اشتغال 500 دستفروش در 5 بازارروز قزوین

شهروندان قزوینی از سد معبرها به ویژه در بازارها رنج می‌برند، داستان تکراری که هر بار مسؤولان وارد عمل شده اما پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

امروز سد معبر از مهم‌ترین معضلات شهری به شمار می‌آید، و موجب بر هم زدن نظم اجتماعی و خدشه‌دار شدن سیما و منظر شهری است.

استان قزوین هم از سد معبرها به ویژه در بازارها رنج می‌برد، به طوری که شهروندان قزوینی به راحتی نمی‌توانند در این مکان‌ها تردد کرده و کالاهای مورد نیاز زندگی خود را تهیه کنند.

برای بررسی و دلایل سد معبر و رفع آن در شهر قزوین با علی صادقی‌نیارکی عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم، که از نظر می‌گذرد.

* فارس: وضعیت شهر قزوین در سد معبر چگونه است؟

خیابان‌ها و گذرگاه‌ها جزو حقوق شهروندان و حق‌الناس است که باید شرایط مناسب در بازارها و حتی میدان بزرگ میوه و تره‌بار به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی بتوانند در این مکان‌ها رفت و آمد کنند.

امروز با سد معبر مواجه هستیم که در این زمینه وضعیت شهر در این خصوص نامطلوب بوده و رفع آن مستلزم یک عزم جدی از سوی تمام مسؤولان مرتبط است.

شهروندان قزوینی هم از سد معبرها رنج می‌برند، مردم به راحتی نمی‌توانند با آرامش کالاهای مورد نیاز خود را از مکان‌هایی همانند بازارها خریداری کنند، زیرا صاحبان صنف و دستفروشان به حریم شارع که حق‌الناس است، تجاوز کرده و کالاهای خود را عرضه می‌کنند.

به عنوان نمونه در ورودی بازار علاف‌ها و یا میدان چهارراه مولوی وضعیت نامناسبی به دلیل سد معبر ایجاد شده محرم و نامحرم نمی توانند به راحتی از کنار یکدیگر تردد کنند و یا داخل بازار، فروشندگان کالاهای خود را جلوی مغازه پهن کنند.

در مواقع آتش سوزی آتش‌نشانی و اورژانس برای امداد‌رسانی با مشکل شدید سد معبر رو‌به‌رو است که برای این کار باید فکر و اقدام اساسی صورت گیرد.  

این وضعیت در شأن مردم قزوین نیست زیرا این شهر دارالمؤمنین است و باید فروشندگان و دستفروشان ساماندهی شوند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

از طرف دیگر در قزوین از جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی سخن به میان می‌آید که در تحقق این مهم باید وضعیت سیما، منظر و ارائه خدمات‌دهی مناسب به آن‌ها در این شهر مهیا باشد؛ با این وضعیت موجود نمی‌توانیم به هدف خود دست پیدا کنیم.

به همین دلیل باید مسؤولان مربوطه رفع مشکل سد معبرها را در دستور کار خود قرار داده و در برطرف کردن آن اقدامات جدی انجام دهند.

 ایجاد سد معبر در میدان میوه و تره‌بار شهر قزوین وضعیت تردد این میدان را نامطلوب کرده است، مسؤولان چه اقداماتی در جهت رفع آن انجام داده‌اند؟

وقتی به میدان میوه و تره‌بار شهر قزوین وارد می‌شویم، ملاحظه می‌کنیم؛ مقابل هر حجره چهار نفر دیگر کار می‌کنند، این نشان می‌دهد که ظرفیت میدان برای خدمات‌دهی به شهروندان قزوینی مطلوب نیست.

همچنین این میدان برای 20 سال گذشته بر اساس نیازهای مردم احداث شده اما اکنون باید به تناسب جمعیت استان قزوین و توسعه شهر، میدانی با امکانات پیشرفته و به روز احداث شود.

شهرداری قزوین در راستای ساخت میدان میوه و تره‌بار بزرگ شهر قزوین، مکان‌یابی و مشاور طرح را مهیا کرده تا بتواند میدانی در شأن شهروندان قزوینی و با هدف ارائه خدمات مطلوب به آن‌ها احداث کند.

در ساخت میدان و تره‌بار بزرگ شهر قزوین همانند استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان و اصفهان نیاز است که مسؤولان مربوطه همکاری و همراهی لازم را انجام دهند تا این پروژه به اتمام برسد؛ متأسفانه هنوز این نگاه در بین مدیران مربوطه به وجود نیامده‌ که این خود یک معضل است.

