همسرم در مراجعه به بیمارستان سالم بود

پزشکان و پرستاران، امروزه در خط مقدم نظام سلامت با استفاده از  دانش و توانمندی خود نقش موثری را در راستای پیشرفت کشور ایفا می کنند.

پرستار می تواند در امر آموزش، غربالگری و پیشگیری از بیماری ها و اصلاح سبک زندگی نقش داشته و از طریق ارتقای سلامت جامعه هزینه های کشور را کاهش دهد.

علم پزشکی طی سال های اخیر شاهد نوآوری ها، ابداعات و ابتکارات بی شماری بوده و ادامه این حرکت پویا و سازنده، نیازمند قوانین خاص خود می باشد.

بر کسی پوشیده نیست که غفلت از کار طبابت خطر جدی برای بیمار و پزشک به دنبال دارد. پزشکان به دو صورت «قصور» و تقصیر مرتکب خطا و تخلف می شوند.

«قصور» به علت بی حوصلگی، بی دقتی و عجله، «تقصیر» به علت نداشتن مهارت و بی اعتنایی به مقررات و شرایط محیط کار و نیز اهمیت ندادن به مخاطرات یک طبابت نادرست، پیش می آید.

خطا در عرضه ارایه خدمات سلامت، پدیده‌ای آسیب رسان و در بعضی موارد غیرقابل جبران است لذا خطاهای پزشکی تهدیدی برای رفاه و سلامتی بیمار بوده و چنین مواردی کیفیت مراقبت ارائه شده را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

خطاهای پزشکی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در کیفیت مراقبت می‌باشد که پیامدهای بالینی و اقتصادی چشمگیری دارند.

keder.ir-1-3048

پرونده الهه زارعی در مراجع قانونی پیگیری می‌شود

فوت الهه زارعی یکی از پرستاران مرکز آموزشی درمانی ولایت استان قزوین در یک بیمارستان‌ خصوصی که برای انجام عمل زایمان بستری شده بود در روزهای اخیر خبرساز شد.

تا جایی که مطالب و خبرهایی پیرامون این اتفاق در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سوالات بسیاری را در اذهان عمومی درخصوص چرایی فوت این شهروند قزوینی به وجود آورد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرده است: با توجه به اینکه مرگ مادر، یکی از حساس‌ترین موضوعات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محسوب می‌شود، موضوع فوت الهه زارعی یکی از همکاران این دانشگاه توسط تیم‌های تخصصی کمیته مرگ باردار در حال بررسی و پیگیری است و نتیجه این بررسی‌ها در کمیته مرگ مادر ارائه و قصور یا مقصر احتمالی مشخص می‌شود.

محمدحسن ارداقیان بیان کرد: شکایت‌ خانواده زارعی از بیمارستانی که این مرحومه در آن برای زایمان مراجعه کرده‌ بود، در مراجع قانونی از جمله اداره‌کل پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از رسانه‌های رسمی و غیررسمی استان قزوین و مدیران شبکه‌های اجتماعی درخواست می‌کنم منتظر نتیجه گزارش از سوی مسؤولان باشند و از انتشار مطالب جنجال برانگیز و اتهام‌زنی‌های بی‌مورد خودداری کنند که بدون شک اگر قصور یا تقصیری رخ داده باشد، طبق قوانین و مقررات برخورد می‌شود.

معاینات پزشکی قبل از زایمان، همه علائم حیاتی همسرم را سالم اعلام کرد

خبرنگار شاخص، برای بررسی بیشتر پس از پیگیری‌های فراوان توانست با همسر متوفی تماس برقرار  نماید.

سید محسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص با ارائه توضیحات بیشتر در خصوص مرگ همسرش اینچنین اظهار کرد: روز ۲۵ام آذرماه سال جاری، ساعت ۸۸ صبح بود که به همراه همسرم برای انجام عمل زایمان به یکی از بیمارستان‌های خصوصی قزوین مراجعه کردیم و این درحالی بود که همسرم هیچ مشکل روحی و جسمی نداشت.

