به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، عصر امروز شب خاطره کاروان جهانی الی بیت المقدس در تالار اندیشه حوزه هنری و با حضور محسن مومنی رئیس حوزه هنری، محمد زقوت پدر شهید محمود زقوت شهید راهپیمایی جهانی الی بیت المقدس در ۳۰ مارس در غزه و محمد حسین جعفریان، مجتبی رحماندوست و حسین رویوران برگزار شد.



* مومنی: امام به ما آموخت مساله قدس مساله اول جهان اسلام است



بنابر این گزارش در این مراسم محسن مومنی در سخنان کوتاهی با بیان اینکه وی و همراهانش در کاروان به نمایندگی از جامعه هنری در این حرکت شرکت کرده است، گفت: ‫امام به ما آموخت مساله قدس مساله اول جهان اسلام است.

وی افزود: ما چون امام خمینی(ره) معتقدیم ‫هر اتفاقی هم بیافتد قدس باید در راس اهتمام ما باشد ‫و آن را از یاد نبریم.

در ادامه این مراسم محمد زقوت پدر شهید زقوت که از غزه به تهران آمده است در سخنانی گفت: از غزه و فلسطین اشغالی و از بزرگترین زندان بر روی زمین و از مسجد الاقصی و شهدا و مجروحان به شما درود می‌فرستم.

وی افزود: خدا خواست که در سرزمین فلسطین به دینا بیاییم و حماسه پشت حماسه بیافرینیم و هزینه بپردازیم.



* پدر شهید زقوت: کودکان فلسطینی از بزرگان سبقت گرفته‌اند



زقوت با بیان اینکه هر هزینه‌ای را در برابر اشغالگران می‌پردازیم اما در برابر آنها خضوع نمی‌کنیم، تاکید کرد: خداوند خواسته است تا شما مردم ایران در این کشور باشید، کشوری که در برابر شیطان بزرگ ایستاد و به آن «نه» بزرگ گفت و تسلیم شدن در برابر آمریکا را رد کرد.

وی افزود: خداوند خواست که در کشور شما انقلابی بزرگ رخ دهد که در حمایت از مقاومت در منطقه و به‌ویژه فلسطین باشد تا جایی که دشمن صهیونیستی برای این مقاومت که در حمایت شما بود حساب ویژه‌ای باز کند.

این مبارز فلسطینی با اشاره به هتک مقدسات دینی توسط صهیونیست‌ها، تصریح کرد: دشمن صهیونیستی فکر می‌کند که با تروریسم خود می‌تواند ما را از مبارزه برای مقدسماتمان منصرف کند اما در برابر تروریسم صهیونیست‌ها می‌گوییم که کودکان ما با سینه خالی و سنگ بر دست در مبارزه و شهادت از بزرگان سبقت گرفته‌اند.

وی افزود: امروز این دشمن صهیونیستی است که با نسل بچه‌ها روبرو شده‌اند که حتما بازپس گرفتن مقدسات اسلامی با آنها ممکن و شدنی است.

پدر شهید روز راهپیمایی جهانی الی بیت‌المقدس با بیان اینکه به شهادت فرزندش افتخار می‌کند، گفت: خداوند من را به شهادت فرزندم مفتخر ساخته است، فرزندی که در چند متری من به شهادت رسید.

وی افزود: من از شهادت فرزندم ناراحت نیستم چون می‌دانم شهادت بالاترین شرفی است که خداوند برای بهترین خلقش مقرر و میسر ساخته است و امید من به شفاعت اوست.

زقوت ادامه داد: محمود اولین شهید خانواده نیست و برادرم نیز در جنگ ۲۲ روزه به شهادت رسید اما نمی‌توانم سر بلند کنم چراکه خانواده‌های فلسطین ۳ – ۴ فرزند خود را تقدیم کرده‌اند و من یک فرزند خود را که این کمترین است.

محمد زقوت در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات مردم در فلسطین و غزه گفت: اولین رنج ما محاصره است که اسرائیل به همراهی دوستانش بر ما تحمیل کرده است و بر ساده‌ترین نیازها تاثیر گذاشته است.

وی افزود: مردم غزه به ساده‌ترین بیماری‌ها و نبود دارو می‌میرند اما ما همچون امام حسین(ع) فریاد برمی‌آوریم که «هیهات من الذلة»



* پدر شهید زقوت: اسیران فلسطینی هیچ حقوق انسانی ندارند



زقوت دیگر مساله فلسطین امروز را اسرای قهرمان فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی دانست و گفت: اسرای قهرمان ما در سخت‌ترین دوران به سر می‌برند و با شکم‌های گرسنه به مصاف دشمن رفته‌اند.

