تنها با چند دقیقه بارندگی، قم را آب برد

بعداظهر روز گذشته جمعه 27 فروردین بود  که به یک باره هوای شهر قم تیره و تار شد و به دنبال همین اتفاق بارندگی شدیدی آغاز شد که طی سال های گذشته بی سابقه بود،این بارش باران  در عرض چند ثانیه تبدیل به سیلاب شد و آبگرفتگی شدید معابر شهری و خیابان های شهر را رقم زد البته از همه غم انگیزتر این بود که سیل در بسیاری از کوچه های محله های پایین شهر و سایر مناطق قم به داخل خانه های مردم وارد شده بود و خسارات زیادی را به بار آورد.

این در حالی است مردم قم از وقوع سیل خاطرات بسیار بدی دارند، انها روزهای ابتدایی و آغازین سال 88 را هیچگاه فراموش نمی کنند که بر اثر بارش باران و همچنین کوتاهی مسئولان در اطلاع رسانی دقیق سیل به یکباره به رودخانه خشک قمرود حجوم آورد و نوروز تلخی را برای مردم قم و مسافران نوروزی رقم زد.

این وضعیت، این روزها در  بسیاری از شهر های ایران برقرار است،نه تنها قم از سیلاب  بارش های بهاری در امان نماند بلکه سایر استان های کشور با وضعیت وخیم تری طی روزهای گذشته روبرو بوده اند،میزان بارندگی‌ها  در برخی استان ها به حدی بوده است که اغلب رودخانه‌های فصلی جاری شده و سدهای از قبل احداث شده این استان ها  نیز غالباً لبریز شده‌اند و علاوه بر این طغیان رودخانه‌ها نیز سیل را رقم زده است.

به گفته علی‌اصغر احمدی دبیرکل جمعیت هلال‌‌احمر کشور بیش از 14 استان کشور متاثر از این بارش‌ها قرار گرفته اند و 12 استان از این تعداد با باران‌های نسبتا سیل‌آسا روبرو بوده اند و 4 استان نیز در آن‌ها برف و کولاک گزارش شده است.استان هایی مانند  لرستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان و ... در روزهای اخیر گرفتار این بارش های سیل آسا بوده اند.

در عین چنین حوادثی در اکثر نقاط ایران خسارات جانی و مالی نیز به دنبال داشته است،این بارندگی‌ها در استان ایلام منجر به فوت یک نفر شده است و در سایر استان ها نیز خسارات مالی بسیاری به مردم وارد کرده و حتی بسیاری ازخانه ها زیر آب رفته و سیل خودروهای مردم  را با خود برده است،از طرفی تنها در استان کهگیلویه و بویراحمدبرآورد های اولیه نشان داده که بیش از 50 میلیارد تومان خسارت طی این چند روز بارندگی در این استان به حوزه کشاورزی وارد شده است،البته سایر استان ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند.

به هر حال اگر چه از حجم سیل و بارندگی ها تا به امروز کاسته شده است و حتی نیروهای امدادی و خدماتی نیز طی روزهای بارندگی به صورت شبانه روز به مردم خدمت رسانی کرده  و بسیاری را حتی از خطر مرگ نجات داده اند، اما با این حال هنوز ضعف زیر ساخت های کشوردر بخش وقوع چنین بلایای طبیعی به خوبی قابل مشاهده است.

به عنوان نمونه در شهر قم که نزدیک به 1 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد بارش باران تنها در عرض 30 دقیقه کل شهر را فلج کرد و به نوعی می توان گفت که قم را سیل با خود برد،به دلیل معماری  غیر استاندارد،ساخت و سازهای غیر مجاز،عدم رسیدگی شهرداری به کوچه ها و معابر شهری و حتی خیابان ها و بلوار های غیر استاندارد کار شده در سطح شهر باعث شد که آب به داخل خانه های مردم نفوذ کند و تا ساعتی آسایش را از آنها گرفته و خسارات مالی نیز به این خانواده ها وارد کند.

احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی است که بعداز ظهر دیروز به خوبی شاهد تمامی اتفاقات سطح شهر بود و با مردم نیز در این راستا ارتباط برقرار می کرد،وی در کانال تلگرامی خود بخشی از درد و دل ها و گلایه های مردم را در خصوص مسئولان منتشر کرده است.

امیر آبادی در بخشی از این پیام خود آورده است: "در بخشی از شهر مردم نسبت به غیر استاندارد بودن بلوار وسط خیابان اعتراض داشتند و چندین بار نیز در این خصوص به شهردار منطقه هشدار داده بودند،در منطقه دیگری که بودیم دو خانه خراب شده و چندین خانه نیز تخلیه شدند، اثاثیه مردم اکثرا ازبین رفته بود.یکی ازنکات جالب و قابل توجه این بود که هرجایی سیل وارد منازل مردم شده، در گذشته مردم مراجعه کرده بودند به شهرداری و استانداری و اخطارهای لازم را در نوع اصلاح هندسی ها و جدول کشی ها و.. داده بودند اما متاسفانه توجه به آنها نشده بود".

بنابراین در این شرایط می بینیم که تنها با کوچکترین اتفاق و حادثه ای ضعف های زیر ساختی شهر دوباره شکوفه می کند و جلوه می نماید،مشخص نیست که تا کی باید چنین حوادثی به مال و جان مردم خسارت وارد خواهد کند،البته بلایای طبیعی در هر کشوری از جمله کشورهای پیشرفته خسارات جانی و مالی بسیاری به بار می آورد اما حداقل با 30 دقیقه بارش شدید باران شهر آنها فلج نمی شود.

با این حال مردم شهر قم بعدازظهر 27 اسفند مشاهده کردند که حتی حادثه ای کوچک نیز می تواند باعث وقوع چنین مشکلات بزرگی شود پس در این صورت باید چاره ای اندیشید زحمات نیروهای امدادی و خدماتی روز گذشته قابل تقدیر بود،اما مسئولان نباید فراموش کنند که حداقل معماری کوچه ها و جدول بندی ها باید به گونه ای باشد که با چنین باران های شدیدی خانه های مردم با آب یکسان نشوند.