از بیکاری جوانان آبیکی تا نبود امنیت شغلی در بین کارگران

 ۱۱ اردیبهشت و یا همان اول ماه می که روز جهانی کارگر است، بهانه ای ایجاد می‌کند تا کمی جدی‌تر و انحصاری‌تر به این قشر ارزشمند پرداخته و دردهای پنهان آن‌ها را نیز مطرح کنیم.

شرایط سخت برخی کارهای طاقت‌فرسا و نیز بیکاری فراگیر در این شهرستان به گونه‌ای است که برخی افراد این شرایط سخت را به بیکار ماندن ترجیح داده و این شرایط سخت کاری را بدون هیچ مزایای می‌پذیرند.

یکی از شهروندان آبیکی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به استخدام افراد غیربومی در شهرک‌های صنعتی واقع در شهرستان آبیک و نیز محدویت استخدام نیرو در واحدهای تولیدی و صنعتی برای افراد متقاضی کار از دیگر دلایل دشواری یافتن کار در شهرستان آبیک دانست و متذکر شد: این دلایل خود به تنهایی کافی است تا افراد جویای کار با هر شرایطی متقاضی انجام کار باشند که این خود می‌تواند به سلامت جسم و روان آن‌ها آسیب بزند.

این دانشجوی آبیکی جویای کار با تأکید بر اینکه وجود مشکلات اقتصادی در حوزه تولید و صنعت را عاملی برای اعمال فشار بیشتر بر کارگران در کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی است،‌عنوان کرد: بررسی مطالبات و خواسته‌های به‌حق کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور وظیفه‌ای است که بر عهده تمامی مدیران اجرایی در سطوح مختلف کاری است.

وی در پایان گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به این که یکی از اقوام ما به علت بیکاری و فشار اقتصادی مجبور است در بدتری موقعیت بدون بیمه به کار خود ادامه دهد، بیان داشت: شرایط سخت برخی کارهای طاقت‌فرسا و نیز بیکاری فراگیر در این شهرستان به جایی رسیده است که برخی افراد این شرایط سخت را به بیکار ماندن ترجیح داده و این شرایط سخت کاری را بدون هیچ مزایای می‌پذیرند.

یکی از جوانان آبیکی جویایی کار نیز در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، بیکاری مردان یکی از مشکلاتی است که برخی خانواده‌های شهرستان آبیک دانست و اظهار داشت: باید برای اشتغال مردها در آبیک اقداماتی انجام شود تا مرد شرمنده زن و بچه‌اش نشود.

وی با اشاره به این که برای مثال می‌توان با تأسیس یک کارخانه، مردان بسیاری که هر یک نان آوران خانه‌ای هستند، را به کار گماشت، تصریح کرد: به دنبال بیکاری مردان، مشکلات مالی و عاطفی برای خانواده به وجود خواهد آمد و خانواده نه تنها از نظر مادی در مضیقه قرار می‌گیرد، بلکه از مشکلات و ناراحتی‌های روحی و روانی هم در عذاب خواهد بود.

این جوان جویای کار با اشاره به اینکه به علت بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی اکثر دوستانش به شهرهای بزگ مهاجرت کرده‌اند، گفت: بیکاری، کم‌توجهی مسئولان به بیکاری جوانان و نیروهای ماهر و نبود شرایط مساعد کاری شهرستان را با پدیده مهاجرت گسترده جوانان جویای کار و نخبگان روبه‌رو کرده است.

وی در پایان گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به اینکه باید نه تنها برای رفع نشکل بیکاری تلاش کرد بلکه باید برای امنیت شغلی کارگران نیز چاره‌ای اندیشید،‌تأکید کرد: بیکاری بزرگترین مشکل جوانان آبیکی است به گونه‌ای که انگیزه ادامه به هیچ کاری حتی تحصیل در دیار خود را ندارند و این عامل نیز منجربه مهاجرت بی‌رویه آن‌ها به شهرهای اطراف شده است.

یکی از فرهنگیان آبیی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به اینکه فرزند من با وجود تحصیلات عالی هنوز بیکار است، بیان داشت: امروز هر کسی با هر امکانی که دارد باید داوطلبانه پیش قدم شود و بدون منت وظیفه و مسئولیتی که بر عهده دارد را جهت محقق شدن آبادانی و توسعه و پیشرفت شهرستان آبیک ادا کند.

