500 راننده تاکسی قمی همچنان در انتظار بیمه!

آبان ماه سال گذشته بود که ماجرای کی بود کی بود؟ من نبودم! در بین چندین سازمان دولتی و غیردولتی به خاطر قطع بیمه تاکسی ها در پایتخت و دیگر نقاط کشور رخ داد. چرا که در این مناقشات برخی معتقد بودند که قطع بیمه از سوی تاکسیرانی صورت گرفته و عده ای دیگر می گفتند که تامین اجتماعی کوتاهی کرده است.

اما دست آخر، این کشمکش ها تا آنجا ادامه یافت که امروز بسیاری از رانندگان تاکسی از ابتدایی ترین حق خود یعنی داشتن دفترچه بیمه درمانی محروم مانده اند... آن هم در این اوضاع نابسامان و گرانی های سرسام آور دارو و درمان! و اینجاست که می گویند "خدا کنه هیچ وقت کارت به دوا و دکتر نیفته."

در همین راستا لازم به ذکر است که در مهرماه سال 94، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت درباره قطع شدن بیمه رانندگان تاکسی توسط سازمان تامین اجتماعی گفته بود: این کار غیرقانونی است و سازمان تامین اجتماعی نباید به بهانه ندادن حق بیمه سهم دولت، بیمه رانندگان تاکسی را قطع کند.

این در حالی است که مظفر مدیرعامل تاکسیرانی تهران، در این رابطه اظهار داشت: از اردیبهشت گذشته، سازمان هدفمندی یارانه ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان تامین اجتماعی بیمه قدرالسهم دولت را که بابت حق بیمه هر ماه تاکسی رانها پرداخت می شد، پرداخت نکرده اند و افرادی که از اردیبهشت ماه وارد تاکسیرانی شدند، بیمه تامین اجتماعی شان قطع شده و در تهران هزاران خانواده تاکسیران و در کل کشور ۳۰۰ هزار راننده کسی درگیر این موضوع شده اند.

مظفر با بیان این‌که سهم دولت برای پرداخت بیمه رانندگان تاکسی چیزی حدود هفت میلیارد تومان بوده است، می‌گوید: این مبلغ برای دولت ناچیز است و متاسفانه قطع بیمه، علاوه بر مشکلات اقتصادی، مسائل اجتماعی را نیز ایجاد می‌کند؛ زیرا بعید است رانندگان پس از قطع بیمه‌شان اقدام به بیمه خویش فرما کنند و در زمان بازنشستگی قطعا دچار مشکلاتی می‌شوند.

حالا این رانندگان و خانواده های آن ها هستند که قربانی این مناقشات شده اند، رانندگانی که تمام سختی ها را چه در سردترین و چه در گرمترین روزها و شب های سال به جان می خرند تا بلکه بتوانند، روزی حلال برای زن و بچه خود فراهم کنند.

همان هایی که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان ها رانندگی کنند تا شاید بتوانند از پَس گرانی های این دور و زمانه برآیند و چرخ زندگی شان را با بدبختی بچرخانند.

همان هایی که اگر دلشان بخواهد تا چند روزی دست عیال و بچه ها را بگیرند و به گوشه ای از این کشور پهناور بروند تا نفسی چاق کنند، دیگر خبری از دستمزد آن چند روز نیست، پس باید قید مسافرت و در کنار خانواده بودن را هم بزنند.

... و بدتر از همه، همان هایی که اگر چند روزی بیمار شوند و در بستر بیماری بیفتند، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آن هاست! چرا که از یک سو خبری از مزد روزانه نیست، و از سویی دیگر به دلیل نداشتن دفترچه بیمه درمانی معلوم نیست چطور بتوانند خرج و مخارج دارو و درمان خود را تقبل کنند.

خلاصه اینکه سایه این مشکلات به قدری بر سر رانندگان سنگینی می کند که اگر پای صحبت راننده‌های تاکسی بنشینی چه راننده‌های قدیمی ‌و چه جدید، باب گله گذاری تازه باز می‌شود؛ تاکسیران‌هایی که معتقدند با این وضع دیگر کار کردن روی تاکسی برایشان صرف نمی‌کند.

با این اوصاف چگونه این توجیح پذیرفتی است که به خاطر عدم پرداخت حق بیمه دولت به تأمین اجتماعی یا عدم پرداخت سهم بیمه تاکسی از سوی شرکت های کارگزاری به شعبات تأمین اجتماعی بیمه این افراد قطع شود و از کمترین حمایت اجتماعی محروم شوند؟!

اما به راستی علت قطع بیمه رانندگان تاکسی چیست؟!

اما امروز مشکل چیز دیگری است. تا چندی پیش تعاونی تاکسیرانی از عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به عنوان علت قطع بیمه یاد می کرد اما امروز با تجمع جمعی از تاکسیرانان مقابل تعاونی تاکسیرانی در خیابان ملک تهران خبر از عدم اختصاص در روند پرداخت حق بیمه های رانندگان تاکسی به تأمین اجتماعی داد.

رانندگان تاکسی حق بیمه خود را به این تعاونی پرداخت می کردند و هیئت مدیره این تعاونی حق بیمه سهم نیروی کار(رانندگان تاکسی) را به حساب صندوق تأمین اجتماعی واریز می کرد.

بر اساس گزارش های میدانی  از تاکسی های معترض مقابل این ساختمان گویا یکی از اعضای این تعاونی حق بیمه ها را از تاکسی ها دریافت کرده اما به حساب صندوق تأمین اجتماعی واریز نکرده است و همین موضوع باعث عدم خدمات دهی تأمین اجتماعی به این قشر زحمت کش شده است.

لازم به ذکر است که یکی از شهرهایی که همواره رانندگان تاکسی آن با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، شهر قم است که به گزارش باشگاه خبرنگاران، حدود 400 راننده تاکسی قمی از آذر ماه سال 93 تا دی ماه 94  در انتظار بیمه بودند و بیمه آنها در سطح کشور متوقف شده بود.

در همان روزها، عزتی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم بیان کرد: بنابر آخرین اطلاعات و پیگیری‌هایی که تاکسیرانی‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌ها داشته‌اند و حمایت دولت، گویا مقرر شده در آینده نزدیک مجدداً بیمه رانندگان تاکسی برقرار شود.

این در حالی است که وی در 21 فروردین سال جاری با بیان اینکه ماهانه ۵۰ نفر راننده تاکسی جدیدالورود در قم داریم، افزود: بیمه رانندگان متقاضی تا اردیبهشت سال گذشته تأیید شده و حدود ۵۰۰ نفر از افرادی که بعد از این تاریخ درخواست بیمه کرده‌اند هنوز بیمه نشده‌اند.

به هر تقدیر، امیدواریم که در سال جاری، این تعداد از رانندگان تاکسی نیز سر سالم از زیر مناقشات سازمان های مختلف به در آورند و از کمترین حق خود یعنی داشتن دفترچه بیمه درمانی بهره مند شوند.