با سرویس جدید گوگل آشنا شوید

به گزارش سرویس فناوری افکارنیوز،گوگل درایوکه به نظر، فاز تازه‌ای از سرویس اینترنتی اسناد گوگل(Google Docs) است، از روز سه‌شنبه در اختیار کاربران گوگل قرار گرفته و همه کاربران به تدریج به آن دسترسی خواهند داشت.

تا پیش از این کاربران گوگل می‌توانستند از سرویس اسناد گوگل برای ذخیره، ایجاد و ویرایش فایل‌های متنی، جداول و نمودارها و نیز چارت‌ها و پرسش‌نامه‌های اینترنتی استفاده کنند و علاوه بر آن تصاویر، فایل‌های پی‌دی‌اف و ویدئوهای خود را در بخش اسناد گوگل ذخیره و برای استفاده با دیگران به اشتراک بگذارند.

اما گوگل درایو که یک درایو مجازی را نیز بر کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی شما ایجاد می‌کند، چیزی فراتر از محفظه‌ای برای ذخیره اسناد خواهد بود.

همه چیز بر فراز ابرها

ایده ذخیره اسناد و فایل‌های شخصی روی اینترنت(یا به زبان استعاره ابر) چندان ایده تازه‌ای نیست و حتی پیش از گوگل سرویس‌هایی مانند دراپ‌باکس، اختصاص فضایی رایگان برای ذخیره‌سازی اسناد را امکان‌پذیر کرده بودند.

اما در سرویس تازه گوگل علاوه بر این امکان دسترسی به محتوای درایو مجازی‌تان، با هر دستگاهی که به اینترنت متصل هستید، امکان ایجاد و ویرایش فایل‌ها توانایی بی‌مانندی به شما می‌بخشد.

علاوه بر امکاناتی که تاکنون در سرویس اسناد گوگل از آن بهره‌مند بودید، گوگل اکنون سرویس پیکسلر(Pixlr) را در اختیار کاربران گوگل درایو قرار داده است که نرم‌افزاری قدرتمند، همچون فتوشاپ، برای ویرایش، جلوه‌پردازی و بازآرایی عکس است.

به این معنا شما دیگر نیاز نخواهید داشت که حتی برای ویرایش عکس‌های خود، آن را به رایانه شخصی منتقل کنید و با ابزاری چون فتوشاپ به کار بر روی آن بپردازید.

این ویژگی از جمله به کمک کاربران سیستم عامل کروم می‌آید. سیستم عامل کروم تنها مجهز به مرورگری اینترنتی است. ایجاد و ویرایش هر فایلی در آن مستلزم استصال به اینترنت است.

شاید تا پیش از این کاربران سیستم عامل کروم چاره‌ای نداشتند جز آن که تصاویر خود را ابتدا در نرم‌افزارهای آن‌لاینی مثل پیکسلر و پیک‌نیک، ویرایش کنند و سپس آن را در سرویس‌های آن‌لاینی چون سرویس اسناد گوگل یا پیکاسا ذخیره کنند، اما با گوگل درایو آنها همه این امکانات را یک‌جا خواهند داشت.

ضمن این که از هفته گذشته، گوگل پیک‌نیک را هم که از بهترین سرویس‌های جلوه‌پردازی تصاویر روی اینترنت بود، به مجموعه پیکاسا اضافه کرد و اکنون کاربران پیکاسا هم توانایی بیشتری در جلوه‌پردازی و بازآرایی تصاویر خود دارند.

رقابت با دیگر سرویس‌های آن‌لاین

گوگل درایو در حال حاضر پنج گیگا بایت فضای رایگان را در اختیار کابرانش قرار می‌دهد و همزمان کاربران گوگل به یک گیگابایت فضای رایگان برای ذخیره‌سازی تصاویر در پیکاسا، و نیز ۱۰ گیگا بایت فضای رایگان ای‌میل دسترسی خواهند داشت.

اما می‌توان با پرداخت هزینه‌ای به نسبت اندک، فضای درایو خود را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

پرداخت ۲.۵ دلار در ماه، حجم درایو شما را به ۲۵ گیگا بایت افزایش خواهد داد و یک حجم ۲۵ گیگابایتی برای ای‌میل‌ها در اختیار شما می‌گذارد. گرچه باز هم این پایان راه نیست و شما می‌توانید تا سقف ۱۶ ترابایت حجم درایو خود را افزایش دهید. گرچه این حجم ۱۶ ترابایتی، ۸۰۰ دلار در ماه برای‌تان هزینه دارد.

خدماتی در سرویسهای مشابه گوگل درایو، یعنی دراپباکس و اسکای درایو، گرانتر برای شما تمام خواهد شد.