۲۴ خانوار بافت فرسوده قزوین سرگردان شدند

میثم مالمیر: سه شنبه ۵ بهمن بود که نشست زمین در کوچه حکیمیه واقع در منطقه مولوی باعث تخریب منازل شد و حدود ۲۴واحد مسکونی روز بعد از حادثه محل را تخلیه کردند. شدت حادثه به قدری بود که به گفته اهالی نیمه های شب صدای خرد شدن شیشه و ترک خوردن دیوار به وضوح شنیده می شد.

حادثه ساختمان های مولوی ابتدا از نشت لوله آب و فاضلاب شروع شد و سپس گسترش آب به بخش های زیرین باعث شد تا دیوارمنازل فرو ریزد. مسئولان اعلام می کنند عامل اصلی ریزش ساختمان ها، ویژگی بافت فرسوده در منطقه مولوی است و از آنجایی که زیرساخت های مناسب وجود ندارد و تا کنون مقاوم سازی انجام نشده لذا با کوچکترین حادثه ای کل بنای ساختمان تخریب می شود. اما هنوز جواب قطعی مشخص نیست و طبق گفته های مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصان آب و فاضلاب، نظام مهندسی و شهرداری در تلاش هستند تا علت اصلی حادثه را پیدا کنند.

در حال حاضر اداره آب و فاضلاب به هر خانوار مبلغ ۲۰ میلیون تومان به صورت امانت پرداخت کرده و درحال تکمیل پرونده بیمه برای خانوار آسیب دیده است.

از طرفی دادستان عمومی و انقلاب قزوین با صدور احکام قضایی پیگیر موضوع است تا مقصر حادثه را بیابد و خسارت های ناشی از این حادثه را به خانواده های آسیب دیده پرداخت کند. به طور حتم هر دستگاهی اگر به نحوی کوتاهی کرده باشد و مقصر شناخته شود مشمول پرداخت خسارت است ضمن اینکه باید برای تمام مناطق بافت قدیمی شهر چاره اندیشی شود و احتمال تکرار چنین حوادثی دور از ذهن نیست. گزارش پیش رو وضعیت خانوار آسیب دیده و اقدامات مسئولین را شرح می دهد:

بلاتکلیفی خانوار آسیب دیده

یکی از بانوان به خبرنگار مهر گفت: این حادثه تمام زندگی ما را مختل کرده و اکنون تمام منازل ما پلمپ شده است. فعلا به همراه فرزندم به خانه مادرم رفتم تا وضعیت مسکن مشخص شود اما برخی از خانواده ها در شهرستان قزوین کسی را ندارند و بلاتکلیف مانده اند. هیچکدام از منازل تحت پوشش بیمه نیست و طی جلساتی که با رئیس مدیریت بحران و معاون شهردار و عوامل آب و فاضلاب برگزار شد وعده هایی داده شده که امیدواریم محقق شود.

فرسایش زمین و خالی شدن زیر لوله فاضلاب

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قزوین به مهر گفت: منطقه مولوی دارای بافت فرسوده است به طوری که برای آسفالت کوچه ها از خاک دستی استفاده می شود و به مرور زمان این خاک فرسایش پیدا کرده و دچار فرورفتگی شده است. عبور و مرور خودروها، خشکسالی ها و موارد دیگر باعث شده تا زیر لوله های آزبست آب خالی شود و طبق قوانین فیزیک وقتی لوله روی زمین باشد، نیروی وارده به زمین منتقل می شود اما وقتی بین لوله و زمین فاصله باشد تمام سنگینی به طول لوله وارد می شود. در نهایت با کوچکترین فشار عبور و مرور لوله ترک برداشته و آب نشت می کند.

معرفی مالکین خسارت دیده به بیمه

مجید برخورداری گفت: نشت لوله ها باعث شده تا به چندین ساختمان خسارت وارد شود که البته همکاران بلافاصله شکستگی را برطرف کردند و منطقه ایمن شد. همچنین مالکین ۴ ساختمان به بیمه معرفی شدند تا جهت جبران خسارت اقدامات لازم انجام شود.

وی با تاکید به نوسازی بافت های فرسوده گفت: تا زمانی که برنامه مناسبی برای زیرسازی مناطق قدیمی شهر صورت نگیرد احتمال تکرار این حادثه متصور است. با اینکه سالیانه بخش اعظمی از شبکه آب و فاضلاب ایمن می شود اما نیازمند اصلاحات اساسی است به طوری که بازسازی بافت فرسوده نیازمند اقدامات و حمایت های دستگاه های شهری است.

اقدامات اولیه

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین به خبرنگار مهر گفت: در همان روزهای سه شنبه و چهارشنبه اقدامات اولیه صورت گرفت و جلسه میدانی به همراه مالکین واحدهای خسارت دیده برگزار شد. به لحاظ اهمیت و اولویت حادثه در اولین اقدام به رفع کردن نشت لوله آب پرداختیم و پس از آن به منظور جلوگیری از حوادث بیشتر با کمک متخصصین و کارشناسان بخش آتش نشانی، برق و گاز ۲۴ واحد مسکونی قطع شد.

