قطع راه ارتباطی ۲۵۰ روستا استان لرستان

بارش دید باران و جاری شدن سیل در استان لرستان در حالی وارد روز سوم خود شده که خسارات سنگینی به بخش‌های مختلف استان به ویژه مناطق روستایی وارد کرده است.

طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل سبب قطع راه ارتباطی حدود 250 روستا شده و خسارات ده‌ها میلیاردی به بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی وارد کرده است و تجهیزات موجود هم جوابگوی امدادرسانی نیست.

ادامه بارش کار را برای امدادگران مشکل کرده و همین موضوع نیز مشکلات زیادی برای مردم سیل زده ایجاد کرده است و متاسفانه تعدادی از مسئولان نیاز جوابگو نیستند و یا آمارهای خلاف واقع به مردم می دهند که سبب ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است.

هنوز جمع بندی میزان خسارات سیل در استان لرستان نشده اما به عقیده کارشناسان میزان خسارات صدها میلیارد برآورد شده است و اعلام نهایی تا روز دوشنبه اعلام می شود.

امداد رسانی هلال احمر لرستان به 3200 نفر سیل زده

حسین رضا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: آسیب دیدگان سیلاب اخیر سه هزار و 200 نفر در قالب بیش از 700 خانوار بوده که جمعیت هلال احمر استان به آنها امداد رسانی کرده است.

وی افزود: برای امدادرسانی به سیل‌زدگان استان، 180 نفر نجات‌گر در قالب 52 تیم عملیاتی به مناطق سیل‌زده اعزام‌شده است.

مدیرعامل هلال‌احمر استان لرستان با اشاره به اینکه تاکنون 17 مورد حادثه در راستای سیلاب اخیر در استان رخ‌داده عنوان کرد: تاکنون 725 نفر از آسیب دیدگان سیلاب اخیر توسط هلال‌احمر استان اسکان داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه 22 دستگاه آمبولانس به مناطق سیل‌زده اعزام‌شده است بیان کرد: 33 دستگاه موتورپمپ و لجن کش، یک مورد ست کوهستان، دو مورد ست سبک نجات و 30دستگاه خودرو کمک سبک به مناطق سیل‌زده اعزام‌شده است.

راه ارتباطی 15 روستای دلفان همچنان مسدود است/ کندی تردد در 50 روستا

جعفر طولابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دلفان در رابطه با مسدود بودن راه ارتباطی روستاهای این شهرستان اظهار داشت: سیلاب اخیر سبب شد تا راه ارتباطی بخشی از روستاهای این شهرستان مسدود شود.

وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی بخشی از این روستاها بازگشایی‌شده است افزود: راه ارتباطی 15 روستای این شهرستان که از روز گذشته بسته شده بود همچنان مسدود است.

فرماندار دلفان عنوان کرد: با توجه به اینکه راه ارتباطی این 15 روستا خاکی است و زیرساختی ندارد به‌ محض کوچک‌ترین بارندگی، با بالا آمدن آب راه ارتباطی قطع می‌شود.

وی به کند بودن تردد در راه‌های ارتباطی حدود50 روستای این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و کم‌عرض بودن راه‌های ارتباطی این روستاها با کوچک‌ترین ریزشی تردد به‌کندی صورت می‌گیرد.

راه ارتباطی 8 روستای دوره چگنی همچنان مسدود است

قدرت الله ترابی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: در پی سیلاب اخیر در شهرستان دوره چگنی راه ارتباطی هشت روستای این شهرستان مسدود شد.

وی افزود: با توجه به اینکه سطح آب بالا است و بارندگی وجود دارد تاکنون امکان بازگشایی راه‌های روستایی مسدود شده وجود نداشته است.

فرماندار دوره چگنی عنوان کرد: باوجوداینکه امکانات راه‌سازی در محل حضور دارد ولی بارندگی و سطح بالای آب مانع بازگشایی و اجرای عملیات احداث پل‌های موقت شده است.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت سیلاب در این شهرستان به راه‌ها، ابنیه، پل‌ها، برخی منازل مسکونی و بخش کشاورزی بوده است.

غرق شدن پسر بچه دلفانی در سیلاب/ جسد کودک پیدا نشده است

جعفر طولابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دلفان در رابطه به مفقود شدن پسربچه دلفانی در روز گذشته اظهار داشت: شواهد حاکی از آن است که مهدی مرادی کودک 7 ساله دلفانی روز گذشته در رودخانه این شهر غرق‌ شده است.

وی افزود: این پسر بچه که منزلشان کنار رودخانه ساحلی این شهر است روز گذشته ساعت هفت صبح از خانه خارج‌ شده بود که مفقود شدن او ساعت 15 توسط والدینش گزارش شد.

