لاریجانی:‌ اقتدار نیروهای نظامی امری "ضروری" است

علی لاریجانی صبح امروز در جلسه مشترک شورای اداری استان و فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی استان قم با اشاره به اینکه در طول تاریخ کمترین حادثه‌ای مثل حادثه عاشورا اثرگذار بوده است، اظهار داشت: جنگ‌های زیادی در جهان رخ داده اما در زندگی متعارف انسان‌ها به‌عنوان واقعه تاریخی از آن یاد می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگ‌های تاریخی، انقلاب درونی در انسان‌ها ایجاد نمی‌کنند، افزود: حادثه عاشورا انقلابی درونی در انسان‌ها و بشریت ایجاد می‌کند و تنها مختص شیعه نیست، عاشورا انقلابی درونی است برای کسانی که به آن نزدیک می‌شوند.

وی با یادآوری اینکه واقعه عاشورا حادثه‌ای عمیق و تحول‌آفرین است، تصریح کرد: شکستن حریم ولایت نابودی دشمنان را به‌همراه دارد و امروز هم باید حریم اهل‌بیت(ع) و ولایت را نگه داشت؛ کمال انسان‌ها نیز بعد دیگری از پاسداشت ولی‌الله است و واقعه عاشورا بصیرت برای انسان‌ها به‌همراه دارد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه کسانی که حریم ولایت را رعایت نمی‌کنند، مشمول غضب الهی می‌شوند، گفت: در برهه کنونی نیز کسانی که حرمت این واقعه را نگه نداشتند، زمین خوردند. جنگ تحمیلی نیز با بی‌حرمتی بعثی‌ها به محبان اهل‌بیت(ع) همراه بود، از همین رو سرنوشت شومی را پیدا کردند.

رئیس قوه مقننه با ابراز "تردید ندارم موجودات موذی داعش و جبهه النصره که بدترین توهین را به اهل‌بیت(ع) و محبان آن‌ها دارند، با وضع عجیبی از صفحه روزگار حذف خواهند شد"، اظهار داشت: امروزه جریان وسیع بین‌المللی به‌دنبال حفظ جریان تروریسم در منطقه است درحالی که به‌دروغ می‌گویند می‌خواهند با جریان تروریسم مقابله کنند.

وی با اظهار "مکرراً شنیده‌ایم آمریکایی‌ها گفته‌اند، می‌خواهند با کشورهای منطقه هم‌پیمانانی برای مبارزه با تروریسم داشته باشند"، گفت: در این راستا 60 کشور در این هم‌پیمانی‌ها شرکت دارند و دو سال است به اسم تروریسم در عراق مبارزه می‌کنند اما حاصل چه بوده، اگر حشد الشعبی و حمایت‌های ایران نبود چه‌زمانی فلوجه آزاد می‌شد؟ آمریکایی‌ها با تروریسم بازی می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه کنفرانس هرتزلی‌ها درباره وضعیت منطقه و امنیت اسرائیل با حضور مقامات آمریکایی برگزار شد، تصریح کرد: کیسینجر از متفکرین آمریکایی در این کنفرانس گفت "شرایط پیرامون اسرائیل در منطقه بهترین شرایط برای اسرائیل است و بدترین حالت این است که ماجرا ختم پیدا کند اما ایران و حزب‌الله قوی بمانند".

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  سعودی‌ها با تحریک برخی کشورهای عربی به‌دنبال تضعیف حزب‌الله بودند، افزود: یکی از مقامات اسرائیل گفت اگر در شرایط فعلی داعش سرکوب شود، باید در اسرع‌وقت با النصره ارتباط برقرار کنیم و آنها را نگه‌داریم، در این صورت آیا باز هم وقتی گفته می‌شود غربی‌ها با تروریسم بازی می‌کنند، دروغ است؟

