پرداخت وام‌های میلیاردی بدون حساب یکی از مشکلات نظام بانکی است

آیت‌الله محسن اراکی در مراسم آغاز به‌کار پژوهشگاه فقه نظام که در ساختمان نورالثقلین برگزار شد، با اشاره به اهمیت وحدت در اسلام اظهار داشت: قرآن کریم بیان می‌کند وحدت جامعه بشری جز در سایه دین خدا تحقق‌پذیر نیست و محال است که جامعه بشر بدون قرار گرفتن زیرسایه دین خدا یکپارچه شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه جامعه بشری با دین واحد می‌شود، افزود: بخشی از فقه اجتماعی مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که این مسئله هنوز مورد بررسی اساسی فقهی قرار نگرفته چراکه مباحث بسیاری در امر به معروف و نهی از منکر است که باید بازشکافی شود.

آیت‌الله اراکی بیان کرد: اینکه جامعه مکلف به اقامه قسط و عدل است باید در فقه نظام به آن پرداخته شده است، عدل اقتصادی تنها در امور خاص نیست بلکه در روایات ما بیان شده که اگر مردم به ولایت الهی تمکین نکنند هیچ‌کدام از اعمال آن‌ها محاسبه نخواهد شد.

وی با اشاره به لزوم رفع مشکل نظام بانکی بیان کرد: امروزه اگر کسی بخواهد 1000 میلیارد وام بگیرد به راحتی این اقدام انجام می‌شود اما وقتی یک جوان برای ساختن زندگی خود نیازمند 50 میلیون پول است محال است که بتواند چنین وامی را به سادگی دریافت کند که این مسئله نشان می‌دهد که نظام بانکی دچار اشکال و اشتباه است.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه در فقه فردی موفق بودیم اما در فقه اجتماعی نتوانستیم نهادینه‌سازی کنیم، اظهار داشت: اگر صداوسیما فقه فرهنگ داشته باشد این اوامر نیز در جامعه شکل می‌گیرد.