فرماندار دلفان با اشاره به غرق شدن این کودک در آب قطعی شده است عنوان کرد: دو پسر بچه که شاهد غرق شدن این کودک بوده‌اند اظهار داشتند که مهدی برای برداشتن یک‌ تخته چوب کنار رودخانه رفته و در آب افتاده است.

وی بیان کرد: به دلیل حجم بالای آب غواص‌ها نیز نتوانستند جسد وی را پیدا کنند بنابر این منتظر هستیم با فروکش کردن آب جستجوها ادامه پیدا کند.

راه ارتباطی 100 روستای الیگودرز همچنان مسدود است/ تخریب 10 واحد روستایی

ولی‌الله میرزایی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در الیگودرز با اشاره به اینکه در حال حاضر راه ارتباطی 100 روستای شهرستان الیگودرز مسدود است اظهار داشت: با توجه به بارندگی شدید در این شهرستان و سیلاب اخیر، راه ارتباطی 110 روستای این شهرستان مسدود شد که راه 10 روستا بازگشایی و در حال حاضر راه 100 روستا همچنان مسدود است.

وی بابیان اینکه علت تأخیر در بازگشایی راه این روستاها سطح بالای آب و طولانی بودن مسافت است افزود: در حال حاضر نیروها و امکانات جهت بازگشایی راه‌های ارتباطی روستاها در حال فعالیت است و تا ظهر امروز راه‌ها بازگشایی می‌شود.

فرماندار الیگودرز عنوان کرد: روز گذشته در گردنه گله بادوش این شهرستان کوه دچار رانش و ریزش شد که راه دسترسی ایجاد و در حال حاضر نیروها در حال جابه‌جایی مسیر هستند.

وی بیان کرد: شب گذشته در شهرستان الیگودرز بارش برف داشتیم و در برخی نقاط میزان برف در ارتفاعات به 20 سانتی‌متر رسیده است.

میرزایی اصل با اشاره به اینکه بیشترین خسارت سیلاب اخیر در شهرستان الیگودرز به بخش شیلات و باغات بوده تصریح کرد: 10 منزل روستایی نیز از 50 تا 100 درصد تخریب‌شده است که خوشبختانه تلفات جانی نداشته‌ایم.

راه ارتباطی 50 روستای کوهدشت هم‌چنان مسدود است/خسارت سیل به بزرگترین انارستان ایران

احسان جهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت در رابطه با مسدود شدن راه ارتباطی روستاهای این شهرستان اظهار داشت: با توجه حجم بالای آب عوامل راه و شهرسازی هنوز نتوانسته‌اند راه ارتباطی 50 روستا که در بالادست رودخانه قرار دارند بازگشایی کنند.

وی افزود: شب گذشته عوامل راه و شهرسازی برای بازگشایی راه این روستاها اقدام به ایجاد پل موقت با بتون‌های لوله‌ای و مکعبی شکل کردند که شدت آب این قطعات به هم متصل شده را جدا کرد.

سرپرست فرماندار کوهدشت عنوان کرد: با توجه به‌ شدت و حجم آب اکنون امکان وصل کردن این قطعات به حالت اولیه وجود ندارد اما با تثبیت شدن وضعیت هوا در شب گذشته احتمال می‌رود که تا نزدیک ظهر آب فروکش کند و تا غروب بتوانیم به‌ صورت موقت راه را برقرار کنیم.

وی بیان کرد: اکنون نیز تمهیداتی مانند نیسان برای جابه‌جایی مردم روستا به شهر اندیشیده شده که شب گذشته جابه‌جایی مردم تا نزدیک غروب انجام شد.

جهانیان در رابطه با خسارت سیلاب بزرگ‌ترین انارستان کوهدشت گفت: عمده آسیب این انارستان مربوط به سیل سال گذشته بوده به‌طوری‌که سال گذشته این انارستان به‌ شدت آسیب دید که بخشی از آن احیاء نشد.

وی اظهار داشت: امسال عمده‌ترین خسارت این انارستان مربوط به باغ‌هایی بوده که در حاشیه رودخانه قرار دارند که میزان خسارت آن توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی آورد می‌شود.

سرپرست فرمانداری کوهدشت با اشاره به اینکه حوزه راه‌ها و کشاورزی بیشترین خسارت  را داشته است افزود: در سیلاب اخیر حوزه راه از لحاظ ریالی بیشترین خسارت را در پی داشته به‌ طوری‌که جاده‌های بین روستایی، آسفالت خیابان‌های خارج از شهر آسیب‌دیده است.

وی عنوان کرد: حوزه کشاورزی کوهدشت نیز خسارت زیادی دیده که با جمع‌بندی برآورد آن می‌تواند رقم قابل‌توجهی باشد.

جهانیان به قطعی آب روستایی در بخش کونانی این شهرستان اشاره کرد و گفت: در یکی از روستاهای این بخش با توجه به اینکه ترانس برق دچار مشکل شده بود آب آن‌ها نیز قطع شد که اکنون آب آن‌ها به‌وسیله تانکر و آب بسته‌بندی‌شده تأمین می‌شود.