لاریجانی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه تعرضی از سوی تروریست‌ها به اسرائیل و عکس این مسئله هم دیده نشده است، عنوان کرد: آتش تروریسم را خودشان افروخته‌اند و نمی‌خواهند آن را خاموش کنند، حرف‌هایی که برای مبارزه در تروریسم می‌زنند خلاف واقع است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جریان خبیث چندرویی در منطقه ایجاد شده که با حمایت برخی برای مبارزه با اسلام واقعی و پیروان اهل‌بیت(ع) ایجاد شده و به سرنوشت شومی دچار خواهند شد، خاطرنشان کرد: امروز ایران به‌خاطر محبت اهل‌بیت(ع) جریان سرافرازی را در دنیا به‌وجود آورده و امنیت و اقتدار دارد، این در حالی است که در کشورهای منطقه ناامنی است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در مجلس با چشمی بینا برای بنیه دفاعی تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است ادامه داد: امنیت برای ایران موضوعی استراتژیک است و موضوعی ثانوی و فرعی نیست، موضوع امنیت را باید با جدیت دنبال کرد و اقتدار نیروهای نظامی امری ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه باید امنیت را به‌عنوان زمینه آبادانی و آرامش مردم مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: علاوه بر امنیت احساس امنیت نیز در قم وجود دارد، قم مکان مقدسی است که باید امنیت با آداب آن رخ دهد.

به‌گفته لاریجانی، آرامش در قم فراگیر است؛ همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید در پایداری این امنیت گام بردارند و نیروهای نظامی را همراهی کنند، عملکرد پلیس امروز قابل ارزیابی است و می‌توان شاهد حرکت تکاملی در نیروهای نظامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه این دیدگاه که باید سازمانی ایجاد شود که انسان‌ها در آن توسعه فکری کنند نگاهی درست است، گفت: نمی‌توان آرامش پادگانی در کشور ایجاد کرد، باید در کشور همه احساس مسئولیت کنند، باید این تفکر در کشور جا بیفتد و همه به آن پایبند باشند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی مأموریت‌های زیادی دارد، افزود: این ارگان با توجه به گستره فعالیت‌ها و وظایف، نیازمند ورزیدگی خاصی است، خوشبختانه نیروی انتظامی مسیر تکاملی را طی می‌کند و در مختصات امروز ایران که نیازمند پرش اقتصادی قوی هستیم، نقش نیروی انتظامی برای اجرای قانون، ایجاد آرامش و تکیه‌گاه مردم باشند، بسیار مهم است.

لاریجانی مسئله قاچاق در کشور را به‌عنوان عارضه بسیار بد عنوان کرد و گفت: کارهای بسیاری در مقابله با قاچاق کالا در کشور انجام شده و میزان آن از 20 میلیارد دلار قاچاق به 15 میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در زمینهٔ قاچاق کالا نقش مهمی دارد، تصریح کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در گروی مقابله جدی با پدیده قاچاق کالا است، صنایع با وجود قاچاق نمی‌توانند روی پا بمانند از همین رو مقابله با قاچاق کالا یکی از اقدامات و مأموریت‌های مهم پلیس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط کنونی کشور از نظر آبادانی چالش‌های مختلفی دارد، عنوان کرد: بودجه عمرانی کشور بسیار کم است.

لاریجانی ادامه داد: در برنامه‌ای که به مجلس داده شده نرخ رشد را 8 درصد قرار داده‌اند که با وضع فعلی فاصله زیادی دارد، پیش‌بینی امسال رشد 5درصدی را نشان می‌دهد که این رشد به‌خاطر جهش در فروش نفت بوده که قبل از توافق هسته‌ای 1 میلیون می‌فروختیم اما الآن 2.5 میلیون بشکه می‌فروشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه رشد 8درصدی اقتصاد نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی است عنوان کرد: برای دستیابی به این هدف باید سالی 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود از همین رو باید با جدیت شرایط جذب سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنیم و این مسئله هم نیازمند مجاهدت، اصلاح مسیر و صیانت از سرمایه‌گذار است، این اقدام کار مشکلی است که اگر اصلاحات جدی در اقتصاد کشور رخ دهد، محقق می‌شود.

وی همچنین با اشاره به شرایط استان قم اظهار داشت: برای استان قم مزیت‌های مختلفی وجود دارد که باید از آنها به‌خوبی استفاده شود. باید افقی برای این مسئله مورد نظر باشد.

لاریجانی با تأکید بر لزوم توجه به توریسم مذهبی افزود: قم می‌تواند قطب صنعتی شود چون ظرفیت‌های زیادی دارد، قم برای تحقق چشم‌انداز باید تکان جدی بخورد و در این راستا گام بردارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان‌ها باید از خطوط اعتباری بانک‌های خارجی استفاده کنند، ادامه داد:‌ باید کمیته‌ای برای جذب سرمایه‌های خارجی در قم تعریف کرد.