قبضه بازار چادرایران توسط چشم بادامی ها

قبل از آنکه اسلام وارد ایران شود زنان ایرانی از حجاب کامل برخوردار بودند و به عنوان برترین و معروفترین زنان در دنیا  شناخته می شدند اما در آن برهه از زمان معدود افرادی هم بودند که از چادر برای حجاب استفاده نمی کردند و یا کاملا بی حجاب بود ولی بعد از انقلاب اسلامی چادر حجاب برتر زنان ایران شد.

در حال حاضر آنچه که به عنوان چادر برای پوشش زنان در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقطه عطفی به نام انقلاب اسلامی دارد که اگرچه پیش از انقلاب اسلامی فقط در میان خانواده‌های مذهبی رواج داشت، پس از انقلاب اسلامی کاربرد آن شکلی همگانی گرفت و اغلب زنان به استفاده از‌ آن راغب شدند تا این که با گسترش ورود زنان به عرصه‌های مختلف اجتماعی خصوصا فتح زمینه‌های شغلی مردانه احتیاج به پوششی که علاوه بر حفظ ارزش‌ها و اصالت‌های چادر، امکان فعالیت اجتماعی بیشتری را به زنان بدهد و از طرفی هم برخی مدها وارد دوخت چادر شد که آن را به شکل هایی مانند چادر عربی، ملی، دانشجویی، لبنایی و... در آمد در حالی که در گذشته فقط یک نوع چادر وجود داشت و دوخت آن هم کار هر خیاطی نبود.

با توجه به آمار ها نیمی از زنان و دختران ایران از چادر برای حجاب خود استفاده می کنند از همین رو باید تولیدات داخلی چادر در خور زنان ایرانی باشد و بتوانیم نیاز کشور را برطرف کنیم اما چادرهایی که تولیدداخل باشد خیلی اندک می باشد، کافی است که سری به چادر فروشی ها بزنیم تا انواع مارک های خارجی مخصوصا مارک های شرق آسیا یعنی چشم بادامی ها را در داخل ایران به وضوح رویت کنیم.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پارچه چادری در کشورمان تولید کارخانجات شرق آسیا به ویژه کره است جالب اینکه اینان نه مسلمانند که غم حجاب برتر زنان مسلمان را داشته باشند و نه عاشق چشم و ابروی ما! پس چه شده که دغدغه بیشتری در تامین پارچه مورد نیاز چادرهای زنان ایرانی را دارند؟ جواب روشن است سود سرشار!

بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی در ایران مصرف می‌شود. این درحالیست که میزان تولید آن در داخل کشور ۱ میلیون و ظرفیت واقعی کارخانه‌های تولیدی داخلی ۳۰ میلیون مترمربع برآورد شده است.

 

با این حساب بازار ایران با حجمی میان ۶۰ تا ۸۰ میلیون متر مربع و ارزش حدودی ۴۲ میلیون دلار در سال، به پارچه چادر مشکی نیاز دارد. در سال‌های ۸۵ تا ۹۲ نزدیک به ۵۰۵ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی (به طور میانگین ۶۳ میلیون متر مربع در سال) به ارزش تقریبی ۳۳۳ میلیون دلار از کشورهای کره، ژاپن، تایوان، اندونزی و چین وارد بازار ایران شده است. همچنین طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه نزدیک به ۳۹ میلیون متر مربع چادر مشکی به‌صورت قاچاق وارد بازارهای کشور می‌شود.

این واردات چادر با اصول اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد و باید با حمایت از تولید داخلی سهم کارخانجات کشورمان را در تولید پارچه چادری افزایش دهیم. رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرر و زیان واردات برای کشور تاکید کرده‌اند: «امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد»

ایشان تاکید کردند: «کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود. این محصولات‌‌ همان محصولاتی است که در این بخشهای مختلف به‌وسیله جوانهای بااستعداد ما، مردان مؤمن ما، توانای ما، بعضاً نابغه ما دارد به‌وجود می‌آید و تولید می‌شود، باز هم اخبار ناخوشایندی از واردات ناصحیح به کشور شنیده می‌شود.»

بنابراین فرشته جراحی معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با توجه قرار دادن موضوع واردات چادر به کشور می گوید: سهم ۵ تا ۱۰ درصدی تولید داخل در پارچه چادری به هیچ وجه شایسته کشورمان نیست و تولیدکنندگان داخلی باید توان رقابت با رقبای خارجی را کسب کنند.

حال با توجه به شعار سال و اهمیت کم کردن واردات باید برنامه ریزی قوی شود تا کارخانجات تولید چادر که از نیاز های بالا و مهم کشور می باشد با جذب سرمایه گذار تولیدات خود را بالا ببرند تا هم اشتغال زایی شود و هم واردات کمتر شود اما باید این تولیدات همراه با تفکر باشد تا مورد حمایت و استفاده داخل قرار بگیرد.

با توجه به این موضوع تحقیقات نشان داده که پارچه های سنگین که در تولید چادر مورد استفاده قرار می گیرد در بروز آرتروز گردن موثر است و به همین دلیل تولیدکنندگان خارجی به سمت پارچه های سبک وزن رفته اند و تولیدکنندگان داخلی هم گام هایی در این زمینه برداشته اند اما تولید کنندگان داخلی باید هر چه سریعتر از جنس های خارجی به سوی نیاز های داخلی سوق پیدا کنند و آن راتولید و روانه بازار کنند.

عملیاتی شدن این امر که از نیاز های همیشگی و مهم جامعه ایران اسلامی می باشد نیازمند هماهنگی، هم فکری و اراده قوی از سوی مسئولان را می خواهد تا به نتیجه دلخواه برسد و هرچه زودتر از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم چرا که چادر نیاز همیشگی زنان ایرانی است و از سویی دیگر برای توریست های خارجی از جذابیت خاصی برخوردار است که با خود به یادگار از ایران می برند.