کتابخوان خود به آب میترسید. اما پیشرفت علم و فناوری این نگرانی شما را نیز مرتفع خواهد کرد.

به گزارش افکار به نقل از همکاران‌سیستم، دانشمندان ایتالیایی توانسته‌اند با استفاده از فناوری نانو کاغذهایی بسازند که هم ضد آب است و هم ضدباکتری و هم دارای نیروی مغناطیسی است و در شب نیز روشن و درخشنده است.

به گزارش وب‌سایت Digitaltrends گروهی از دانشمندان انستیتوی فناوری در ایتالیا(IIT) موفق شده‌اند از ترکیب نانوذرات و پلیمر کاغذی بسازند که در مقابل آب مقاوم است.

ذرات اکسید آهن به کار رفته در این کاغذ باعثشده است که این کاغذ علاوه بر نیروی مغناطیسی از مقاومت فیزیکی بالایی نیز برخوردار باشد. دانشمندان همچنین با به کار بردن نانوذرات نقره این کاغذ را در برابر باکتری‌ها مقاوم کرده‌اند.

این کاغذها طوری طراحی شده است که از آن می‌توان در صنعت چاپ و نشر نیز استفاده کرد. نیروی مغناطیسی این کاغذ نیز کار نصب آن بر روی پنل‌های فلزی مثل یخچال را آسان می‌کند.
در ساخت این فناوری مولکول‌های تشکیل‌دهنده کاغذ که به مونومر معروف است با برخی از نانوذرات ترکیب شد و از ترکیب آنها یک ماده پلیمر به دست آمد که قابلیت‌هایی همچون مقاومت در برابر آب، برخوردار بودن از نیروی مغاطیسی و ضدباکتری بودن را به کاغذ می‌افزاید.

این کاغذها همچنین دارای قابلیت فلورسنت یا شبنمایی است و سطح آن در تاریکی شفاف و روشن میشود. دانشمندان معتقدند اگر این نوع کاغذ به استفاده انبوه برسد، کاربردهای زیادی خواهد داشت.