تبدیل روستاها به شهر بزرگترین عامل کاهش جمعیت روستایی در کشور

مجید عبدالهی در نخستین نشست مشورتی بخشداران استان قزوین با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: مدیریت مصرف و هزینه، توجه به جلوگیری از فساد در نهادهای محلی و کمک به جذب سرمایه گذاری و کسب درآمد پایدار سه مولفه اقتصاد مقاومتی است که باید توسط دهیاران محقق گردد.

وی ادامه داد: توجه به اقتصاد مقاومتی، کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه روستاها و تکریم ارباب رجوع نیز سه اصل مهم در نظر گرفته شده از سوی وزارت کشور است.

به گفته وی، بخشداران و دهیاران باید با تفکیک امور ملی از محلی و آشنایی کامل نسبت به وظایف خود و نیز آگاهی داشتن نسبت به بخش نامه ها و آیین نامه های ابلاغی در راستای تحقق درخواست های بخش خود، اقدام کنند.

عبدالهی با اشاره به وجود 38 هزار روستا و یک هزار و 243 شهر، یادآور شد: 71.5 درصد جمعیت کشور در شهرها و مابقی آن در روستاها زندگی می کنند.

وی با اشاره به نسبت معکوس این آمار در سال 35، اضافه کرد: متاسفانه تبدیل روستاها به شهر یا منطقه متصل و منفصل شهری بیشترین اتفاقی بوده که از سال 75 تا 95 به وقوع پیوست و این آمار را به دو برابر افزایش داد.

وی یادآور شد: 612 شهر در سال 75 وجود داشت که اکنون این تعداد به یک هزار و 243 شهر افزایش یافته و به طور طبیعی باعث کاهش جمعیت روستایی کشور نیز شده است.

مدیرکل دفتر امور هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: طی سال های 55 تا 65 روند مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگ صورت گرفت اما اکنون این روند به صورت پلکانی شده و مهاجران به شهرهای کوچک و متوسط مهاجرت می کنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به تصویب لایحه تبدیل روستاها به شهر از سوی مجلس شورای اسلامی در سال 89، اضافه کرد: براساس این قانون روستاهای مرکز بخش با هر تعداد جمعیت به شهر و روستاهای حریم شهرها به محدوده منفصل یا متصل شهری تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: با وجود سه هزار و 977 روستا در حریم شهرها و سه میلیون نفر از جمعیت روستایی در این محدوده ها، درصورت اعمال مصوبه سال 89 باید 660 روستای ما به شهر تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: از سال 90 تاکنون کمتر از 50 شهر در کشور تشکیل شده در حالی که در زمان دولت تدبیر و امید هیچ شهر جدیدی تشکیل نشده است.

وی به روشن بودن فرآیند تبدیل روستا به شهر اشاره و خاطرنشان کرد: رشد جمعیت روستایی واقع در حریم مراکز استان ها و کلان شهرها حدود 6 درصد و در سایر شهرهای بزرگ 4 درصد است در حالیکه متوسط رشد جمعیت کشور 1.29 درصد است.

وی در ادامه از بخشداران خواست تا با انتظام بخشیدن به امور اداری، مالی و فنی بخش های خود نسبت به کسب رضایت مردم بکوشند.

وی همچنین درباره سایت های دفن زباله، اظهار کرد: حدود سه هزار محل دفن زباله در کشور وجود دارد که حدود یک هزار و 400 سایت آن متعلق به زباله های روستایی است که باید در این زمینه به سمت ساماندهی و کاهش محل های دفن پسماندها پیش رفت.

این مسئول در پایان دفتر امور روستایی استانداری قزوین را در تعامل با وزارت کشور، اعمال مدیریت منظم روستایی، انتظام بخشی فنی، مالی و اداری و در نهایت اجرای سیاست های وزارت کشور در امور دهیاری ها جزو سه دفتر اول کشور معرفی کرد.