کمیته حقیقت یاب فاجعه منا تشکیل شود

فاطمه محمدی: صبح عید قربان ۱۴۳۶ برابر با دوم مهرماه سال ۹۴ سرزمین منا میزبان کبوترهای سفید بالی بود که زبانشان به ذکر خداوند مترنم و قدم‌هایشان به سمت رمی جمرات می‌رفت که ناگهان خبر از فاجعه‌ای به میان آمد که قلب امت اسلامی را به درد آورد و ایران اسلامی را عزادار کرد.

روزی که در آن هفت هزار انسان بی‌گناه کشته شدند و در این میان حدود پنج هزار ایرانی به شهادت رسیدند و فجایعی در آن رقم زده شد که ابعاد آن پس از گذشت یک سال هنوز مشخص نشده است.

آیت الله مسلم قلی‌پور گیلانی (عارف) یکی از شهدای منا بود که جدا از این که به فیض شهادت در سرزمین منا رسید دارای مدارج علمی بالایی هم بود که شایسته است در این گزارش اشاره‌ای مختصر به آن شود.

وی یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه و مؤلف نزدیک به ۸۰ مجلد آثار ارزشمند بود.

این عالم دینی تنها شهید منا بود که مقام معظم رهبری برای ایشان پیام تسلیت فرستادند و تعبیر عالم سخت‌کوش را برای وی بکار بردند.

پیکر آیت الله قلی پور پس از گذشت بیش از به سه ماه از فاجعه منا شناسایی و پس از ۱۰۰ روز از حادثه با حضور حضرات مراجع عظام، علما و بزرگان حوزه تشییع و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت.

بر آن شدیم تا به فرزند ایشان مصاحبه‌ای را داشته باشیم؛ محمدحسین عارف سخن از ابهاماتی قابل تأمل پس از گذشت قریب به یک سال از این فاجعه به میان آورد که چکیده‌ای از آن در ذیل می‌آید.

اطلاع‌رسانی دقیق در رابطه با روند پیگیری حادثه منا نمی‌شود

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از اطلاع‌رسانی ناکافی در خصوص فاجعه منا اظهار داشت:‌ به خانواده‌های شهدای منا اطلاع‌رسانی دقیقی در رابطه با روند پیگیری حادثه نمی‌شود و ما از طریق رسانه‌ها اخبار را متوجه می‌شویم.

عارف افزود: خانواده‌های شهدای منا نمی‌دانند پیگیری‌ها در چه مرحله‌ای است و بحث شکایت دولت ایران از سعودی به کجا رسیده است؟ مهم‌ترین دغدغه و درخواست ما پیگیری فاجعه منا است مسئولان مشخص کنند آیا توانشان می‌رسد اقدامی عملی داشته باشند و در مجامع بین‌المللی سعودی‌ها را محکوم کنند یا خیر؟

این فرزند شهید منا تأکید کرد:‌ ما می‌خواهیم دولت، مجلس (بخصوص کمیسیون امنیت ملی)، قوه قضائیه و وزارت دادگستری دست به دست هم دهند و نقش پررنگی در خصوص پیگیری حادثه منا بازی کنند.

وی ابراز داشت: اگر مجلس مدعی است که در رأس امور است، در این امر هم نقش جدی خود را ایفا کند.

عارف با بیان این که به ما می‌گویند عربستان در کنوانسیون‌های بین‌المللی عضو نیست و در هیچ دادگاه بین‌المللی نمی‌توان آن را محکوم کرد، گفت:‌ اگر این مجامع محکوم نمی‌شود حداقل در افکار مردم آن را خار کنند.

وی با بیان این که از کلیه نمایندگان مردمی مجلس می‌خواهیم تا در استان خود با ۴۶۴ خانواده که نزدیکان خود را از دست داده‌اند دیدار داشته باشند، اظهار داشت:‌ در این مدت از نمایندگان فعلی و پیشین قم فقط آقای دکتر لاریجانی به دیدار ما آمدند که از ایشان سپاسگزاریم.

فرزند شهید قلی‌پور (عارف) با اشاره به بیمه حجاج شهید شده نیز گفت:‌ بیمه پایه هر یک از حجاج ۵۵ میلیون بود که ۲۵ میلیون آن را ابتدا علی‌الحساب پرداخت کردند مابقی پس از تکمیل مدارک، با تأخیر بسیار زیاد اوایل تیرماه پرداخت شد و در کل کشور بیمه ایران عملکرد خوبی نداشت.

