گرفتن مدرک ابتدایی باید الزامی شود

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی نیا در جلسه آیین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های نهضت سوادآموزی که ظهر امروز در سالن اجتماعات آموزش پرورش ناحیه دو با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد با اشاره به این حدیث که می‌فرماید کسانی که طالبان علم را یاری کنند دوستاران انبیا هستند اظهار داشت: کسی که برای آگاهی مردم قدم بردارد شامل این حدیث می‌شود.

وی بابیان اینکه امسال سی و هشتمین سالروز نهضت سوادآموزی است گفت: سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در هفت دی 1358 حدود 11 ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که امام خمینی(ره) دستور تشکیل این نهضت را داده‌اند به‌نوعی ایشان 37 سال زودتر از 184 کشور عضو یونسکو تشکیل این نهضت را داده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش پرورش قم تصریح کرد: یکی از شاه‌بیت‌ها در پیام امام خمینی(ره) بحث بسیجی شدن مردم است که می‌فرمایند باید مدرسه محوری و مسجد محوری را در رأس این کار داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که ما آماده ارائه خدمت به بی‌سوادان استان هستیم بیان کرد: ما آماده‌ایم تجربه سه دهه خود را در اختیار مهمانان خارجی خود قرار دهیم تا از نعمت سواد بهره‌مند شوند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش پرورش خاطرنشان کرد: 781 میلیون نفر بزرگ‌سال در جهان سواد خواندن و نوشتن را ندارند که حدود دوسوم این جمعیت را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

قاسمی نیا بیان کرد: نباید کودکان شش تا نه سال بی‌سواد داشته باشیم که از تحصیل بازمانده باشند.

وی افزود: بحث سوادآموزی بزرگ‌سال از 10 تا 49 سال هم که حوزه مأموریت نهضت سوادآموزی است، آمادگی داریم  از این افراد ثبت‌نام کنیم تا از نعمت سوادآموزی بهره‌مند شوند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش ادامه داد: دوره بی‌سوادی که تا 30 آذر مهلت ثبت‌نام داشته است با پیگیری بنده حقیر تا 22 بهمن تمدیدشده است.

قاسمی نیا بیان کرد: طبق آمار سال 1390 در گروه سنی 10 تا 49 سال 4 هزار 468  نفر بی‌سواد طبق اعلام خود مردم‌داریم و 40 درصد رشد باسوادی در استان را از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی در قم را دارا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور در سال 1390 نه میلیون و هفتصد هزار نفر از نعمت سواد بی‌بهره هستند که در گروه سنی  بالاتر از شش سال قرارگرفته‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش پرورش با اشاره به این‌که چند طرح در نهضت سوادآموزی در حال اجرا است، اظهار داشت: طرح خودآموز، طرح راه‌اندازی مراکز محلی، طرح کتاب و کتاب‌خوانی، طرح سوادآموزی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، طرح مدد جویان زندان‌ها و طرح جدید سوادآموزی روستاییان با عنوان بن سوادآموزی که 329 نفر طبق آمار جدید هستند.

قاسمی‌نیا تصریح کرد: افراد زیر 50 سال تا پایان سال وقت دارند که در نهضت ثبت‌نام کنند که اگر قبول شوند مبلغ یک‌میلیون تومان به آنان هدیه داده می‌شود.

وی با اشاره به میزان شتغال‌زایی سوادآموزان در استان اظهار داشت: ما برای 970 نفر از هم استانی‌های خود که باسواد شده‌اند در سال 94 تا 95 اشتغالزایی کرده‌ایم و در این دو سال تعداد 4249 نفر در سوادآموزی رتبه قبولی کسب کرده‌اند که 672 نفر آن‌ها در روستاها هستند که زیرپوشش ما قرارگرفته‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در بحث اتباع خارجی هم فعالیت‌های در استان داشته‌ایم، گفت: 2956 نفر بی‌سواد در خارج از استان داشتیم که فعالیت آموزش برای همه این‌ها رایگان بوده است و میانگین سن سواد آموزان در کلاس‌های سوادآموزی استان بین 35 تا 45 سال هستند که عمده این‌ها پدران و مادران هستند.