آسانسورهای نصب شده در قزوین تاییدیه ندارد مردم مراقب باشند

محمودرضا طاهری عصر چهارشنبه به مناسبت روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهارداشت: استاندارد از آنجا که باسلامت مردم در ارتباط نزدیک است باید به عنوان مطالبه عمومی تبدیل شود تا همه خود را موظف به رعایت آن بدانند.

طاهری بیان کرد: شعار امسال هفته استاندارد «استانداردها اعتماد سازنده» نامگذاری شده و این اعتماد بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.

وی یادآورشد: در سالهای اخیر کارهای خوبی در حوزه استاندارد صورت گرفته و اینکه توانسته ایم بر اساس نظرسنجی ها رضایت و اعتماد مردم را جلب کنیم یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.

مدیرکل استاندارد استان قزوین تصریح کرد: آمارها نشان می دهد حدود ۷۰ درصد مردم به استاندارد اهمیت می دهند و این روند هر سال روبه افزایش است و باید به وضعیتی برسیم که دیگر هیچ کالایی که باید نشان استاندارد اجباری داشته باشد از سوی مردم مصرف نشود.

تدوین ۳۴ استاندارد در یک سال گذشته در قزوین

طاهری از تدوین ۳۴ مورد استاندارد در یک سال گذشته در استان خبرداد و گفت: این استانداردها در رشته های مکانیک، شیمیایی، غذایی، صنایع دستی، خودرو و برق تدوین شده است.

وی در خصوص توجه به آموزش یادآورشد: ۱۱ هزار و ۹۲۰ نفرساعت آموزش تخصصی در یکسال گذشته برگزار شد تا نیروهای کارآمد به عنوان نمایندگان ما بتوانند نظارت بر رعایت استانداردها را بخوبی انجام دهند.

صدور ۱۳۰ فقره پروانه استاندارد

مدیرکل سازمان استاندارد استان قزوین بیان کرد: در مدت یادشده ۱۳۰ فقره پروانه استاندارد جدید در استان صادر شده و در حال حاضر نیز ۱۰۱۲ مورد نشان استاندارد در استان موجود است.

وی اضافه کرد: ۵۲۶ واحد تولیدی در استان پروانه استاندارد دارند که ۵۰۳ مورد آن معتبر و ۲۳ مورد در حال تمدید است که در این میان برخی واحدها یک پروانه و برخی تا ۱۸ مورد مجوز نشان استاندارد را دریافت کرده اند.

طاهری اظهارداشت: در انگ گذاری فلزات گرانبها نیز ۲۶۰ نمونه طلا از ویترین های طلافروشان مورد آزمایش قرار گرفت تا عیارها بر اساس استاندارد باشد که خوشبختانه هیچ مورد خلافی مشاهده نشد.

وی بیان کرد: در نازل های سوخت هم سالی ۴ نوبت کالیبراسیون انجام می شود که در یک سال گذشته ۳۳۵۰ نازل سوخت آزمایش شد و باسکول های ثابت و همکف نیز سالی یک بار کالیبره می شود که تاکنون ۵۷۰ مورد تست باسکول انجام شده است.

مدیرکل استاندارد استان اظهارداشت: علامت گذاری وسایل سنجش، ترازوها و ابزار نیم متر هم سالی یک بار انجام و عملیات کالیبره صورت می گیرد که در این مدت ۴۱۰۰ مورد تست صورت گرفته است.

وی گفت: همچنین سالانه چهار نوبت بازرسی موردی و بدون اطلاع قبلی از واحدهای صنعتی انجام می شود که در یک سال گذشته ۲۵۰۰ مورد از این بازرسی ها صورت گرفته است.

۷۲۰۰ مورد بازرسی طرح طاها

طاهری در ادامه گفت: در راستای کنترل بازار و اجرای طرح طاها ۷۲۰۰ مورد بازرسی از فروشگاههای سطح شهر انجام شده و شهروندان نیز می توانند با پیامک کد ۱۰ رقمی که در هر کالای استاندارد حک شده به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ از شناسنامه تولید کالا مطلع شوند.

وی گفت: در استان ۶۸ آزمایشگاه همکار داریم که مورد تایید هستند و سه شرکت بازرسی تایید صلاحیت شده نیز در حوزه نمونه برداری از کالاهای وارداتی و صادراتی فعالیت می کنند.