کوتاهی در پیگیری فاجعه منا

وی گفت: به نظر می‌رسد در برهه‌ای پیگیری فاجعه منا کوتاهی شد و وقتی مذاکرات برای حج ۹۵ با شکست مواجه شد دوباره پیگیر شدند که این باعث رنجش خاطر ما شد.

وی ادامه داد: حداقل کاری که مسئولان می‌توانند انجام دهند یک گزارش کار به مردم ارائه دهند و کمیته حقیقت یاب عملکردها را به طور دقیق بررسی کند.

 

وی به مسئله مهم دیگر در این قضیه اشاره کرد و گفت: چندین سال است که بخشی از امنیت حج به عهده یک شرکت خصوصی به نام جی فور اس که یک کمپانی امنیتی خصوصی در دنیا است و سهام‌دار اصلی آن صهیونیست‌ها هستند می‌باشد. حتی امنیت زندان‌های اسرائیل دست این شرکت است و به تمام اطلاعات شرکت کنندگان در مراسم حج اشراف داشت؛ آیا این امکان وجود ندارد اسرائیل در بروز حادثه منا نقش داشته باشد؟

 

 

عارف به ابهام دیگری در این قضیه اشاره کرد و گفت: کمتر از نیم درصد از حجاج ایرانی‌ها بودند چرا باید حدود ۹ یا ۱۰ درصد شهدا ایرانی باشند، آیا نباید شک کرد و باید این قضیه را یک حادثه خواند؟

انتقاد به صدا و سیما

فرزند شهید فاجعه منا با بیان این که برای کسانی که نزدیک‌ترین فرد زندگی خود را از دست داده بودند و یا هنوز اثری از وی نداشتند تماشای هر تصویر تلویزیون مانند شوکی بود، گفت: صدا و سیمای ایران تصاویر دلخراشی مانند یک خیابان پر از جنازه را نشان می‌داد ولو که عربستان دشمن ما بود اما در شرایط سخت باید به فکر روح و روان مردم نیز باشند زیرا در این مواقع خانواده‌ها جلوی تلویزیون نشسته و با تماشای آن تصاویر بی تابی می‌کردند.

وی در پایان از این که خانواده‌ها را به لحاظ فرهنگی تحت پوشش بنیاد شهید قرار دادند تشکر کرد و گفت:‌ این اقدام بین بخشی خوبی بود که میان سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید انجام شد و بنیاد شهید مدارک را گرفتند و حکم شهادت را برای کشته‌های منا صادر کردند که جای تقدیر دارد.

جنایات آل سعود به گوش آیندگان برسد

آیت الله محمدرضا مؤیدی قمی نیز یکی از افرادی بود که برای به جای آوردن حج تمتع سال گذشته عازم سرزمین وحی شده بود ولی حج وی ناتمام ماند.

فرزند ایشان حجت الاسلام محمد حسین مؤیدی قمی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که آیا از پیگیری‌ها و اقدامات دولت ایران و مسئولان مربوطه راضی بودید؟ اظهار داشت: نه متأسفانه توقع بود که اقدامات از حالت شعاری خارج شود اما این‌گونه نشد و نتیجه پیگیری مسئولان دولتی در خصوص فاجعه منا و احقاق حق خانواده‌های شهدای منا برای ما به عنوان بازمانده این شهدا مشهود نبوده است.

وی گفت: مسئولان روزهای اول مصر بودند که علیه عربستان شکایت می کنیم اما ما نتیجه کار را هم اکنون که به سال شهدای منا نزدیک می‌شویم نمی‌بینیم.

این فرزند شهید منا تأکید کرد:‌ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند فاجعه منا نباید فراموش شود از مسئولان ذی‌ربط انتظار داریم فاجعه منای سال ۹۴ مانند قضیه سال ۶۶ به راحتی فراموش نشود.

آل سعود حق میزبانی را ادا نکرد و عربستان نتوانست عمد یا غیرعمد بودن حادثه را مشخص کند

حجت الاسلام مؤیدی قمی ادامه داد:‌ باید یادبود این شهدا و شهدای سال ۶۶ هر ساله برگزار شود و یاد و خاطره آنان گرامی داشته شود و جنایاتی که آل سعود مرتکب شده به گوش آیندگان برسد.

