بیستم شهریور کلنگ نیروگاه بوشهر یک و دو به زمین زده خواهد شد

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین از بیستم شهریور به عنوان مقطع تاریخی مهمی برای کشور یاد کرد و گفت: در این روز ساخت این دو نیروگاه با حضور کلین کو همتای روسی و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور کلنگ زنی خواهد شد.

 

بگفته صالحی با ساخت این دو نیروگاه ۲۲ میلیون بشکه نفت صرفه جویی می شود.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته ای کشور با رکود و توقف مواجه نخواهد شد ، ساخت این دو نیروگاه را نشانه پویایی صنعت هسته ای بیان کرد.

 

وی اضافه کرد: برای ساخت این دو نیروگاه حدود ده میلیارد دلار  معادل 30 تا 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد .

 

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در ده سال آینده رقم هنگفتی از بودجه کشور صرف صنعت هسته ای خواهد شد آن هم برای کارهایی که منفعت عمومی دارد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اینکه حداقل 30 درصد از این نیروگاه با تکیه بر توان داخلی و توسط نیروهای داخلی ساخته خواهد شد گفت : قرارداد طوری بسته شده است که هر چقدر صنایع داخلی بر اساس شاخص ها و استانداردهای فنی بتوانند در ساخت تجهیزات مشارکت داشته باشند طرف روسی آمادگی دارد از شرکت های داخلی استفاده کند .

 

بگفته صالحی این دو نیروگاه طی 10 سال از زمان کلنگ زنی احداث و راه اندازی خواهند شد  
وی ایران را نهمین کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان اعلام کرد و گفت : با راه اندازی این دو نیروگاه از تولید 14 میلیون تن گاز گلخانه ای جلوگیری می شود.

 

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین از مذاکره با چند کشور برای ساخت راکتورهای کوچک یکصد مگاواتی خبر داد .