راه ارتباطی 15 روستای شهرستان دلفان همچنان مسدود است

جعفر طولابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دلفان در رابطه با وضعیت شهرستان سیلاب زده دلفان اظهار داشت: امروز در شهرستان دلفان شاهد بارش برف بودیم هم‌زمان با بارش باران و آب شدن برف‌ها سیلابی شدیدتر از روز گذشته در این شهرستان به وقوع پیوست.

وی  افزود: با توجه به‌ شدت بارش‌ها آب‌گرفتگی معابر سطح شهر نیز شدید بود که با به‌کارگیری تمام امکانات توانستیم بخشی از آب را مهار کنیم.

فرماندار دلفان عنوان کرد: سیلاب اخیر سبب شد تا راه ارتباطی 45 روستای این شهرستان قطع شود که با اقدامات انجام‌شده راه 30 روستا بازگشایی و راه 15 روستا در حوزه میربگ جنوبی همچنان مسدود است.

سیلاب خسارت‌های فراوانی به بخش کشاورزی شهرستان سلسله وارد کرد

قدرت اله فلاح نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سلسله با اشاره به آخرین وضعیت این شهرستان در پی بارش‌های شدید باران اظهار داشت: براثر وقوع بارندگی‌های اخیر به بخش‌های مختلف کشاورزی، راه‌های روستایی و خیابان‌های شهری، پل‌ها، کانال‌ها، تیرهای چراغ‌برق، کارگاه‌های تولیدی، خطوط انتقال آب روستایی و برخی واحدهای مسکونی ساختمان خساراتی واردشده است.

 

وی بابیان اینکه خوشبختانه در سیلاب‌های اخیر خسارت جانی نداشته‌ایم، افزود: میزان بارش باران در سطح شهرستان از آغاز بارندگی‌های اخیر درمجموع 132 میلی‌متر بوده است که این امر سبب جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خساراتی در بخش‌های راه به‌ویژه راه‌های روستایی، معابر، باغات و زمین‌های کشاورزی و به‌ویژه شیلات شده است.

فرماندار سلسله عمده خسارات وارده را به شهرستان در حوزه شیلات دانست و بیان کرد: در بازدیدهای اولیه‌ای که از مزارع پرورش ماهی صورت گرفت خسارات واردشده به حوزه شیلات جدی است.

وی عنوان کرد: برخی از روستای شهرستان که در حاشیه‎ رودخانه‎ها و مناطق جنوبی سلسله واقع‌شده‌اند دچار آب‌گرفتگی معابر و منازل شدند که با کمک نیروهای هلال‌احمر و اعضای ستاد بحران شهرستان امدادرسانی شده و در این مناطق مشکل جدی وجود ندارد.

فلاح نژاد با اشاره به جاری شدن روان آب‎هایی که از شمال شهر الشتر به‌طرف جنوب جاری‌شده و به زمین‎های کشاورزی واقع در جنوب شهر خسارات وارد کرده، گفت: هنوز از میزان دقیق خسارات اطلاع دقیقی در دست نیست و گزارش برآورد خسارات تهیه و به استانداری ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد: چادرهای عشایر جنب اداره هواشناسی شهرستان نیز در این بارش‎ها دچار آب‌گرفتگی شدند که با حضور به‌موقع نیروهای جمعیت هلال‌احمر ساکنان آن‎ها اسکان داده‌شده و مقداری پتو و اقلام خوراکی در اختیار آن‎ها قرار داده‌شده است.

هیچ روستایی در پلدختر زیرآب نرفته است

نورالدین درمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خبر زیرآب رفتن یک روستا در شهرستان پلدختر صحت ندارد و این خبر را تکذیب می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه زیرآب رفت یک روستا با آب‌گرفتگی آن فرق می‌کند افزود: براثر بارش شدید باران چند روستا از شهرستان پلدختر دچار آب‌گرفتگی شد که در این راستا روستاهایی مانند بابازید و خرسدر که در حاشیه رودخانه قرار داشتند دچار آب‌گرفتگی بیشتری شدند.

فرماندار پلدختر در رابطه با قطعی آب شرب شهر پلدختر عنوان کرد: شدت بارندگی در این شهرستان سبب شد تا خط  انتقال آب شکسته شود.

وی با اشاره به اینکه مقداری از منبع آب ذخیره‌شده در این شهرستان رو به اتمام است بیان کرد: هم‌اکنون آب مردم این شهر به‌وسیله تانکر تأمین می‌شود.

درمنان تصریح کرد:در بحث برق نیز تنها بخشی از یک روستا با مشکل مواجه شد که اکنون وصل شدن برق این منطقه نیز در دست اقدام است.