تخفیف ۳۰ درصدی عوارض ساختمانی از ۱۷ ربیع‌الاول در قم

ولی‌الله بیاتی با اشاره به برگزاری بیست و نهمین جلسه رسمی و غیرعلنی شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: در این جلسه دو موضوع مهم یکی در مورد تخفیفات پرداخت عوارض شهرداری و دیگری در خصوص وضعیت عبور قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان از داخل شهر قم بحث و بررسی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه تخفیفات شهرداری هرسال در دهه فجر اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال بر اساس لایحه دوفوریتی و پیشنهاد شهرداری مقرر شد که این تخفیفات از 17 ربیع‌الاول و سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) برای شهروندان اعمال شود.

بیاتی با اشاره به‌جزئیات این لایحه و مصوبه شورای شهر، خاطرنشان کرد: در پرداخت نقدی عوارض ساختمانی قرار شد 30 درصد تخفیف از 17 ربیع‌الاول تا 22 بهمن اعمال شود.

وی ادامه داد: شهروندانی که در نظر دارند عوارض خود را تقسیط کنند و 30 درصد بدهی خود را نقدی پرداخت کنند که مشمول 25 درصد تخفیف شده و مابقی بدهی به‌صورت اقساط هشت‌ماهه دریافت می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: مودیانی که به شهرداری بدهکار هستند می‌توانند 10 درصد را نقدی پرداخت کرده و 15 درصد تخفیف بگیرند و مابقی را در 12 قسط به شهرداری پرداخت کنند.

وی با تأکید بر اینکه امسال بدهی شهروندان به شهرداری در قالب املاک نیز دریافت می‌شود، افزود: با این شرایط نیز اگر 50 درصد نقدی پرداخت کنند مشمول 25 درصد تخفیف شده و مابقی را به‌صورت ملک می‌توانند پرداخت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نحوه پرداخت جرائم ماده 100 گفت: پیش‌بینی‌شده که با پرداخت نقدی 20 درصد تخفیف و به‌صورت قسطی نیز درصورتی‌که 10 درصد نقدی پرداخت شود مابقی را می‌توانند در 12 قسط پرداخت کنند.

بیاتی با اشاره به پرداخت عوارض ساختمانی و پرداخت جرائم کمیسیون ماده 100 گفت: اگر در این بخش 30 درصد نقدی پرداخت شود 15 درصد تخفیف داده‌شده و 70 درصد نیز به‌صورت ملک قابل پرداخت است.

انتقال بیش از 400 وانت‌بار متخلف به پارکینگ

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم بابیان اینکه سد معبر در شهر، جلوه و منظر عمومی را خدشه‌دار کرده و ظاهر نامناسبی را برای شهر ایجاد می‌کند، اظهار داشت: شهرداری با اجرای برنامه ویژه در راستای ساماندهی وانت‌بارها و جمع‌آوری وانت‌بارهای متخلف گام برداشته است.

سیدامیر سامع از اخطار به بیش از 3 هزار وانت‌بار متخلف در سطح شهر خبر داد و گفت: وانت‌بارهایی که به‌جز موارد مشخص‌شده و ساعت‌هایی که اعلام‌شده است اقدام به حضور در معابر و سد معبر می‌کنند، جمع‌آوری‌شده و به پارکینگ منتقل می‌شوند.

وی انتقال بیش از 400 خودروی متخلف به پارکینگ را موردتوجه قرار داد و گفت: بیشتر این دست‌فروشان و وانت‌بارها از روستاها و شهرهای اطراف به قم می‌آیند، تعدادی از آن‌ها هم به‌صورت گروهی کار می‌کنند تا در صورت مواجهه با مأموران شهرداری درگیری دسته‌جمعی ایجاد کنند.

