استفاده  قاچاقچیان از رانت های سیاسی و اقتصادی

گروه اقتصادی – یک اقتصاددان گفت: رانت خواری، وابستگی به قدرت، تعدد قدرت، دوگانگی اقتصاد و پایین بودن هزینه قاچاق و در مقابل سود بالا سبب شده تا میزان فعالیت قاچاقچیان برای ورود غیر قانونی انواع کالا به کشور  افزایش چشمیگری داشته باشد.

به گزارش افکارنیوز، مهدی تقوی با بیان این مطلب اظهار کرد: قاچاق کالا در ایران را از دو منظر می توان پیگری کرد، نخست کالاهایی که ورود آن‌ها آزاد است، اما قاچاقچیان برای فرار از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، کالا را به صورت پنهانی و قاچاق وارد کشور می ‌کند؛ بخش دوم قاچاق شامل کالاهایی مانند ارز، مواد مخدر، اسلحه، برخی داروها و مکمل ها و... می شود که واردات آنها از سوی دولت ممنوع اعلام شده است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: نگاهی به کالاهای قاچاق در بازار نشان می دهد که قاچاقچیان معمولا برای دور زدن تعرفه های گمرکی و بدست آوردن سود بیشتر اقدام به واردات غیر قانونی کالاها می کنند.

وی درباره چگونگی عبور آسان این کالاها از زیر نظر ماموران گمرک و ... گفت: قاچاقچیان معمولا همدستانی درون سازمان‌ها و...دارند و با استفاده از رانت‌های اقتصادی و سیاسی و پرداخت مبالغی اقدام به عبور دادن آسان کالاهای خود به داخل کشور می کنند.

تقوی بیان کرد: متاسفانه قاچاق گسترده کالا در چند سال اخیر سبب شده تا تولید کالاهای مشابه در کشور به شدت کاهش یابد زیرا تولید کننده داخلی باید هزینه فراوانی را برای تامین مواد اولیه و ... پرداخت کند اما قاچاقچی بدون پرداخت تعرفه و ... کالایی را وارد می کند که سود سرشاری دارد.

این اقتصاددان در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید با برنامه های جامع مانع قاچاق انواع کالا و ... شود زیرا ادامه این روند نه به نفع دولت است و به تولید کننده و در نهایت مصرف کننده.