همایش پیشگیری از بیماری‌های عفونی در قزوین برگزار شد

همایش پیشگیری از بیماری‌های عفونی ظهر امروز با حضور یزدان میرزانژاد متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه «بریتیش کلمبیا» از کشور کانادا و جمعی از متخصصان و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در دانشکده پرستاری، مامایی این دانشگاه برگزار شد.

یزدان میرزانژاد متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه «بریتیش کلمبیا» در حاشیه این مراسم با اشاره به فواید شناخته شده انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و باکتری‌های مفید روده اظهار داشت: آنتی‌بیوتیک‌ها در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان متداول بوده و آمار مصرف این دسته از داروها در کشورهای مختلف بالا است.

میرزانژاد  افزود: از جمله مهم‌ترین فواید پروبیوتیک‌ها می‌توان به دارا بودن بهترین دز و مصرف در کوتاه‌مدت اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک و پروبیوتیک تأثیرگذار بر باکتری‌ها و سیستم بدن است عنوان کرد: وجود حالت نرمال و طبیعی در بدن فرد بستگی به جامعه میکروبی شخص دارد و در فرد سالم نیز آلرژی نسبت به عوامل محیطی کمتر و بهبود زخم‌ها سریع‌تر است.

وی افزود: مصرف بالای پروبیوتیک‌ها به همان میزان که برای درمان مفید است بیماری‌ها و معضلات دیگری را به همراه دارد.

میرزاده به نشانه‌های بدن فرد سالم اشاره و عنوان کرد: وجود حالت نرمال و طبیعی در بدن فرد بستگی به جامعه میکروبی شخص دارد و در فرد سالم نیز آلرژی نسبت به عوامل محیطی کمتر و بهبود زخم‌ها سریع‌تر است.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه باکتری‌ها تعیین‌کننده وضعیت سیستم ایمنی بدن انسان است، یادآور شد: اگر سلول‌های میکروبی فرد دست‌خوش تغییر و تحولات شود این سلول‌ها سالم نخواهد بود به عبارتی آنتی‌بیوتیک سمی است که بیماری را به صورت موقت درمان می‌کند.

میرزانژاد تصریح کرد: تجویز آنتی‌بیوتیک در 30 سال نخست زندگی فرد دارای اهمیت و تأثیرگذار بوده و دنیای انسان وابسته به دنیای کودکان است باید از تجویز آنتی‌بیوتیک به حیوانات و مردم جلوگیری کنیم.

وی مطرح کرد: از مجموع 23 هزار ژن موجود در بدن انسان یک میلیون تعداد آن به باکتری‌ها تعلق دارد و 95 درصد باکتری‌ها نیز در روده است.