بانک‌ها هیچ کمکی به خروج از رکود نمی‌کنند/دپو کالاها در انبارها

گروه اقتصادی-ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» اظهار داشت: ما اگر بخواهیم به مساله خروج از رکود به صورت جدی نگاه کنیم، به جز صادرات هیچ راه چاره دیگری نداریم.

 

وی با بیان این‌که تنها راهی که می‌تواند به خروج از رکود کمک کند، صادرات است، افزود: در حال حاضر میزان کالاهایی که در انبار تولیدکنندگان است، افزایش یافته، زیرا کشور مشکل نقدینگی پیدا کرده و در داخل کشور به این راحتی‌ها قابل فروش نیستند.

 

رییس خانه اقتصاد ایران متذکر شد: تنها راهکار این است که باید سعی و تلاش شود که صادرات افزایش پیدا کند و افزایش صادرات هم می‌تواند ارزآوری داشته باشد و هم به ما در حضور در بازارهای جهانی کمک کند. در عین حال، به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

جمیلی با بیان این‌که باید نقدینگی را در بازار کشور به گردش انداخت، عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه نقدینگی از گردش افتاده و یا سرعت آن بسیار کند شده است.

وی خاطرنشان کرد: به علت این‌که تعهدات چک و سفته انجام نمی‌شود، فروشندگان تمایل به فروش نقدی دارند و فروش نقدی یک آسیب جدی به اقتصاد کشور است.

رییس خانه اقتصاد با بیان این‌که بانک‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، گفت: در کشور ما متاسفانه در بحث استفاده از ضمانت‌نامه‌ها و ال‌سی‌های داخلی را اگر شرکت مقابل دولتی نباشد، بانک‌ها به هیچ عنوان باز نمی‌کنند و با توجه به این موضوع، خروج از رکود اتفاق نمی‌افتد.

جمیلی افزود: در حال حاضر که هیات‌های خارجی به کشور می‌آیند، باید تلاش کنیم که هم اعزام هیات‌های داخلی به کشورهای دیگر را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: دولت و تشکل‌ها باید برنامه‌ریزی داشته باشند و با یک برنامه مدون و در یک مدت کوتاه بتوانیم هیات‌های تجاری را به کشورهای دیگر اعزام کنیم.

رییس خانه اقتصاد ایران با بیان این‌که در حال حاضر موضوع سوئیفت در حال حل شدن است، تصریح کرد: ما در هر صنعتی اگر صادرات داشته باشیم، می‌تواند به خروج از رکود کمک کند.

جمیلی متذکر شد: من فکر می‌کنم صنایع معدنی و پتروشیمی سریع‌تر به خروج از رکود نزدیک می‌شوند، زیرا مصرف این کالاها در دنیا بالاست.