۵۰ درصد تصادفات شهر قم مربوط به موتورسیکلت‌هاست

کاظم مجتبایی در جلسه تعاملی نیروی انتظامی با مدیران شهرداری که با حضور استاندار قم در سالن جلسات ستاد فرماندهی انتظامی استان برگزار شد، اظهار داشت: در سایه تعامل و ارتباط دوسویه و خوبی که بین شهرداری و نیروی انتظامی وجود دارد فعالیت‌های شهری در شرایطی بسیار خوب و ایده‌آل انجام می‌شود.

فرمانده انتظامی استان قم خاطرنشان کرد: امیدواریم این گونه جلسات و مباحثی که در آن مطرح می‌شود موجب رضایتمندی شهروندان و ایجاد امنیت، انضباط و آرامش ترافیکی را در شهر فراهم آورد.

مجتبایی در ادامه سخنان خود یکی از پایه‌های اصلی امنیت هوشمند را کنترل هوشمند دانست و تصریح کرد: تقویت و توسعه کمی و کیفی دوربین‌های موجود و بهره برداری بهینه از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به عقد قرارداد شرکتی خصوصی با شهرداری برای توسعه کنترل هوشمند در شهر، عنوان کرد: در حال حاضر 50 دوربین در سطح شهر نصب شده که نیاز است تا 100 مورد افزایش پیدا کند.

فرمانده انتظامی استان قم گفت: یکی دیگر از مشکلات شهر بحث موتورسیکلت‌سواران است که معضلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده و بزرگان نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

مجتبایی با تاکید بر اینکه باید در راستای تقویت زیرساخت‌ها برای تردد موتورسیکلت‌ها و افزایش کنترل‌ها در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و انتظامی برای کاهش دغدغه‌های عمومی اقدامات جدی صورت گیرد، گفت: در 6 ماهه گذشته 30 نفر در تصادفات موتورسیکلت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد از تصادفات شهر قم مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است، ادامه داد: با این وجود 68 درصد تلفات را تصادفات موتورسیکلت‌ها تشکیل داده‌اند.

فرمانده انتظامی استان قم با بیان اینکه 44 نفر طی تصادفات 6 ماهه گذشته کشته شده‌اند، افزود: در 86 درصد تصادفات شهر موتورسیکلت‌ سواران مؤثر بوده‌اند.

مجتبایی با بیان اینکه در 6 ماهه گذشته بیش از 10 هزار موتورسیکلت در شهر قم توقیف و به پارکینگ‌های شهر منتقل شده است، ظهار داشت: 77 هزار موتورسیکلت در 6 ماهه اخیر جریمه شده‌اند که 38 هزار مورد بخاطر عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پلیس اقدامات گسترده‌ای را برای برقراری انضباط ترافیکی در شهر انجام داده اما ما در بخش زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی مشکلاتی داریم.