پیگیری حقوقی فاجعه منا نباید فراموش شود

حجت‌الاسلام محسن قمی، ظهر شنبه در همایش بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی فاجعه منا که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: مسئولان وزارت امور خارجه و دیگر نهادها درباره حادثه منا و ابعاد حقوقی آن کارهایی انجام داده‌اند اما مشکلاتی نیز وجود دارد.

وی بر لزوم هماهنگی بیشتر میان نهادهای مسئول برای پیگری این فاجعه تأکید کرد و ادامه داد: البته با وجود مجامع بین المللی فاسد پیگیری و به نتیجه رساندن این کارها خیلی دشوار است.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به مظلومیت شهدای منا اضافه کرد: این عزیزان در هوای گرم و در زمان و مکان حرام و در نهایت مظلومیت و در تشنگی جان خود را تقدیم خداوند کردند و این مظلومیت کم نظیر است.

وی با بیان اینکه آل سعود از اقداماتی که می‌توانست تعداد شهدا را کمتر کند دریغ کرد، اظهار داشت: در سال ۶۶ نیز حکام آل سعود تعداد زیادی از هموطنان ما را شهید کردند اما با تأسف ما آن مسئله را پیگیری حقوقی نکردیم و دوباره مبتلا به این مسئله شدیم و اگر از کنار آن به آسانی نگذشته بودیم امروز شاید دچار این مسئله نمی‌شدیم.

حجت الاسلام قمی اضافه کرد: حتی یک کتاب درباره آن ماجرا و مستندات آن نوشته نشد و هیچ شهرداری نیز نام خیابانی را به اسم این عزیزان قرار نداد بنابراین نباید این دفعه دیگر از کنار حادثه منا به آسانی بگذریم تا حکام دست نشانده آل سعود حقایق را به نفع خود وارونه جلوه بدهند.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر رهبری در ادامه افزود: ریشه دشمنی‌های آمریکا و اسرائیل و دست نشانده‌های آنان با انقلاب، عمق نفوذ انقلاب اسلامی و ایجاد گفتمان جدیدی در دنیا مبتنی بر استقلال کشورهاست که آنان را نگران کرده است.

وی اضافه کرد: این گفتمان امروز در فلسطین و لبنان و سوریه و در آفریقا و ... تبدیل به الگو شده و جای خود را باز کرده است که حمایت از مستضعفان مهم‌ترین رکن آن است.

دشمنان بعد از جریان بیداری اسلامی احساس خطر واقعی کردند

حجت الاسلام قمی اضافه کرد: این بازتاب گسترده انقلاب در دنیا سبب شده تا همه دشمنان دست در دست یکدیگر بگذارند و همپیمان شوند تا مقابل نفوذ انقلاب بایستند.

وی اظهار داشت: بعد از جریان بیداری اسلامی دشمنان احساس خطر واقعی کردند به همین دلیل به سرپرستی عربستان و با مدیریت استکبار جریانات چند سال اخیر از جمله گروه‌های تکفیری به راه انداختند.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به پیروزی‌های محور مقاومت در مقابل دشمنان و گروه‌های تکفیری در عراق و یمن گفت: عربستان با آن همه امکانات و ارتش نتوانست در مقابل یک قبلیه در یمن بایستد و با همه جنایاتی که مرتکب شده نتوانسته نتیجه بگیرد.

وی اضافه کرد: داعش امروز در عراق و سوریه در حال نابودشدن است ولی مسئله ما دوره بعد از داعش است زیرا نابودی نظامی داعش یک طرف قضیه است و از بین بردن تفکراتی که منجر به پیدایش داعش می‌شود مسئله دیگر است بنابراین باید مبارزه طولانی فرهنگی و سیاسی با تفکر تکفیر و داعش را دنبال کنیم.

حجت الاسلام قمی اضافه کرد: در این شرایط باید شعارهای انقلاب که موجب نفوذ انقلاب به دنیا شد را احیاء کنیم تا زمینه‌ای برای جذب جوانان دیگر کشورها به سمت داعش به وجود نیاید زیرا برخی از این جوانان فریب خورده و به علت نبود بدیلی برای داعش جذب این گروه شده‌اند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بحث مدیریت حج، گفت: گفتمانی توسط رهبر معظم انقلاب عنوان شد که نباید به دست فراموشی سپرده شود.

کمیته حقیقت یاب ایجاد شود

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تأکید کرد: این سخنان باید با حضور اندیشمندان و علمای اهل سنت و دیگر کشورها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تبدیل به یک گفتمان غالب شود.

وی با تأکید بر ایجاد کمیته حقیقت یاب برای بررسی بی طرفانه حادثه منا را از دیگر کارهای مورد نیاز برشمرد و اضافه کرد: این مسئله باید دائماً به رخ کشیده و مطرح شود.

حجت الاسلام قمی با بیان اینکه در این حادثه چندین روحانی نیز شهید شدند، اظهار داشت: کمیته‌ای از سوی حوزه تشکیل شود و ابعاد فقهی و در حد توان مسائل دیگر را پیگیری کنند زیرا فضای بین المللی تندی علیه عربستان ایجاد شده و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.