وی افزود: در حال حاضر استخدام های رایج، خیلی کمتر از جمعیت متقاضی جویای کار است و در اغلب مواقع تناسب میان تخصص و فرصت شغلی وجود ندارد و گاهی به جای مهارت و تجربه افراد جویای کار، امتیازات دیگری به چشم می‌خورد.

این فرهنگی آبیکی در پایان با تأکید بر اینکه استخدام افراد غیربومی در شهرستان آبیک به خصوص در ادارات، بیمارستان نبی‌اکرم و نیز شهرک‌های صنعتی واقع در شهرستان آبیک، بر معضل مذکور افزوده است، عنوان کرد: با وجود خیل عظیم بیکاران و افراد بومی متقاضی و جویای کار، گاها این افراد غیربومی به استخدام رسمی در فرصت‌های محدود شهرستان در می‌آیند.

یکی از کارگران آبیکی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به دستمزدهای پایین که حتی کفاف اجاره‌خانه را هم نمی‌دهد، هشدار داد: من ۳ فرزند مدرسه‌ای دارم و با این دستمزدها حتی نمی‌توانم برای فرزندنم وسایل تحصیلشان را فراهم کنم و برای اینکه حقوقم تا پایان ماه برسد خیلی از شب‌ها مجبور هستیم شام نخوریم.

وی با اشاره به اینکه کارگران بر اثر سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در فقر مزمنی بسر می‌برند، اما کارفرما در حاشیه امنیتی دولت قرار دارند، اضافه کرد: من برای اینکه بتوان خرج فرزندانم را بدهم مجبور هستم در دو جا کار کنم و برای اینکه در این کارخانه‌ای که کار می‌کنم به کار خودم ادامه دهم مجبور شدم قرار داد سفید امضا کنم.

یکی از بازنشستگان آبیکی نیز در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با تأکید بر اینکه بازنشستگان بلاتکلیف‌اند، چراکه یک ماه از سال گذشته و هنوز اعلام نشده که حقوق آن‌ها چند درصد اضافه شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه کارگران بازنشسته هم در زمان جنگ صف اول بودند و هم در زمان انقلاب، از مسئولان می‌خواهیم به این قشر توجه ویژه داشته تا بازنشستگان بتوانند از امکانات استفاده کنند نه اینکه بعد از بازنشستگی، سختی مشکلات بیش از پیش بر روی دوش آن‌ها سنگینی کند.

وی با تأکید بر اینکه بازنشستگان در دورانی قرار دارند که شاهد بازدهی فرزندانشان هستند و متأسفانه به دلیل تمکن مالی ضعیف، نمی‌توانند از پس نیازهای آنان برآیند، متذکر شد: مسئولان بایستی قدری بیشتر به قشر عظیم و محترمی همچون کارگران توجه کنند و مهمتر از همه به درآمد و معیشت آن‌ها توجه خاص داشته باشند.

یکی از کارگران شرکت های واقع در شهرک صنعتی آبیک در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به اینکه نبود امنیت شغلی و دستمزد پایین از مهترین مشکلات جامعه کارگری در شهرستان آبیک است، گفت: نداشتن امنیت شغلی، اجرا نکردن کامل قانون کار به خصوص ماده هفت برای کارگران مشکلاتی ایجاد کرده و متأسفانه برخی از این قانون بهره‌هایی به نفع خودشان برداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم به کار خود ادامه دهیم مجبور هستیم قراردادهای سفید امضا کنیم تا اخراجمان نکنند، عنوان کرد: به دلیل اینکه از کارگران قراردادهای سفید امضاء گرفته می‌شود، امنیت شغلی از آن‌ها سلب شده است.

این کارگر آبیکی در پایان گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، حقوق‌های معوقه کارگران، نبود امنیت شغلی نیروی کار،قراردادهای موقت کار ار دیگر مشکلات جامعه کارگری در شهرستان آبیک دانست و تصریح کرد: مسئولین شهرستانی موظف هستند برای رفع مشکلات جامعه کارگری دست بکار بشوند و برای رفع این مشکلات چاره‌ای بیندیشند.

