سینما ابزار مناسبی برای انتقال پیام دینی است

مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت هنرمند انقلابی فرج الله سلحشور چهارشنبه شب با حضور آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، داود محمدی و مرتضی حسینی نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی و جمع زیادی از مردم در مسجد امام خمینی قزوین برگزار شد.

آیت الله سید محمد قائم مقامی در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی توانست ضمن تاثیر و تغییر در بسیاری از حوزه ها در هنر و بویژه سینما نیز تاثیر گذاشته و آن را متحول کند که تعامل متقابلی بین هنرمند و انقلاب نیز ایجاد شد.

وی بیان کرد: در قبل از انقلاب وضعیت هنر بسیار نامناسب بود اما انقلاب موجب تحول در این ابزار مهم عصر رسانه ای امروز شد و برخی کمتر و برخی بیشتر تاثیر گرفتند و برخی در آغاز هیچان دینی پیدا کردند اما بازگشت داشتند ولی کسانی مانند سلحشور و شهید آوینی به سینمای دینی متعهد بودند و توانستند پیام انقلاب را با سینما منتقل کنند.

آیت الله قائم مقامی اظهارداشت: بخشی از هنر قبل از انقلاب مبتذل و بازاری و بخشی فاسد و منحط بود و قسمت روشنفکرانه آن مجموعه ای از ادا و اصولهایی بود که از غرب تقیلد می کرد که انقلاب همه این بخشها را متحول کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: البته هنرها هم متاثر شده و به یاری انقلاب آمدند و شاهد تحول در موسیقی، شعر، نمایش و ادبیات و سینما بودیم.

هنر سینما پیام انقلاب را منتقل کرد

قائم مقامی گفت: در مقطعی که هنرمندان دنبال حرف جدید بودند و صورت گرایی غلبه داشت حرف انقلاب زده شد و هنر سینما توانست در ابلاغ پیام انقلاب نقش مهمی ایفا کند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: در دهه اول انقلاب تردیدهایی در استفاده از هنر سینما وجود داشت و برخی می گفتند چون ذات سینما غربی است نمی تواند پیام دین را منتقل کند اما کسانی مانند شیهد آوینی و سلحشور هم بودند که باور داشتند نمی توان قبول کرد که هنر سینما فقط ابزار صهیونیست ها و غربی ها باشد بلکه می تواند در خدمت معنویت و دین هم قرار گیرد.

قائم مقامی یادآورشد:امروزیهودیان و صهیونیست ها با ابزار سینما روضه خوانی کرده و پیام خود را به جهان اعلام می کنندتا قوم یهود را  مظلوم نشان دهند و ساخت فیلمهایی مانند «فهرست شیندلر» به صورت بسیار هنرمندانه و فنی و دقیق برای بیان مظلومیت آنهاست.

وی گفت: وقتی این فیلم سه ساعته دیده می شود بسیاری مظلومیت دین یهود را باور می کنند لذا باید گفت ابزارهایی مانند سینما ماهیتی دارد که بسیار قوی است و می تواند در انتقال پیام الهی زمان امروز بسیار موثر عمل کند.

سلحشور هنرمندی متعهد و دین دار بود

قائم مقامی اظهارداشت: افراد متعهدی چون سلحشورها باید باشند تا جسارت کنند با هنر سینما با تمام وجود خود این ابزار را در مسیر دین بکار گیرند زیرا وقتی شما وارد این عرصه می شوید به شما القا می کنند که کسی هستید و به جای پیام خدایی و دینی حرف خودتان را بزنید لذا برخی در جذاب سازی و انحراف می افتند و به بیراهه می روند.

وی گفت: سلحشور هرگز اینگونه اشتباهاتی را مرتکب نشد و هم هوشمند بود و هم هنر داشت و هنر را نسبت به دین درست تعریف کرد لذا توانست یوسف پیامبر را بسازد تا در جهان با اقبال عمومی روبرو شود.

پژوهشگر مهدویت اضافه کرد: فیلم یوسف مانند بمبی در جهان منفجر شد و صدا کرد و نشان داد جهان امروز تشنه معنویت و شنیدن زندگی انبیا و دنبال حقیقت است تا دنیای واقعی پیامبران را بشناسد.

وی بیان کرد: در گذشته پیامبران از دیدگاه طاغوت و پادشاهان معرفی شده اند اما انقلاب ما گفت که باید پیامبران از نو شناخته و آنگونه که هستند و بدون فیلتر دیده شوند.

هنرمندان فیلم حضرت موسی(ع) را بسازند

قائم مقامی تصریح کرد: غربیها فیلمهای زیادی در مورد پیامبران ساخته اند که شاید هنرمندانه باشد اما سخن و موضوع غلط است مانند فیلم «مصائب مسیح» که بر اساس بخش تحریف شده انجیل ساخته شده است.

وی گفت: سلحشور برخلاف برخی که ابتدا انقلابی بودند ولی بتدریج از ولایت و نظام فاصله گرفتند هر روزی که می گذشت انقلابی تر می شد و دغدغه دین داشت و هنرمندی بود که در قصه انبیا متمرکز شد و حتی سناریو فیلم حضرت موسی را آماده کرده بود که امیدواریم هنرمندان متعهد آن را بسازند و کار را تمام کنند.