آسانسورها وضعیت خطرناکی دارند/مردم مراقب باشند

طاهری درادامه این نشست خبری باابراز نگرانی از استاندارد نبودن بسیاری از آسانسورهای نصب شده در استان گفت: متاسفانه در تایید استاندارد بودن آسانسورها با بی مهری مدیران دستگاههای اجرایی و روسای دانشگاهها روبرو هستیم که امیدواریم با این بی تفاوتی شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

وی گفت: حادثه خبرنمی کند و اخیرا در تهران شاهد دو حادثه سقوط آسانسور در دانشگاه و بیمارستان بودیم که چند نفر جان باختند و اگر در استان نیز بی توجهی از سوی مردم و مسئولان صورت گیرد باید منتظر حوادث دلخراش باشیم.

طاهری بیان کرد: در همه دانشگاههای استان مشکل آسانسور جدی است و ما در دانشگاه بین الملل اجازه نیافتیم تا برای تست وارد شویم و اعلام می کنیم اکثر آسانسورهای بیمارستانها و دانشگاههای استان مجوز تایید استاندارد ندارند و استفاده از آنها خطرناک است.

وی اضافه کرد: از آنجا که رفع معایب آسانسور هزینه دارد بسیاری از مدیران به هشدارهای ما توجهی ندارند اما اگر یک نفر نقص عضو و یا کشته شود حاضر می شوند میلیونها تومان دیه پرداخت کنند لذا از مردم میخواهیم این موضوع را به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری کنند و از سوار شدن به آسانسورهایی که برگه تاییدیه استاندارد را ندارند جدا خودداری کنند.

مدیرکل استاندارد استان یادآورشد: وقتی مدیران دانشگاهها که مراکز علمی هستند به سلامت خود و دیگران توجهی نمی کنند از سایر دستگاهها انتظار بیشتری نمی توان داشت اما ما وظیفه داریم ضمن بازرسی هشدار لازم را به مردم و مسئولان بدهیم و عواقب هر حادثه با کسانی است که کوتاهی می کنند.

تله سیژ کامان و زرشک باید تاییدیه استاندارد بگیرد

طاهری در ادامه بیان کرد: تله سیژ کامان و زرشک از دو سال قبل افتتاح شد و ما اعلام کردیم که باید تاییده بگیرد البته این مکان برای تست باید به طور آزمایشی کار کند  اما پس از یک حادثه آن را به دلیل داشتن ۵۰ مورد ایراد پلمب کردیم که برخی از نواقص آن برطرف شده است.

وی گفت: در جایی که سلامت و جان مردم در خطر باشد با هیچ کسی تعارف نداریم و وظیفه خود را انجام می دهیم و در موضوع آسانسور با جدیت هشدارهای خود را اعلام می کنیم و امیدواریم مسئولان سخت گیری قانونی ما را جدی بگیرند تا شاهد حادثه ای دیگر نباشیم.

تهیه ۲۳ کلیپ تبلیغی برای فرهنگ سازی

طاهری از فرهنگ سازی و تهیه نمونه های تبلیغی خبرداد و گفت: ۲۳ کلیپ ترویجی برای شبکه های اجتماعی تهیه شده که استانهای دیگر هم استفاده می کنند و تاثیر خوبی داشته است.

دوم آبان ماه تجلیل از واحدهای نمونه استان

مدیرکل استاندارد استان قزوین در ادامه تصریح کرد: دوم آبان ماه مراسم تجلیل از ۱۵ واحد نمونه استان قزوین که در سه سال گذشته استمرار کیفیت داشته اند و نیز یک شرکت نمونه، آزمایشگاه و. بازرسی نمونه، دو دبیر تدوین شاخص، پیش کسوت صنعتی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و ۱۵ مدیر کنترل کیفیت نیز لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.

اولین نشان حلال در استان صادر شد

طاهری ازصدور نشان حلال برای اولین بار در استان برای یک واحد کشتارگاه مرغ خبرداد و اظهارداشت: تاکنون دو نشان حلال در سراسر صادر شده که قم و قزوین در این زمینه پیشگام هستند و خوشبختانه یک واحد کشتارگاهی مرغ و بسته بندی توانست نشان حلال بگیرد که در صادرات بسیار اهمیت دارد.

وی در خصوص ساختمان جدید استاندارد نیز گفت: ساختمان جدید با ۴۷۰۰ مترمربع زیربنا در حال تکمیل است که هفت آزمایشگاه مرجع دارد.

مدیرکل استاندارد یادآورشد:برای احداث این ساختمان تاکنون ۶ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن ۲.۵ میلیارد تومان دیگر نیاز است.