سامع بابیان این‌که برای ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌بارها، شهرداری احکام لازم را از دستگاه قضایی دریافت می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر طرح برخورد با وانت‌بارها در هسته مرکزی شهر آغازشده تا محل جدیدی برای تجمع آن‌ها ایجاد ‌کنند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با تأکید بر اینکه برنامه ویژه شهرداری برای ساماندهی وانت‌بارها از اوایل امسال با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی آغازشده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر شرایط خوبی در این خصوص در هسته مرکزی شهر حاکم شده و سعی داریم این فضا را به مناطق دیگر شهر نیز انتقال داده و ازاین‌پس شاهد سد معبر در سطح شهر نباشیم.

بهسازی و بهبود امکانات بوستان لاله قم

شهردار منطقه سه قم با اشاره به اجرای پروژه بهسازی و بهبود امکانات بوستان لاله در منطقه سه، اظهار داشت: یکی از پرترددترین ورودی‌های شهر قم در این منطقه قرارگرفته و ضروری است امکانات محدوده این ورودی به نحو احسن برای استفاده همشهریان و زائرین توسعه یابد.

رضا پوریا فر قم با تأکید بر قرارگیری بوستان لاله در مجاورت میدان 72 تن و محل تردد و تبادل ترافیک مرکز کشور، تصریح کرد: در این راستا برای بهره‌مندی بیشتر زائرین و مسافرین اجرای پروژه بهسازی و تجهیز بوستان لاله در دستور کار منطقه قرار گرفت.

وی نصب 20 سکوی نشیمن در بوستان لاله در محدوده حاشیه خیابان را موردتوجه قرار داد و افزود: همچنین حدود 80 مترمربع پیاده‌روسازی در این بوستان با توجه به نامناسب بودن برخی فضاها صورت گرفت.

پوریافر نصب 12 سکوی جنگلی در این بوستان را یادآور شد و افزود: اجرای سکوی داخل فضای سبز به تعداد 10 نیز در قالب این پروژه انجام شد.

شهردار منطقه سه قم بابیان اینکه مبلغ قرارداد این پروژه یک میلیارد و 200 میلیون ریال بوده است، خاطرنشان کرد: مدت قرارداد سه ماه بوده که در حال حاضر عملیات اجرایی تکمیل‌شده و امکانات در اختیار شهروندان قرارگرفته است.

خیابان 19 دی برای رفت‌وآمد معلولان مناسب‌سازی می‌شود

مدیرکل فنی و طراحی شهری شهرداری قم با اشاره به وضعیت مناسب‌سازی بوستان‌های متناسب با استانداردهای موردنیاز معلولان و جانبازان، اظهار داشت: در طراحی جدید بوستان‌ها، ساخت رمپ‌های ویلچر رو پیش‌بینی‌شده است و برای سال آینده هم برنامه داریم که با مشارکت مناطق یک و هفت شهرداری به‌صورت پایلوت و ویژه بحث مناسب‌سازی خیابان 19 دی در دستور کار قرار گیرد.

رضا خانه‌زاد یزدی با تأکید بر ضرورت رعایت اصول مناسب‌سازی در ساخت‌وسازهای شهری، خاطرنشان کرد: در تمام پیاده‌رو‌ها و ایستگاه‌های جدید که ساخته می‌شود اصول مناسب‌سازی رعایت می‌شود؛ برای مثال در محور شهید صدوقی این اقدامات انجام‌شده است.

وی با اشاره به برخی زوائد موجود در معابر و پیاده‌روها که ممکن است برای معلولان و نابینایان خطرساز باشد، گفت: عمدتاً این مباحث به نحوه اجرا برمی‌گردد که باید مناطق متوجه آن باشند.

مدیرکل فنی و طراحی شهری شهرداری قم در رابطه با سد معبرهایی مانند تیر چراغ‌برق یا نمادهایی شهری که روی خط عبور نابینایان در پیاده‌رو‌ها ایجادشده است، اظهار داشت: بحث طراحی مناسب‌سازی در شهرداری قم انجام می‌شود و بحث‌های اجرایی در شهرداری‌های مناطق صورت می‌گیرد که نیاز است دقت بیشتری روی آن صورت گیرد.