۱۶۵ میلیارد تومان زیرساخت در شهرک‌های صنعتی قزوین ایجاد شده است

عبدالقهار ناصحی یکشنبه شب در دیدار مدیران شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین با استاندار گفت: قانون شهرک های صنعتی با هدف رفع موانع و کاهش بوروکراسی در مسیر تولید است تا سرمایه گذار با دغدغه کمتری در این راه گام بردارد.

وی افزود: علیرغم ظرفیت و زیرساختهای خوب انجام شده در بخش صنعت استان به دلیل پراکندگی برخی واحدهای صنعتی با مشکلاتی مواجهیم و گاهی برخورداری از تسهیلاتی مانند گاز مستلزم هزینه های سنگینی از سوی سرمایه گذاران است که این کار هزینه های تولید را بالا می برد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین تصریح کرد: تامین زیرساختها و دادن کمک های نرم افزاری از مهمترین وظایف شرکت است تا از صنایع کوچک حمایت لازم صورت گیرد.

وی گفت: ۹۲ درصد صنایع کشور و ۹۰ درصد صنایع استان در زمره صنایع کوچک تلقی می شوند که توجه به این بخش در اولویت است.

۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی در استان قزوین

ناصحی بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی در استان قزوین شامل آراسنج، حیدریه، کاسپین، خرمدشت، لیا، آبیک، حکیمیه، شال، نیکویه، دانسفهان، آوج، اسفرورین، طارم و الموت تکمیل و واگذار شده که آخرین مجموعه دولتی شهرک های صنعتی قزوین درکوهین در آستانه آغاز عملیات اجرایی است.

وی اضافه کرد: فاز سوم شهرک صنعتی کاسپین نیز آماده شده و در مرحله واگذاری است و فاز سوم شهرک صنعتی لیا هم در حال تملک و اجرایی شدن است.

ناصحی گفت: در بخش غیر دولتی هم شهر صنعتی البرز و بخشی از شهرک صنعتی ایران خودرو و برلیان در حال احداث و واگذاری است و برای سومین شهرک صنعتی خصوصی هم پروانه تاسیس صادر شده است.

حرکت بر اساس آمایش استان

وی یادآورشد: در حوزه صنعت بر اساس آمایش استان عمل کرده ایم و رویکرد ما طرح آمایش توسعه صنعت استان در مراکز صنعتی است و مطابق با مراکز جمعیتی و پتانسیل هر ناحیه و مساحت تعریف شده حرکت می کنیم.

ناصحی اظهارداشت: با داشتن رقیبی چون استانهای قم، سمنان و البرز باید از موقعیت خود بخوبی استفاده کنیم و اگر برخی سرمایه گذاران تمایل دارند در مناطق خاصی از استان فعالیت کنند این شرایط را برای آنها فراهم کنیم.

وی بیان کرد: البته ۴ مصوبه را که توجیه فنی نداشته حذف کرده ایم که شامل شهرک صنعتی رامشان، شهرک کارگاهی بویین زهرا، خاکعلی و زیاران است.

۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان خارج از محدوده شهرکها و نواحی   

ناصحی تصریح کرد: از مجموع ۳۵۰۰ واحد صنعتی استان حدود ۷۰۰ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقر شده اند و نیمی از واحدها خارج از این نواحی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت:تعداد قراردادهای شرکت ۱۲۱۶ مورد است که در ۸۴۵ هکتار زمین به بهره برداری رسیده و برای ۴۷ هزار و ۷۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی گفت: شهرک صنعتی کاسپین در سه فاز و ۵۶۵ هکتار، لیا در سه فاز با ۴۶۷ هکتار، آراسنج ۱۳۷ هکتار، خرمدشت با ۲۲۳۳ هکتار، آبیک با ۱۰۰ هکتار، حکیمیه با ۴۱۷ هکتار، شال ۸۶ هکتار، اسفرورین با ۷۸ هکتار، ناحیه صنعتی طارم با ۳۰ هکتار و کوهین با ۱۰۰ هکتار عملیاتی شده است.

ناصحی اظهارداشت: در ۱۶ سال گذشته ۱۶۵ میلیارد تومان زیرساخت درشهرکها و نواحی صنعتی استان ایجاد شده که ۱۰ درصد از محل تملک دارایی و ۹۰ درصد خودگردان بوده است.

وی گفت: در سال گذشته نیز با ۶۰ مورد درخواست استمهال بدهی واحدهای صنعتی استان به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال موافقت شد.

۱۵ واحد خارجی در شهرکهای صنعتی استان

ناصحی همچنین گفت: تاکنون ۱۵ واحد خارجی با ۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در نواحی و شهرک های صنعتی استان مستقر شده و به تولید رسیده اند که با فعالیت آنها برای ۱۴۹۶ نفر شغل ایجاد شده است.

وی افزود: برگزاری تورهای صنعتی برای گروههای مختلف مانند قضات، استادان و دانشجویان، تهیه طرح آمارسنجی صنعتی، اعزام هیئت به کشورهای خارجی، برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی، کمک های فنی واعتباری، کمک به نوسازی و تجهیز ساختار صنایع از دیگر کارهای انجام شده است.