برخی خانم‌ها در فضای مجازی و ماهواره غرق شده‌اند

با وجود اینکه روزهای زیادی از خبر حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌گذرد اما باز هم این موضوع جذابیت‌های خاص خودش را به دنبال دارد؛ همین موضوع سبب شد تا به گفت‌و‌گو با یکی از بانوان هنرمند و فعال شهر قزوین بپردازیم.

۱۳۹۵۰۱۱۱۰۸

کارم را از پارکینگ منزلم شروع کردم

زهرا موسی که کار گره چینی چوب را به عنوان شغل و هنر خود انتخاب کرده است با بیان اینکه حدود ۵ سال است که در این کار فعالیت می‌کند اظهار کرد: خیلی اتفاقی وارد این عرصه شدم، پس از گذراندن ۳سال دوره آموزشی، کارم را از پارکینگ منزل مسکونی شروع کردم و یک سالی هم می‌شود که در خانه صنایع دستی قزوین مشغول شده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: مدتی در سرای سعدالسلطنه با دوستانم همکاری می‌کردم اما به دلیل کارگاهی نبودن محیط به پارکینگ منزل شخصی نقل مکان کردیم تا اینکه به پیشنهاد بازرسین از ۲۵ اسفند سال۹۴ در خانه صنایع دستی به کارم ادامه دادم.

این هنرمند با اشاره به اینکه گره چینی از هنرهای قدیمی است گفت: این هنر در ارسی‌ها و در و پنجره خانه‌های قدیمی بسیار استفاده می‌شده که متاسفانه امروز از رونق افتاده است.

موسی اضافه کرد: امروزه این هنر بیشتر در دکوراسیون داخلی منازل کاربرد دارد و استقبال چشمگیری می‌شود از طرفی کسانی هم که اهل ذوق و هنر هستند تمایل دارند گره چینی همچون گذشته در ساختار منزلشان استفاده شود.

این بانوی هنرمند با بیان اینکه علاقه زیادی به حفظ و رونق این هنر دارد عنوان کرد: سعی می‌کنیم برحسب نیاز و سلیقه روز، محصولاتمان را تولید کنیم برای مثال امروزه هنر گره چینی را در مبلمان بسیار می‌پسندند که بیشتر کار ما را تشکیل می‌دهد.

نوآوری در کار پاسخگوی تمام سلیقه‌ها است

وی در خصوص تهیه مواد اولیه گفت: چوب، چسب، شیشه و طلق مواد اولیه کار ما را تشکیل می‌دهد.

هنرمند قزوینی بیان کرد: طبق اصول گره چینی باید ۲چوب به صورت کام و زبانه به هم چفت شوند که ما سعی می‌کنیم ۵۰ درصد از چسب و ۵۰ درصد دیگر را از کام و زبانه استفاده کنیم البته برخی از مشتریان لوازم خود را به صورت کام و زبانه کامل سفارش می‌دهند.

موسی در ادامه گفت: متاسفانه شیشه‌های رنگی موردنیاز در استان قزوین وجود ندارد و باید از تهران و اصفهان تهیه کنیم که قیمت بالایی دارد به همین دلیل در بعضی کارها از طلق‌های رنگی به جای شیشه استفاده می‌کنیم.

این بانوی هنرمند با اشاره به انواع شیشه هندی و آلمانی به کار رفته در گره چینی ادامه داد: در بعضی موارد بنا به دلخواه مشتری مجبوریم از شیشه استفاده کنیم که قیمت شیشه های آلمانی در رنگ های قرمز۲ میلیون تومان و در رنگ‌های دیگر از ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: اگر این شیشه‌ها در شهر و استان خودمان تولید می‌شد قطعا با قیمت پایین‌تری تهیه می‌کردیم و به مشتری هم از لحاظ قیمت فشار نمی‌آمد.

موسی اذعان داشت: با تدابیری که اندیشیدیم مانند دخالت دادن طلق به جای شیشه و چسب به جای کام و زبانه توانستیم رضایت مشتری را از نظر قیمت و سلیقه جذب کنیم و این سبب شده تا همه توان خرید داشته باشند.