یکی از بانوان آبیکی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به اینکه من مدت‌هاست برای دریافت یک وام برای ایجاد یک کارگاه کوچک تولیدی \یه‌های بانک‌ها را بالا و پایین می‌کنم، گفت: با توجه به حجم بالای جوانان جویای کار و محدود بودن توان دولت در ایجاد فرصت‌های اشتغال، گسترش شرکت‌های تعاونی در سال‌های اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.

وی افزود: مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد برای جوانانی که امکان جذب در دستگاه‌های دولتی را ندارند و نیز از توان مالی برای راه اندازی بنگاه اقتصادی و انجام فعالیت مستقل بدون حمایت برخوردار نیستند بسیار موثر و مفید است و در واقع بستری مناسب برای اشتغال در فعالیت های گوناگون اقتصادی است.

یک از کارگران آبیکی که به گفته خودش تازه از شرکتی که در آن مشغول به کار بود اخراجج شده بود، بیان داشت: تعلیق‌ها و اخراج‌های کارگران در دوران فعلی زندگی باعث می‌شود سفره‌های ما که تنها نان‌آور خانه هستیم خالی شود و این افزایش بیکاری است که باعث افزایش افسردگی،‌طلاق و معضلات اجتماعی در جامعه شود.

وی با اشاره به این که بسیاری از رانت‌خواران، دلالان، قاچاقچیان کالا و… درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند و خود و خانواده‌هایشان در ناز و نعمت به سر می‌برند، گفت: ما باید برای کسب یک لمه نان حلال از ۱۰۰ نفر حرف بخوریم و در آخر هم بخاطر به فروش نرفتن کالای کارخانه ما باید اخراج شویم.

یکی از دانشجویان آبیکی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، که به گفته خودش با مدرک فوق لیسانس مجبور است در خط تولید کار کند، اظهار داشت: در سال تولید ملی نقش کارگران بسیار تاثیرگذار است و اگر کارگران تقویت شوند تولید ملی رشد خواهد کرد.

وی با اشار به اینکه وقتی یک جوان بیکار باشد عصبی می‌شود و نزاع و سایر معضلات اجتماعی در شهرستان افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: بیکاری از مهم‌ترین مشکلات شهرستان آبیک است و باید با تدبیر لازم، فکری اساسی برای معضل بیکاری اندیشیده شود.

این دانشجوی کارگر آبیکی در پایان گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی،‌ بیان داشت: به فرموده امام خمینی(ره) حیات یک ملت مرهون تلاش و کار کارگران است و همه مسئولان باید از جایگاه کارگران دفاع کنند.

یکی دیگر از همشهریان آبیکی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به مشکلات حاصل از بیکاری جوانان آبیکی اظهار داشت: بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق و اعتیاد تنها نمونه‌هایی از این مشکلات است که گریبانگیر جوانان این منطقه شده است.

وی افزود: جوانان و بیکاران شهر آبیک نیازمند به امید و زندگی هستند و بایستی راه و چاره‏‌ای مناسب و جدی صورت پذیرد. هزاران نفر از جوانان ما با هزینه‌‏های سنگین خانواده‏‌های کارگر و زحمتکش و به امید اشتغال تحصیلات عالی‏شان را به اتمام رسانده‌‏اند ولی موفق به نتیجه مطلوب نشده‌اند.

یکی از جوانان آبیکی نیز در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، اظهار داشت: در شرایط کنونی فراهم آوردن امکانات و نیازهای اولیه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تشکیل تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک زودبازده و تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی و ارائه طرح‌های پیشنهادی و بسته‌های حمایتی سرمایه‌گذاری، می‌تواند راهکاری مؤثر در رفع این معضلات اقتصادی و اجتماعی پیش روی شهرستان آبیک بشمار آید.

یکی دیگر از بانوان آبیکی نیر در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، یکی از مشکلات جامعه زنان را بیکاری دانست و گفت: بیکاری دختران تحصیلکرده یکی دیگر از مشکلات شهر ما است. من یک مهدکودک دارم و می‌بینم روزانه زنان و دختران بسیاری که دارای تحصیلات بالایی هم هستند به اینجا مراجعه و تقاضا می‌کنند آن‌ها را به عنوان مربی مهد استخدام کنم، ولی مگر یک مهد به چند مربی نیاز دارد؟