وی با اشاره به اینکه همسرش زایمان طبیعی داشته است، افزود: پس از بستری همسرم و انجام معاینات پزشکی توسط پزشک متخصص و اعلام سلامت جسمی و حیاتی، او را حدود ساعت ۸:۱۵ به اتاق زایمان منتقل کردند.

همسر الهه زارعی خاطرنشان کرد: من برای انجام امورات اداری و بیمه از بیمارستان خارج شدم و ساعت ۱۱:۰۰ مجدد به بیمارستان بازگشتم و وقتی جویای حال همسرم شدم  به من اطلاع دادند که حال او مساعد است و تا یک ساعت دیگر زایمان او به اتمام خواهد رسید.

حسینی ادامه داد: پس از اطمینان از صحت سلامت همسرم به منزل رفتم و به همراه پسرم برای ملاقات به بیمارستان بازگشتیم و هنگامی که مجدد سراغ همسرم را از پرسنل گرفتم متوجه شدم اتفاقاتی افتاده که من از آن بی‌خبر بوده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی بود که حوالی ساعت ۱۰ نیم الی ۱۱ صبح همه همکاران همسرم در بیمارستان ولایت از فوت او آگاه بودند اما در همان ساعات که من از حال همسرم جویا شده بودم در جواب گفته بودند؛ هنوز همسر شما درحال زایمان است و تا یک ساعت دیگر تمام می‌شود.

۴۱۶۱۷۶۹_۳۶۳

وقتی همراه پسرم برای ملاقات مادرش به بیمارستان آمدیم همسرم از دنیا رفته بود

همسر الهه زارعی افزود: زمانی که همراه پسرم به بیمارستان برای ملاقات مراجعه کرده بودیم باز هم خبری مبنی بر فوت همسرم به من ندادند و فقط گفتند که در حال بیهوشی است و دعا کنید که احیا شود.

وی ادامه داد: در پی همین پرس‌وجوها بودیم که مرا به بهانه‌ای پشت اتاق عمل بردند و دیدم همه چیز تمام شده و همسرم جان خود را از دست داده است.

حسینی عنوان کرد: طبق شنیده‌هایی از اظهارات هم‌اتاقی‌های همسرم متوجه شدم  الهه ناگهان در یک لحظه دچار مشکل و سیاه‌شدگی می‌شود و از آنجایی که هیچ پرستاری نبوده از هم‌تختی خود درخواست کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: اما زمانی که هم‌تختی‌هایش برای کمک به او مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که همسرم جان خود را از دست داده است.

نوزاد زمان تولد در شکم مادر دچار خفگی شده بود

حسینی گفت: من معتقدم که حتی در به دنیا آمدن فرزندم هم کوتاهی شده به طوری که نوزاد زمان تولد در شکم مادر دچار خفگی شده و دوباره احیا می‌شود که به خاطر مشکل تنفسی ۱۰ روز در بیمارستان بستری بود.

وی با بیان اینکه این نوزاد فرزند دوم او است، افزود: در حال حاضر فرزندم را به منزل آورده‌ایم و حال او مساعد است.

منتظر جواب پزشکی قانونی تهران هستیم

همسر الهه زارعی با بیان اینکه به مراجع قضایی شکایت و مراتب را به علوم پزشکی اعلام کرده‌ام، اذعان داشت: از شاهدان عینی آدرس و مشخصاتی در اختیار نداریم تا بخواهیم پرس‌وجوی بیشتری داشته باشیم.

حسینی ابراز کرد: طبق اظهارت رییس علوم پزشکی قزوین در حال حاضر تا زمانی که جواب پزشکی قانونی مشخص نشده است نمی‌توان کسی را متهم کرد.

وی در پایان بیان کرد: طبق بررسی‌های پزشکی قانونی قزوین، وضعیت جسمی همسرم در هنگام ورود به بیمارستان سالم اعلام شده و برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی تهران ارجاع داده شده و منتظر جواب قطعی آن هستیم.