آموزش در جامعه برای کمک به افراد معلول در 952 روستای قزوین

علیرضا وارثی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در قزوین از طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در 952 روستای استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: اداره‌کل بهزیستی این استان در سال گذشته با همکاری تسهیل‌گران در 952 روستا با جمعیتی بیش از 322 هزار نفر به مددجویان زیر پوشش این اداره‌کل ساکن در روستاها خدمات‌رسانی کرده است.

وی افزود: تعداد معلولان شناسایی شده در این طرح 6 هزار و 75 نفر بوده که در این برنامه 100 درصد مناطق روستایی استان قزوین زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین در خصوص نحوه اجرای طرح «CBR» عنوان کرد: تسهیل‌گران پس از شناسایی معلولان، آموزش‌های لازم به منظور بازتوانی و کسب استقلال با استفاده از مجموعه آموزشی تهیه شده از سوی ستاد توانبخشی مبتنی بر جامعه بهزیستی کشور به معلولان و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهند.

وارثی خاطرنشان کرد: در این برنامه سعی بر استفاده از امکانات ساده و محلی برای ارائه برنامه درمانی بوده تا در این مجموعه آموزشی مطالبی در خصوص انواع معلولیت‌ها، نحوه برخورد با معلول، استفاده از امکانات محلی و ساده برای بازتوانی ارائه شده است.

این مسئول اضافه کرد: استان قزوین در سال 94 یکی از 14 استان شرکت‌کننده در اجرای پروژه «CBR» پناهندگان است که اجرای این پروژه از تیر ماه آغاز شده و در این طرح نیز خدمات‌رسانی اعم از تحویل وسایل کمک توانبخشی، ارجاع به کلینیک‌های توان‌پزشکی، تهیه لوازم ضروری منزل، آموزش در خانواده به 40 نفر از پناهندگان معلول شناسایی شده و با حضور دو تسهیل‌گر از اتباع خارجی در مدت 5 ماه انجام گرفت.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: بهزیستی با ارائه خدمات هفت‌گانه‌ به معلولان از جمله آموزش در خانواده، آموزش در جامعه، استفاده از سیستم ارجاع، ارائه وسایل کمک توانبخشی، اشتغال و کاریابی معلولان و مناسب‌سازی و خدمات حمایت اجتماعی معلولان به دنبال تغییر نگرش منفی نسبت به معلولان و ورود آنان به صحنه اجتماعی از طریق تقویت توانمندی‌های معلولان است.

وارثی مطرح کرد: تا در این راستا معلولان بتواند به اصول پنج‌گانه خود تحت عنوان اصل مساوات، اصل عدالت اجتماعی، اصل همبستگی، اصل تلفیق عموم و اصل کرامت و عزت نفس جامه عمل بپوشاند.

وی گفت: با توجه به اینکه اجرای برنامه‌های توانبخشی با رویکرد مشارکتی و حضور فعال معلول و خانواده آن در برنامه‌های توانبخشی و مبتنی بر جامعه بودن برنامه‌ها، اثربخشی آن‌ها را تکمیل می‌کند مشارکت فرد معلول، خانواده و جامعه محلی و ملی یکی از اصول مهم در توانبخشی معلولان است.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: همچنین با توجه به نقش مهم و مؤثر آموزش همگانی در تمام سطوح توانبخشی، افزایش اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی فرد معلول، خانواده و جامعه (سازمان‌های دولتی و غیردولتی، متخصصان و غیره) در درمان و توانبخشی گروه‌های مختلف معلولان می‌توان به این نتیجه دست یافت که دستیابی آمال به اهداف والای توانبخشی میسر نیست مگر در اجرای توانبخشی مبتنی بر جامعه که یکی از رویکردهای نوین و در حال اجرا در تمام برنامه‌های توانبخشی است.

وارثی یادآور شد: به مناسبت هفته سلامت دوره‌های آموزشی با محوریت سلامت روانی _ اجتماعی با موضوع تکنیک‌های ارتباط مؤثر خانواده با بیماران روان، خانواده درمانی، آموزش مهارت‌های سازگاری برای خانواده‌های دارای کودک معلول و آموزش روابط زناشویی برای بیماران ضایعه نخاعی ویژه معلولان و خانواده‌های آنان در مراکز برگزار می‌شود.

این مسئول افزود: کلینیک جامع نواب به مناسبت هفته سلامت خدمات توانبخشی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.