سرمایه آینده افغانستان وحدت و همدلی است

 آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان در دیدار نمایندگان مهاجرین افغانی مقیم قزوین اظهار کرد: خدا، توحید، نبودت، رسالت پیامبر (ص)، قرآن کریم، سیره و سنت نبی اکرم (ص) از مبانی مشترک میان مذاهب مختلف جهان اسلام هستند و منافع مسلمانان در جهان باید دغدغه مسلمانان باشد. 

وی تصریح کرد: نگرش یک مسلمان باید به گونه‌ای باشد که از منافع همه مسلمانان دفاع کند و اگر غیر مسلمانی هم از او یاری و کمک بخواهد از او پشتیبانی کند. 

امام‌جمعه قزوین با اشاره به احادیثی در خصوص یاری رساندن به مسلمانان و غیر مسلمانان، ادامه داد: پیامبر (ص) فرموده‌اند: اگر مسلمانی همت، انگیزه و عقیده‌اش دلسوزی برای مسلمانان نباشد، مسلمان به حساب نمی‌آید. 

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان قزوین خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) در جایی دیگر فرموده‌اند: اگر مسلمانی صدای انسانی را بشنود که از مسلمانان درخواست کمک و یاری دارد و به او کمک نکند مسلمان به حساب نمی‌آید. 

وی به جنایت‌های امریکایی‌ها در افغانستان و پاکستان اشاره کرد و با محکوم کردن حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در این کشورها، افزود: هر موقع می‌شنوم که امریکایی‌ها دست به جنایتی دیگر در کشور افغانستان و پاکستان زده‌اند و با بمباران، عروسی‌ها را به عزا تبدیل می‌کنند، بدون این‌که برای ما سنی و یا شیعه بودن آن‌ها مطرح باشد حقیقتاً ناراحت می‌شوم و بارها در خطبه‌های نماز جمعه این اقدام امریکایی‌ها را محکوم کرده‌ام. 

عابدینی بر ضرورت حفظ وحدت و همدلی میان کشورهای اسلامی تأکید کرد و با اشاره به این‌که امریکا و استکبار جهانی در پی اختلاف افکنی هستند، افزود: در هر جایی مردم افغانستان و سایر کشورهای مسلمان را دیده‌ام برای ایجاد ارتباط و دوستی پیش‌قدم شده‌ام؛ چرا که معتقدم باید آثار بدی که منجر به اختلاف مسلمانان می‌شود را از میان ببریم. 

امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این‌که نباید در هر محفلی به اختلافات شیعه و سنی دامن زده شود، اضافه کرد: بحث‌های شیعه و سنی محفل علمی می‌طلبد و اگر در هر محفلی مورد بحث قرار گیرد باعث ایجاد اختلاف می‌شود. 

وی به اظهارات رهبر معظم انقلاب در خصوص شیعه انگلیسی و سنی امریکایی اشاره و تأکید کرد: آن کسانی که حرف امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را می‌پذیرند، نه تنها شیعه و سنی نیستند بلکه مسلمان هم نیستند. 

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان قزوین با بیان بخشی از خاطراتش در دوران هشت سال دفاع مقدس در کردستان، یادآور شد: در کردستان با برادران اهل سنت ارتباط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داشته‌ام و از آن‌ها جز محبت و دوستی چیز دیگری ندیدم و آن‌ها ارادت و عشق زیادی به انقلاب و امام دارند. 

عابدینی با بیان این‌که خدای متعال انسان را دعوت به توحید می‌کند نه وحدت، تصریح کرد: دعوت به توحید، وحدتی ماندگار ایجاد می‌کند و وحدتی که امام (ره) در کشور به وجود آوردند بر اساس همین وحدت توحیدی بود. 

وی در پایان گفت: آینده افغانستان آینده وحدت و همدلی است و باید توجه داشته باشیم که قرآن باعث پیوند بیشتر دلها و قلب‌های مسلمانان خواهد شد. 

اهل شیعه و اهل سنت در قزوین اتحاد و همدلی بسیار خوبی دارند 

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی با تقدیر از تلاش‌های آیت‌الله عابدینی برای ایجاد وحدت و همدلی بیشتر بین مهاجرین و مردم استان قزوین، اظهار کرد: 17 هزار مهاجر افغان در استان قزوین سالیان زیادی است که با دوستی و برادری در کنار برادران مسلمان و ایرانی خود زندگی می‌کنند. 

وی از مسئولان استان قزوین به خاطر تسهیل امور مهاجران افغان تقدیر و تشکر کرد و افزود: با وجود این‌که جمهوری اسلامی خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود اما به حکم قرآن، امام و رهبری به برادران مهاجر خود پناه دادند و از عزت، شرف و ناموس مهاجران دفاع کردند. 

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی گفت: اهل شیعه و اهل سنت در قزوین اتحاد و همدلی بسیار خوبی دارند و در مراسمات مختلف مذهبی در کنار هم حضور پیدا می‌کنند و این مهم به تقویت انسجام و وحدت در میان مسلمانان منتهی شده است.