بافت تاریخی قم در حال نابودی است

عمار کاووسی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری که در خانه تاریخی یزدان پناه برگزار شد، با بیان اینکه توسعه ابنا و آثار تاریخی باید در قم فرهنگ سازی شود، گفت: متأسفانه مردم و مسئولان استان نسبت به آثار و فواید بناهای تاریخی و فرهنگی کم اطلاع هستند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه آثار تاریخی شاخصه مهم رشد اقتصاد غیر نفتی است، گفت: به موازات تخریب و بی توجهی به آثار تاریخی در قم، شهر کوچکی مانند کاشان با بازسازی و تبلیغ خانه‌های تاریخی خود به درآمدزایی قابل توجهی دست یافته است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با انتقاد از برخی از مالکان در واگذاری خانه‌های تاریخی، گفت: آن‌ها فکر می‌کنند دولت به عنوان شریک کاری و متولی دنبال تصاحب مایملک و یا هدف خاصی است.

تشریح ماجرای آب انبار گذر قاضی

وی  در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص علت تخریب آب انبار گذر قاضی، گفت: شاخصه ثبت یک اثر به عنوان آثار تاریخی قدمت ۱۰۰ ساله، معماری منحصر به فرد و تملک اثر توسط یک چهره شاخص است که محل مورد تخریب فاقد این شاخصه‌ها است.

کاووسی با بیان اینکه برخی از آثار در اختیار سازمان اوقاف است، افزود: در این زمینه همکاری و مساعدت اوقاف برای حفظ آثار تاریخی ضروری است.

وی با بیان اینکه آب انبار گذر قاضی به حالت اولیه خود باز خواهد گشت و اوقاف مجوز تخریب نداده است، گفت: از مجموع ۱۰۰ آب انبار شناسایی شده در قم ۳۰ آب انبار ثبت شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایعی دستی و گردشگری قم درباره علت عدم بازسازی مدرسه غیاثی نیز توضیح داد: بر اساس تحقیقات کارشناسان مرمت چون مناره این مدرسه از محور خود خارج شده با انجام عملیات امکان ریزش کامل دارد و سعی داریم در همین حالت کنونی آن را حفظ و مرمت کنیم.

وی با اعلام اینکه فضای مدرسه تحت مسئولیت سازمان اوقاف است، گفت: به این سازمان پیشنهاد داده‌ایم که مدرسه‌ای با حفظ ساختار سنتی ۷۰۰ ساله بازسازی کنیم.

انتقاد از مالکان خانه‌های تاریخی

کاووسی در ادامه با ابراز نگرانی از تخریب بافت‌های تاریخی استان به دلیل تغییرات و ساخت و سازهای شهری، گفت: بافت فرسوده همان بافت تاریخی نیست چرا که بافت فرسوده برخلاف بافت تاریخی به ساختاری می‌گویند که در حاشیه شهرها و با حضور افراد پراکنده و مهاجر شکل گرفته و از شاخصه‌های بافت شهری از جمله گذر اصلی، مرکزیت شهری و محله‌ها و معابر استاندارد برخوردار نیست.

وی با انتقاد از نابودی بافت تاریخی قم، ادامه داد: قسمت اعظم ۳۱۴ هکتار بافت تاریخی قم به دلیل توسعه شهری و اهمال از بین رفته است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تأکید بر مشارکت مردمی در حفظ و توسعه آثار تاریخی، گفت: قم در صورت همراهی مردم و مسئولان می‌تواند به یکی از قطب‌های اقتصادی گردشگری فرهنگی در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.