 برای رفع سد معبر چه نهادهایی باید وارد شوند؟

درست است که شهرداری در پیشانی رفع مشکل سد معبر قرار گرفته اما برطرف کردن کامل آن نیاز به حمایت‌های مسؤولان دستگاه‌هایی همانند قضایی، انتظامی، سیاسی، امنیتی، صنفی و خدماتی هستیم.

در رفع مشکل سد معبر باید بین مسؤولان مربوطه همراهی و همکاری لازم شکل گیرد تا با یک عزم جدی اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.

 برای اینکه بتوانیم در رفع مشکل سد معبر به نتایج مثبتی برسیم باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

باید فرمانداری حمایت‌های جدی را از مسؤولان مربوطه داشته و در رفع این معضل به طوری جدی وارد شود تا بتوانیم در رفع مشکل سد معبر به نتایج مثبتی برسیم.

 فرمانداری قزوین تاکنون چه اقداماتی در رفع مشکلات سد معبر انجام داده است؟

تاکنون فرمانداری قزوین اقدامات مطلوبی را در هماهنگی مسؤولان قضایی، انتظامی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف برای برخورد با متخلفان سد معبر شروع کرده است.

همچنین جلسات متعددی برای رفع مشکل سد معبر در فرمانداری، شورای اسلامی شهر قزوین و معاونت خدمات شهری و شهرداری این شهر تشکیل و تصممیات درستی اتخاذ شده است.

 برای حل معضل سد معبر آیا کمبود قوانین وجود دارد؟ 

برای سد معبر کمبود قانون وجود ندارد و در این راستا قوانین مناسبی داریم که می‌توانیم اعمال کنیم.

مهم‌ترین قانون در سد معبر هم تبصره 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها بوده که نوشته شده گذرگاه‌ها و خیابان‌ها در اختیار شهرداری‌ها و عام است و کسی حق ندارد تصرف و تجاوز کند.

 چرا برخی افراد موضوع سد معبر را جدی نمی‌گیرند؟

برخی به دلیل عدم برخورد و تذکرات لازم، موضوع سد معبر را جدی نمی‌گیرند، اگر در این زمینه برخوردهای لازم انجام شود، موضوع برای آن‌ها جدی می‌‌شود.

برخورد اساسی با دلایل گسترش سد معبر و دستفروشی‌ها را واحد اجراییات شهرداری قزوین با همراهی ضابطان قضایی انجام می‌دهد اما در این زمینه باید مسؤولان دستگاه‌های قضایی، انتظامی، سیاسی و امنیتی و صنفی و خدماتی حمایت کند تا بتوانیم به هدف مطلوب در رفع مشکل سد معبر برسیم.

برای حل این  معضل عزم جدی مسؤولان مربوطه را می‌طلبد؛ در این زمینه مسؤولان دستگاه‌های مربوطه باید ورود جدی داشته باشند.

به عنوان نمونه در خیابان‌های منتهی به امام رضا(ع) در مشهد، مغازه‌داران 20 سانت به پیاده‌رو تجاوز نکرده‌اند، چطور در این شهر که دو میلیون زائر و مسافر دارد، شاهد این معضل هستیم.

مهم‌ترین طرح شما برای رفع معضل سد معبر چیست؟

مقرر شده طرح برخورد با متخلفان سد معبر و جمع‌آوری آن‌ها در قزوین اجرا شود؛ در اجرای این طرح فرمانداری هماهنگی لازم را انجام داده و هر زمان که مسؤولان در اجرای برخورد با متخلفان سد معبر به یک انسجام جدی برسند، طرح جمع‌آوری آغاز می‌شود.

 دستفروشان در برخورد مأموران شهرداری با آن‌ها، بیان می‌کنند به دلیل مشکلات بیکاری اقدام به دستفروشی کرده‌ایم؟ چه راهکاری برای ساماندهی اشتغال آن‌ها دارید؟

دستفروشان شهر قزوین که در مکان‌های مختلف موجب سد معبر شدند، باید به بازارها و روزبازارهای قزوین منتقل شوند.

دستفروشان می‌توانند در روزبازارهای شهر قزوین فعالیت کنند، اکنون چهار روزبازار در این شهر وجود دارد که 500 نفر در آنان به کسب کار و فعالیت مشغول هستند.