وی با اشاره به اعتصاب غذای اسرای فلسطینی، افزود: همه اسرای فلسطینی امروز با اعتصاب غذا به دنبال مطالبات خود هستند و در میان آنها برخی بیش از ۵۰ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

این مبارز فلسطینی با بیان شرایط زندان‌های صهیونیستی که اسیران فلسطینی را وادار به اعتصاب غذا کرده، اظهار داشت: اسیران فلسطینی هیچ حقوق انسانی ندارند و خانواده اسرا نیز از دیدار آنها محروم هستند.

وی با بیان اینکه شما باید فریاد بزنید تا شاید سازمان‌های بین‌المللی بشنوند، افزود: اسیران فلسطینی از معالجه و درمان محروم هستند و ساده‌ترین توافقات و قوانین بین‌المللی درباره آنها به اجرا در نمی‌آید و من خود ۳ بار زندان‌های صهیونیستی را تجربه کرده‌ام و معنی نبود آزادی را می‌دانم.

محمد زقوت در ادامه با بیان اینکه ۳۸ سال است که نتوانسته قدس را زیارت کند، گفت: بسیاری از فلسطینی‌ها بوده‌اند که حتی یکبار هم نتوانسته‌اند قدس را زیارت کنند اما من از اینجا و با شما مردم ایران عهد می‌بندم که بر گام‌های شهدا استوار باشیم و برای آزادی قدس و فلسطین از هر هزینه‌ای فروگذار نکنیم ولو اینکه هزینه آن خون عزیزانمان باشد.



* جعفریان: در کاروان الی بیت‌المقدس حس و حال عملیات‌ها را دوباره حس کردم



در ادامه این مراسم محمد حسین جعفریان از شاعران و نویسندگان همراه با کاروان جهانی الی بیت‌المقدس در بیان خاطرات خود گفت: من سفرهای زیادی رفته‌ام و کمتر جنگی در ۲۰ سال گذشته نبوده که نرفته باشم از بوسنی و کوزوو تا قره‌باغ و تاجیکستان.

وی افزود: سفر با کاروان الی بیت‌المقدس که شروع شد فکر می‌کردم حرکتی توریستی است و این فکر تا مرز بازرگان با من بود اما پس از آنکه از مرز گذشتیم حس و حال عملیات‌ها و جنگ را دوباره حس کردم.

جعفریان با اشاره به حضورش در کاروان تصریح کرد: در مرکز آنکار در جلوی سفارت اسرائیل در ترکیه در حالی تظاهرات کردیم که فکر نمی‌کردیم اجازه بدهند چراکه در شهر کوچکی چون ایگدیر به ما اجازه نداده بودند که در مرکز شهر راهپیمایی کنیم.

وی افزود: فرصت تظاهرات جلوی سفارت رژیم صهیونیستی در آنکار خیلی دلچسب بود و اعضای کاروان با همه خستگی که داشتند حضور پیدا کردند و ده‌ها خبرنگار و عکاس و روزنامه‌نگار آنجا حاضر شده بودند.

جعفریان با اشاره به ترس پلیس ترکیه از کاروان و با بیان اینکه تعداد پلیس ترکیه از راهپیمایان بیشتر بود، ادامه داد: یکبار احساس کردیم که شور تظاهرات فروکش کرده است که آقای مومنی و قدمی پشت به صف پلیس ترکیه و رو به قبله اقامه نماز کردند که این باعثشد عکاسان و فیلمبرداران جمع شوند و عکس بیاندازند و فیلم بگیرند.

وی با اشاره به جدا شدنش از کاروان در استانبول به دلیل فوت پدرش، تاکید کرد: این سفر حس و حالی که از زمان جنگ بود و در من مرده بود را دوباره زنده کرد.



* تقدیر همسر شهید رضایی‌نژاد از مادر شهید محمود زقوت


در این مراسم همچنین روح‌الله رضوی در سخنانی از خاطرات خود از سختی‌های خود و تیم هندی در حضور ۳۶ ساعته در کشتی در بندر بیروت گفت و تصریح کرد: از آن زمان دیگر بیروت با همه زیبایی‌هایش برایم زیبا و خوشایند نیست.

بنابر این گزارش در این مراسم همسر شهید رضایی‌نژاد از مادر شهید محمود زقوت، شهید راهپیمایی جهانی الی بیت‌المقدس تقدیر کرد.

همچنین از محمد حسین جعفریان، محمدحسین قدمی، طه حسنی، نعمتالله ترکی معاونت برنامهریزی استانداری تهران، حسین شیخالاسلام، معاون بینالملل مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای عالی کاروان الی بیتالمقدس، سید نظامالدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس، حسین عابدینی، مدیرکل اخبار خارجی صدا و سیما، حسین رویوران، محمدجواد کربلایی، محمد علی مومنیها و سجاد اسلامیان تقدیر شد.