6 میلیارد ریال برای آزادی زندانیان غیرعمد جمع‌آوری شد

مراسم گلریزان ویژه آزادی زندانیان غیرعمد شب گذشته(چهارشنبه در هتل صدف قزوین برگزار شد. 

در این مراسم مسئولین مختلف استان چون آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین، جمال انصاری مدیرکل دادگستری استان، حجت الاسلام صادقی نیارکی دادستان قزوین، آبفروش رئیس ستاد دیه استان، مدیرکل زندان‌های استان قزوین، احد چگینی رئیس شورای قزوین و تعدادی دیگر از مسئولین شهری و خیرین حضور داشتند. 
در حاشیه این مراسم آیت الله عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان، درباره جشن گلریزان، اظهار کرد: بسیاری از خیرین هستند که به دنبال بهانه ای می‌گردند تا لطف و رحمت الهی شامل حالشان شود. 
 

وی افزود: دست اندرکاران چنین جشن‌هایی زمینه‌ای را فراهم می‌کنند که مومنین دست به جیب، مشمول لطف و رحمت خدای متعال شوند قرار و این مشارکت معنوی و انسانی را با یکدیگر داشته باشند. 

استان قزوین در زمینه کمک‌های مردمی به زندانیان شرایط مطلوبی دارد 
همچنین جمال انصاری، رئیس کل دادگستری قزوین، در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره این مراسم ابراز کرد: جشن گلریزان هر ساله در ماه مبارک رمضان با هدف کمک به آزادسازی زندانیان جرائم مالی و غیر عمد برگزار می‌شود. 
وی در ادامه افزود: این اشخاص ماهیت زندانی ندارند و به واسطه بدهی‌ها مالی در زندان هستند؛ این جشن در سال‌های اخیر مورد استقبال عمومی مردم قرار گرفته است. 
 

رئیس کل دادگستری قزوین، اظهار کرد: با ارتقاء سطح فرهنگی و تعمیق فکری مردم برای کمک به آزادی زندانیان، استان قزوین در این زمینه شرایط مطلوبی دارد. 
وی ادامه داد: مهم‌ترین اثر این اتفاق، جمع آوری حدود ۶۰۰تا۷۰۰ میلیون تومان از ابتدای ماه مبارک رمضان است که باعث شده هر روز چند زندانی آزاد شوند. 
انصاری عنوان کرد: پیش بینی می‎شود که تا پایان ماه مبارک رمضان حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از زندان آزاد شود که این عدد، میزان قابل قبولی است. 
وی خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر در جشن گلریزان امسال، همراهی قابل توجه مردم است که نشان از بلوغ و آگاهی مردم استان دارد. 

تقویت موضوعات فرهنگی در کاهش جرائم موثر است 
اسماعیل صادقی نیارکی، دادستان قزوین، درباره این مراسم ابراز کرد: به تبع کشور در قزوین هم چنین جشن‌هایی نشات گرفته از باورهای دینی و خیرخواهانه افراد است و همین امر موجب شده در همین لحظات اولیه هم میزان مشارکت و هم نوع مشارکت و وجوه به نسبت سال قبل بالا برود. 
وی درباره چگونگی کم کردن تعداد زندانیان غیر عمد، گفت: در این راستا هم می‌توان اقدامات پیشگیرانه را انجام داد و هم به واسطه قوه مقننه از برخی مقررات جرم زدایی کرد. 
دادستان قزوین افزود: باید برای برخی جرایم، مجازات جایگزین توسط قوه مقننه تعریف شود تا هم از حقوق افراد محافظت شده و هم از بروز آسیب‌ها پیشگیری شود. 
 

این مسئول قضایی اضافه کرد: در قانون چک و مهریه، توسط مجلس اصلاحاتی انجام شد که همزمان با کم شدن تعداد زندانیان، تبعات بدی را در جامعه ایجاد نکرد. 
وی خاطر نشان کرد: تقویت موضوعات فرهنگی در جامعه به خصوص فرهنگی ناشی از نگاه دینی منجر به این می‌شود که اساسا کار به زندان کشیده نشود. 
صادقی نیارکی در پایان اعلام کرد: بیشترین زندانیان جرائم غیرعمد را محکومین مالی تشکیل می‌دهند. 
گفتنی است طبق اعلام مدیرکل زندان‌های استان در جشن گلریزان شب گذشته(چهارشنبه) 600 میلیون تومان برای کمک به آزادی زندانیان غیرعمد جمع آوری شد.