هنرمند قزوینی ابراز کرد: کسانی هستند که می‌گویند این نوع کارها فقط برای خانه پولدارها است اما از نزدیک که با کار و قیمت‌ها آشنا می‌شوند خیلی استقبال می‌کنند و راضی هستند.

۱۳۹۵۰۱۱۱۰۶

به مرور زمان انگار دستانمان قوی می‌شوند

وی با اشاره به تلاش برای گردش اقتصادی کارش تاکید کرد: به دلیل دقت بالا و ظرافت کاری که خانم‌ها دارند خوشبختانه خیلی از افراد اعتماد و تمایل به خرید محصولات ما دارند.

این هنرمند یادآورشد: در حال حاضر مشکل عمده ما کمبود فضا است که به این دلیل مجبوریم سفارشات کمتری بگیریم.

 موسی با بیان اینکه ۲ دستیارخانم وآقا در کارگاهش دارد اذعان داشت: من دوست دارم همه کارکنانم خانم باشند و ایجاد اشتغالی برای خانم‌ها باشد اما متاسفانه خانم‌ها زیاد جذب این کار نشده‌اند.

هنرمند قزوینی با اشاره به این که هر کاری سختی خودش را دارد گفت: بعد از مدتی سختی‌ها را احساس نمی‌کنیم، شاید به نظر برسد این کاری مردانه است اما به مرور زمان انگار دستانمان قوی می‌شوند.

۱۴۴۱۳۱۶۷۴۹۹۲۷۹۴۴

همت کنیم، سرمایه فراهم می‌شود

وی با بیان اینکه همه افراد موفق از کار خود را از صفر شروع کرده‌اند تصریح کرد: کار خود به خود سرمایه تولید می‌کند روز اولی که وارد این عرصه شدم تنها یک تکه چوب داشتم و اکثر دستگاه‌ها هم به صورت اقساطی تهیه شده بودند.

این هنرمند ادامه داد: همان روز که نشسته بودم و به تکه چوب نگاه می‌کردم به همکاران می‌گفتم اگر بتوانیم یک میلیون پول تهیه کنیم و ۱۰ الوار چوب بخریم می‌توانیم ده برابر این چوب کار تولید کنیم.

موسی افزود: امروز به جایی رسیده‌ام که بالای ۳ میلیون مواد اولیه خریداری می‌کنم و در این یک سال بازار کارم نسبت به همکاران دیگری که در این زمینه فعالیت دارند پر رونق‌ترین بوده است.

این بانوی هنرمند با بیان اینکه همیشه افراد موفق را الگوی خود قرار می‌دهد تاکید کرد: تمام این حرفها که « سرمایه ندارم و نمی‌توانم » فقط بهانه است اگر بخواهیم و همت کنیم هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

برخی از خانم‌ها در فضای مجازی غرق شده‌اند

وی با اشاره به توانمندی خانم‌ها در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: خداوند توانایی انجام هر کاری را به ما داده است اما متاسفانه امروزه برخی از خانم‌ها خود را با ماهواره و فضای مجازی سرگرم و عمر خود را به بطالت می‌گذرانند.

 هنرمند قزوینی ابراز کرد: نعمت زندگی یک بار به انسان داده می‌شود اما لذت زندگی در سرگرم شدن با ماهواره ، گوشی و لپ تاب نیست من همه این‌ها را دارم اما شاید روزی حتی یک ساعت هم استفاده نکنم.

این هنرمند ادامه داد: امور زندگی‌ام را طوری برنامه ریزی کرده‌ام که هم به ۲ فرزندم و هم خانه‌داری رسیدگی می‌کنم و تا کنون مشکلی برایم به وجود نیامده است.

موسی در پایان عنوان کرد: مسئولین با حمایت بیشتر از هنرمندان می‌توانند زمینه کار و رونق صنعت صنایع دستی را ارتقاء دهند چراکه خیلی از افراد به خاطر کمبود مکان و یا به خاطر اینکه خانم هستند و نمی‌توانند هر جای کار کنند مجبورند در خانه بمانند یا کارشان را آن طور که باید گسترش دهند.