واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به قانون منع ورود اتباع مسلمان به آمریکا

آیت الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اقدام ترامپ در ایجاد محدودیت برای ورود اتباع چند کشور از جمله ایران به آمریکا گفت: اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا ممنوع الورود شدند، در حالی که شهروندان عربستان سعودی به عنوان زادگاه تروریسم آزاد هستند که بیایند و بروند، این چه منطق و برنامه‌ای است.

وی با بیان اینکه کجای دنیا مانند آمریکا این بی‌قانونی است، افزود: نمی‌توان به آنها اعتماد کرد، به کسی که خودش به خودش اعتماد ندارد، می‌خواهیم به او اعتماد کنیم؟

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: شما به مردم اجازه تحصیل و کار دادید، اکنون به او اجازه نمی‌دهید که خانواده خود را ببیند، این امر با مسائل اخلاقی و با اصول بین‌المللی سازگاری ندارد.

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: توکل بر خدا یعنی اعتماد به دیگران نداشته باشیم، دیگران به عهد خود وفادار نیستند، زمانی که قومی تعهد می‌کرد، سپس کسانی برمی‌آمدند، تعهدات قوم را می‌پذیرفتند، ‌دولت‌های بعدی، تعهدات دولت قبلی را می‌پذیرند.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر گفت: پس از ورود امام خمینی 10 روز زمان صرف شد و حکومت تغییر کرد، امام خمینی(ره) افراد مسلح نداشتند و متکی به دولت خارجی نبودند، ایشان به جز توکل بر خدا و اعتماد بر نیروی مردم چیزی در دست نداشتند، مردم با دست خالی حکومت 2 هزار و 500 ساله را ساقط کردند که به معجزه شبیه است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ اتحاد مردم از جمله عوامل پیروزی بود، همه با یکدیگر یک صدا بودند و به فداکاری پرداختند، اما درایت امام خمینی(ره) سبب شد، شهدا به حداقل برسد، توکل بر خدا عامل سوم است، بنابراین مردم دست به دست یکدیگر دادند و حکومت با آن عظمت ریشه‌کن شد.