اقدامی درباره حادثه منا در مجامع جهانی صورت نگرفته است

حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر قبل از ظهر شنبه در همایش بررسی ابعاد سیاسی - حقوقی فاجعه منا که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه مسائلی که در حج رخ داده ساده نیست، گفت: نباید حوادثی که در حج سال گذشته رخ داده رو به فراموشی برود و بر این اساس باید کاملا کلیه زوایای آن بررسی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه پیرامون حوادثی که بعد از انقلاب رخ داده است نتوانستیم آنگونه که باید آن‌ها را ثبت کنیم تا پیگیری‌های لازم درباره آن صورت گیرد و نسبت به آن اهتمام جدی نداشته‌ایم در حالی که دیگران اینطور نیستند به عنوان مثال تاکنون درباره حادثه سال ۶۶ که در مکه رخ داد چند کتاب یا مستند وجود دارد؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره نحوه انعکاس اولیه حادثه منا در صداو سیما گفت: آن زمان تاکنون مطالب نادرستی نیز عنوان می‌شود که کم کم برخی از این مطالب دارد جا می‌افتد در حالی که برخی از آنها دورغ است.

حجت الاسلام قاضی عسکر ادامه داد: بلافاصله بعد از حادثه مستند سازی و ضبط صدای افرادی که شاهد ماجرا بودند و عکاسی و فیلمبرداری از صحنه را در دستور کار قرار دادیم و از بازماندگان و شاهدان نیز تاکنون ۸۲۲ مصاحبه گرفته شده است تا کاملا این حادثه مستند باشد.

وکالت خانواده شهدا برای پیگیری حادثه

وی با تأکید بر اینکه حادثه منا باید با جدیت پیگیری شود، عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ خانواده شهداء منا برای دنبال کردن این حادثه وکالت محضری داده‌اند تا مسائل حقوقی آنها پیگیری شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر عدم سستی در دنبال کردن این حادثه افزود: آمریکا برای خانواده‌هایی که در حادثه لبنان خسارت دیده‌اند به علت نزدیکی ایران و لبنان ۲ میلیارد از دارایی‌های کشور ما را برداشت می‌کند ولی نمی‌دانم ما چرا نسبت به حوادثی که برای هموطنانمان رخ می‌دهد اینگونه سخاوتمندانه برخورد می‌کنیم و در پیگیری‌ها جدیت نداریم.

راه حل های برخورد با عربستان در حادثه منا

وی با بیان اینکه عربستان سعودی می‌توانست با پیشگیری و برنامه‌ریزی لازم از وقوع چنین حادثه‌ای جلوگیری کند، گفت: مسائل مختلفی برای بررسی حادثه منا وجود دارد که اهمال عربستان در امر امدادرسانی، عدم توجه به جنبه‌های حقوق بشری، تبعیض‌هایی عربستان درباره حجاج کشورهای مختلف و تعهدات حقوق بشری از جمله مسائلی است که می‌تواند برای احقاق حقوق شهدای منا از آن بهره برد.

حجت الاسلام قاضی عسکر در عین حال تأکید کرد: متأسفانه تاکنون پیرامون حادثه منا در مجامع بین المللی اقدامی صورت نگرفته است.