دستگیری جاعلان گواهینامه‌های استاندارد ایزو در قم

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ" احمد کرمی" در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی اعلام گزارشات مردمی مبنی بر احتمال کلاهبرداری توسط شرکت توسعه پایدار (خانه ایزو ایران) که تحت پوشش شرکتی جهت برگزاری همایش و مراسماتی از این قبیل فعالیت می‌نماید، موضوع بلافاصله توسط کارآگاهان این پلیس مورد بررسی قرار گرفت.

 

رئیس پلیس آگاهی استان قم ادامه داد: مأموران با هماهنگی مقام قضایی به طور نامحسوس از محل شرکت بازدید و تحققیقات لازم را در این خصوص انجام که مشخص شد، شرکت مذکور در قبال دریافت وجه از اشخاص بدون هیچ گونه مراحل قانونی و فقط بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی گواهینامه‌های ایزو در زمینه‌های گوناگون ارائه می‌نماید، که اشخاص متعددی به این شرکت مراجعه و گواهینامه‌های ایزو 9001-14000 و غیره را تا کنون دریافت کرده‌اند.

 

وی افزود: در این خصوص از اداره کل استاندارد ایران نیز استعلام به عمل آمده و مشخص شد این شرکت هیچ مجوزی در این خصوص دریافت نکرده و فعالیت این شرکت طبق اساسنامه موارد دیگری می‌باشد.

 

رئیس پلیس آگاهی استان قم تصریح کرد: در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد متهم اصلی به هویت " ع- م" که مدیر عامل شرکت می‌باشد با انجام مانور متقلبانه مراجعه کنندگان را فریب داده و گواهینامه‌های ایزو که در اصل توسط خانه ایزو ایران، واقع در یکی از استان‌های مرکزی می‌باشد را جعل و به همراه آدرس و نام شرکت مذکور آنها را صادر و حتی در خصوص دامنه فعالیت گواهینامه‌ها جعلی صادر شده نیز نامه‌های مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران را نیز جعل و پیوست گواهینامه‌ها می‌کند.

 

وی بیان کرد: ماموران با مراجعه به به محل شرکت و در بازرسی انجام شده، تعداد زیادی از قراردادهای خام جهت دریافت گواهینامه ایزو به همراه فرم‌های معرفی به بانک‌های مختلف و تعداد دو عدد گواهینامه ایزو از شرکت کشف کردند.

 

سرهنگ کرمی عنوان کرد: محل شرکت توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی پلمپ و تحقیقات در خصوص اشخاصی که از آنها کلاهبرداری شده بود انجام و افرادی که به متهم جهت دریافت گواهینامه ایزو و دریافت وام بانکی وجه پرداخت کرده بودند نیز  شناسایی شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: با تحقیقات لازم از این افراد مشخص شد، متهم با دادن وعده‌های واهی و اخذ قرارداد با شاکیان به آنها گواهینامه‌های جعلی ارائه و از برخی نیز در خصوص پخش تیزر بازرگانی در شبکه‌های سراسری وجه دریافت کرده و از برخی دیگر نیز لوازم خانگی و تعداد بسیاری تلفن همراه با این عنوان که این اقلام را برای مدیران و مسئولان رتبه بالای استان خریداری می‌نماید، خریداری و در قبال وجه به فروشنده‌ها چک داده است.

 

رئیس پلیس آگاهی استان تصریح کرد: در بررسی‌های تخصصی‌تر مشخص شد چک‌های ارائه شده توسط متهمان سرقتی می‌باشد و آنها را از یکی از استان‌های مرکزی تهیه کرده‌اند.

 

سرهنگ کرمی با اشاره به اینکه تاکنون هشت نفر شاکی در این زمینه شناسایی شده‌اند، گفت: در نهایت متهمان اصلی این پرونده به اسامی " ع- م" دارای چهار فقره سابقه کیفری و "علی – الف" در مخفیگاه خود واقع در یک مهمانسرا شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه هر دو نفر دستگیر که در بازجویی به عمل آمده به بزه انتسابی اعتراف و با صدور قرار قانونی روانه زندان شدند.