مردم در سرشماری اینترنتی، فعالانه شرکت کنند

ایت الله مکارم شیرازی روز پنجشنبه در دیدار رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که سرشماری کاری کلیدی برای کشور است، افزود: آمار پایه همه برنامه ریزی های ملی است و تمام دستگاه های کشور برای موفقیت به آن نیاز دارند.

 

وی بیان کرد: ما در زندگی شخصی خود هم کارهای معمولی را با آمار انجام می دهیم بنابراین در یک جامعه بزرگ انجام کارها بدون داشتن آمار صحیح ممکن نیست و نتیجه منفی در پی دارد.

 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که سرشماری مقدمه رسیدن به آمار صحیح است، افزود: باید با ارائه آمارهای شفاف اعتماد مردم برای شرکت در سرشماری ها جلب شود، چراکه بدبینی مردم بزرگترین آسیب در مسیر دستیابی به اطلاعات صحیح است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این که مراکز مختلف نباید آمار متضاد ارائه دهند، گفت: باید معیارهای ارزیابی یکسان باشد تا نتایج آماری اختلافی با هم نداشته باشند و در این مسیر همکاری مراکز آمارگیری با یکدیگر بسیار اهمیت دارد.

 

وی افزود: آموزش ماموران سرشماری از نکات مهی است که به داشتن آمار صحیح کمک می کند، آمارگیران باید هر چه را مردم می گویند انتقال دهند و صحبت های مردم را به خاطر منافع سیاسی و چیزهای دیگر کم و زیاد نکنند که این خیانت است.

 

وی ادامه داد: مردم هم باید با فایده های شرکت در سرشماری آشنا شوند و بدانند برای تامین نیازهای کشور و برنامه ریزی های ملی، وجود آمار صحیح ضرورت دارد.

 

آیت الله مکارم شیرازی گفت: آگاه شدن مردم به فایده های آمار باعث شرکت آنها در سرشماری ها می شود، باید به مردم گفت اطلاعات آنها به صورت محرمانه نزد مرکز ایران به امانت باقی می ماند.

 

وی افزود: در مساله سرشماری خبررسانی و آگاه ساختن مردم بسیار اهمیت دارد و باعث ایجاد انگیزه برای شرکت در این کار مهم می شود.

 

وی ادامه داد: باید آمار شرکت مردم در سرشماری اینترنتی بسیار بالا باشد و آنها بدانند با این کار از هزینه های اضافی جلوگیری می شود.

 

این مرجع تقلید گفت: لازم است معیارهای ارزیابی آمارها هم چون ملاک ارزیابی بیکاری به صورت رتبه بندی تنظیم شود تا دقت کار بالا رود.

 

آیت الله مکارم شیرازی افزود: هرچند یک ساعت کار در هفته در ملاک های جهانی به عنوان کار حساب می شود اما در عرف مردم ما این کار به حساب نمی آید.

 

وی ادامه داد: ملاک و معیارهای آماری باید به صورت معقول تنظیم شود تا از مشکل های احتمالی جلوگیری شود.

 

در پایان این دیدار آیت الله مکارم شیرازی به صورت نمادین در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن سال 1395 شرکت کرد.

 

امید علی پارسا امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت و گو می کند.

 

سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 به صورت اینترنتی از سوم مهرماه جاری آغاز شده و تا بیست و چهارم مهرماه ادامه دارد و از ٢٥ مهر تا ٢٥ آبانماه سرشماری حضوری در سراسر کشور انجام خواهد شد.