این فرزند شهید منا در پاسخ به این سئوال که نظر شما در رابطه با این قبیل اقدامات آل سعود چیست؟ تصریح کرد: آل سعود حق میزبانی را ادا نکرد زیرا چند هزار نفر آرزوی رفتن به این سفر را داشتند و برخی چندین سال در نوبت بودند اما عربستان نتوانست عمد یا غیرعمد امنیت آنان را تأمین کند که این سوء مدیریت کشور میزبان را می‌رساند.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم طبق فرمایش نبی مکرم اسلام(ص) سلطنت و حکومت ممکن است با کفر آمیخته باشد و باقی بماند اما با ظلم و ستم باقی نخواهد ماند و این شجره ملعونه خبیثه با این فجایا و ظلم‌هایی که به مردم مظلوم سوریه، یمن و عراق می‌کند و خون کودکان و زنان و مظلومان را می‌ریزد مطمئن باشید که به‌زودی خشک و ریشه‌کن خواهد شد زیرا ما معتقدیم رسول گرامی اسلام معصوم و خلاف از معصوم قبیح است.

وی با تأکید بر این که فاجعه منا طبق شواهد ۹۰ درصد عمدی و شاید با اغراض سیاسی بوده است، گفت: به عنوان مثال پدر من یکی از علمای مشهور بود که در سایت خود علیه آل سعود نیز بیانیه داده بود و چندین شبکه ماهواره‌ای وضعیت حیات یا ممات ایشان را دنبال و مرتب این قضیه را تکذیب و تأیید می‌کردند.

فرزند آیت الله مؤیدی قمی گفت:‌ پدر من پیش از فاجعه منا دو بار به عنوان عالم شیعه در همان مدت که در حج بود دستگیر شده و در مدینه نیز ایشان را دستگیر کردند و به احتمال زیاد تحت مراقبت بودند.

وی ابراز داشت:‌ چندین بار به ما خبر دادند که ایشان در بیمارستان هستند و از ناحیه دست و پا مجروح شدند و پس از ۲۳ روز خبر شهادت ایشان را به ما دادند.

این فرزند شهید فاجعه منا ادامه داد: بین عکس‌ها و شهدا بیمارستان‌ها هیچ نشانی از ایشان پیدا نکردیم و این قضیه برای ما هنوز روشن نشده که ایشان در این فاجعه یا پس از آن به شهادت رسیده است؟

مؤیدی قمی با بیان این که آل سعود دشمن ایران است،‌ ادامه داد: دشمن همیشه دشمن است و ما هم منتظریم که روزی انتقام این اقداماتشان را از آل سعود بگیریم.‌

نباید عنوان فاجعه منا را به حادثه تقلیل داد

حسین فهیمی برادر شهید حسن فهیمی شهید منا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برخی می‌گویند به دلیل برنامه برائت از مشرکان عربستان این اقدام را انجام داده اما این برنامه هر ساله در موسم حج برپا می‌شد و برخی نیز می‌گویند سعودی‌ها عمدی زائران را به مسیری هدایت کردند که جلوی آن مسدود بوده و زائران از ازدحام خفه شدند.

 

فهیمی با بیان این که اگر هم سیاست‌مداران اختلاف داشته باشند نباید عقده‌شان را بر سر مردم بی‌دفاع خالی می‌کردند، بیان کرد:‌ در این میان یک عده آدم بی‌گناه که زائر و میهمان خانه خدا بودند در سرزمین وحی که باید در آن هیچ جرم و جنایتی رخ ندهد کشته شدند.

وی ابراز داشت: برخی از حاضران می‌گفتند اگر آب به آنان داده بودند شاید نیمی از آنان کشته نمی‌شدند زیرا برخی از تشنگی به چادر دیگران می‌رفتند و برخی حتی آب کولرها را می‌نوشیدند.

این برادر شهید فاجعه منا با بیان این که مقصر این فاجعه دولت عربستان است و نمی‌تواند عنوان فاجعه منا را به حادثه تقلیل دهد، گفت:‌ همه می‌دانند که دولت عربستان در این قضیه میهمان نوازی نکرد زیرا این دولت به قانون پایبند نیستند و به پشتیبانی قدرت آمریکا همه چیز را با پول می‌خرد و هر اقدام منفوری را که بخواهد انجام می‌دهد.

فاجعه منا به دلیل بی‌کفایتی، بی‌لیاقتی، بی‌نظمی یا کینه عربستان یا هر چه دیگر که بود چند هزار انسان قربانی برجای گذاشت و با گذشت یک سال از آن هنوز ابهام‌ها در این قضیه پابرجاست.