تخلیه و ریزش دستی

رضا گروسی گفت: از آنجایی که بنای ساختمان ها در حال ریزش بود، با رعایت موارد ایمنی و به صورت دستی  قسمت هایی که نیاز بود پاکسازی شد  تا برای رهگذران و کسانی که در منطقه زندگی می کنند حادثه دیگری ایجاد نشود. همچنین به نصب حفاظ ایمنی در اطراف منطقه اقدام کردیم و طی صحبت هایی که با نیروی انتظامی انجام شد، برای ۲۴ واحد مسکونی تخلیه شده امنیت لازم برقرار شد.

پرداخت ۲۰ میلیون تومان به خانوار آسیب دیده

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب شهری به هر خانوار مبلغ ۲۰ میلیون تومان به صورت امانت «ودیعه» پرداخت کرد که خانوار آسیب دیده پس از تخلیه کامل از این مبلغ استفاده کرده و در نهایت  به رهن یا اجاره یک دستگاه منزل مسکونی اقدام کنند.

گروسی با بیان اینکه هنوز علت حادثه مشخص نیست تصریح کرد: دغدغه اصلی مالکین خسارت دیده تعیین و تکلیف محل حادثه است و اینکه منازل مسکونی سرانجام چه می شود. چون با نگاهی مقدماتی کاملا پیداست که مرمت و بازسازی بنا ممکن نیست و البته در این خصوص باید نظرات کارشناسی اعلام شود. روز شنبه عده ای از خانوار آسیب دیده در دیدار با استاندار اعلام داشتند  مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای تامین مسکن کافی نیست و مشکل ما را حل نمی کند.

احکام قضایی برای کشف علت حادثه

مدیر کل مدیریت بحران استان تاکید کرد : استاندار پیگیر موضوع است تا پس از بازدیدهای کارشناسی و فنی، میزان قصور و کوتاهی دستگاه های مربوطه اعلام شده و سهم هر دستگاه اجرایی برای پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تعیین شود. در همین راستا با دادستان عمومی و انقلاب قزوین هماهنگی به عمل آمد و از مهم ترین احکام دستورات قضایی کشف مقصرین حادثه و مطرح شدن موضوع در شورای فنی استان است تا از این طریق تمامی دستگاه هایی که در بافت فرسوده ساختمان سازی می کنند ملزم به رعایت موارد ایمنی و دقت بیشتری باشند.

ماموریت شناسایی چند آپارتمان

گروسی در ادامه عنوان کرد: طی تاکید استاندار جلسه ای با حضور شهردار منطقه یک، رئیس آب و فاضلاب و آتش نشانی برگزار شد و مهمترین تصمیمات این جلسه مساعدت بیش از پیش برای اسکان خانوار حادثه دیده بود. در همین رابطه آب و فاضلاب قزوین تصمیم دارد با شناسایی چندین واحد آپارتمان در نقاط مختلف شهر و مشورت با خانوار آسیب دیده برای تامین مسکن آنها اقدام کند.

تشکیل کمیته برای بررسی علت حادثه

گروسی اظهار داشت: برای بررسی علت حادثه باید کارشناسایی های دقیق و فنی انجام شود اما در نگاه اولیه مشخص است که ابتدا لوله آب نشت پیدا کرده اما هر نشت آبی به تخریب ساختمان منجر نمی شود و به همین علت عوامل دیگری همچون بافت فرسوده و فقدان زیرساخت مناسب در به وجود آمدن این حادثه نقش دارند. در همین رابطه کمیته ای برای بررسی علل اصلی حادثه متشکل از شهرداری، نظام مهندسی و آب و فاضلاب ایجاد شده تا هرچه سریع تر جزییات حادثه را بررسی کنند.

وی با اشاره به بحرانی بودن مناطق بافت فرسوده بیان کرد: در حال حاضر برخی از مناطق شهر همچون منتظری، مولوی و محله آخوند و غیره بستر خاک مناسبی ندارند و باید برای این مناطق اقدامات ویژه مهندسی انجام شود. هنگامی که مجوز ساخت آپارتمان ۴ طبقه داده می شود باید همه موارد ایمنی و حادثه های احتمالی پیش بینی شود. با توجه به بحث زلزله، سیل و هرگونه حادثه احتمالی باید بیش از پیش به این مناطق توجه کرد.

اظهار همدردی با حادثه دیدگان

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین  در پایان یادآور شد: بنده اعتقاد دارم با هیچکدام از اقدامات انجام شده نمی توان شدت خسارت و حادثه را نادیده گرفت و با توجه به نزدیکی شب عیدهیچ کجا برای این خانواده ها منزل خودشان نمی شود. این حادثه برای خانوار آسیب دیده پیامدهای مالی و روحی ایجاد کرده اما تقاضا داریم همواره بردبار و شکیبا باشند تا همه دستگاه های مربوطه ضمن همکاری و مساعدت مشکلات موجود را حل کنند و آن دسته از دستگاه هایی که قصور داشتند خسارت حادثه را پرداخت کنند.