تزریق ۱۴ میلیون لیتر سوخت در بین کشاورزان

بیژن لطفی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک، از توزیع ۱۴ میلیون و ۱۲۳ هزار لیتر سوخت در واحدهای تولیدی – کشاورزی شهرستان آبیک خبر داد و گفت: با اهدای سوخت یارانه‌ای به کشاورزان زمینه پیشرفت‌ آنها تسهیل می‌شود.

وی با اشاره به سهم ناچیز صنایع تبدیلی از دریافت سوخت یارانه‌ای تصریح کرد: از این میزان سوخت توزیع شده حوزه ماشین آلات با ۵۷.۸ درصد بیشترین سهم و صنایع تبدیلی با ۲.۳ درصد کمترین سهم را بخود اختصاص داده است.

لطفی با بیان اینکه سوخت تنها به افراد دارای مجوز اعطا می‌شود، اظهار داشت: این میزان سوخت در بین تولید کنندگان دارای مجوز در بخش کشاورزی توزیع شده و قسمت بیشتر آن در بخش باغبانی شامل گلخانه‌ها و واحدهای پرورش قارچ، صنایع تبدیلی، ماشین آلات و دامداری‌ها تخصیص یافته است.

این مسؤول با تأکید بر اینکه حمایت از تولیدکنندگان در رأس امور جهاد کشاورزی آبیک است، مطرح کرد: این میزان سوخت با هدف حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی و مدیریت بهینه مصرف سوخت در بین بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان توزیع شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک، ادامه داد: متقاضیان می‌توانند بعد از ثبت نام در سایت تجارت آسان و تایید جهاد کشاورزی شهرستان، نسبت به دریافت حواله گازوئیل از شرکت فراورده‌های نفتی اقدام نمایند.

وی میزان سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی برای سه ماهه اول را حداکثر ۱۲۰۰ لیتر برای تراکتورهای ۳ سیلندر، حداکثر ۱۸۰۰ لیتر برای تراکتورهای ۴ سیلندر و حداکثر ۲۰۰۰ لیتر برای تراکتورهای ۶ سیلندر عنوان کرد و افزود: سهمیه سوخت تایید شده برای ۳ ماهه سوم سال از طریق نواحی شهرستان به صورت یکجا تحویل داده می‌شود.

لطفی با اشاره به اینکه تا به حال تایید سهمیه سوخت از طریق جهاد کشاورزی در شهرستان صورت گرفته است، اضافه کرد: علاوه بر تحویل سوخت به تراکتورها، به سایر ادوات کشاورزی از جمله تیلر، دروگرنیز سهمیه سوخت اختصاص می‌یابد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف کنندگان سوخت شامل گلخانه داران، دارندگان ماشین آلات کشاورزی، مرغداران و… بوده که عمده مصرف کنندگان سوخت در طی این دوره  با توجه به فصل گلخانه داران، مرغداران و تراکتورداران بوده‌اند.

 رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک، تصریح کرد: در طی دوره توزیع سوخت که به صورت اینترنتی انجام می‌شود مشکلی در راستای تأمین سوخت بهره‌برداران بخش کشاورزی نداشته‌ایم و این مدیریت در طی سال جاری جهت پیشبرد کشاورزی و کمک به کشاورزان جهت رفع نیازهای سوخت کشاورزی این بهره‌برداران با در نظر گرفتن  سوخت ویژه نیز با تشخیص کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی تابعه نیز مساعدت نموده است.

وی با اشاره به ۴ مرکز خدمات جهاد کشاورزی در این شهرستان اضافه کرد: این مراکز در بشاریات شرقی، قشلاق، کوهپایه(ناصرآباد) و حومه(داخل اداره جهاد کشاورزی) مستقر بوده و به کشاورزان خدمات لازم ارائه می‌شود.

لطفی با اشاره به اینکه کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان آبیک خدمات‌رسانی حدود ۸۰ روستا و مزرعه را بر عهده دارند، اذعان کرد: با توجه به خط قرمز رسیدن سفره‌های زیرزمینی و محدودیت آب کشاورزان باید به کشت محصولاتی اقدام کنند که آب کمتری نیاز داشته باشند.

وی از اجرای طرخ کود سبز در شهرستلن آبیک خبر داد و اظهار داشت: این طرح با هدف غنی‌سازی مواد آلی خاک در این شهرستان اجرا می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک، با تأکید بر اینکه در این طرح بذر رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا با کشت گیاهان سریع الرشد و کم آب طلب، بخشی از فقر مواد آلی خاک جبران شود، گفت: رعایت نکردن تناوب کشت و باقی نگذاشتن بخشی از بقایای گیاهی پس از برداشت محصولات، فقر خاک و کاهش سطح برداشت محصولات کشاورزی را دراین شهرستان موجب شده است.